گردش اقتصادی پسماند تهران مساوی با گردش اقتصادی آموزش و پرورش پایتخت

به گزارش مجله آراد، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره اینکه سهم آموزش و پرورش چند درصد درآمد فراوری ناخالص ملی است؟ گفت: سهم آموزش و پرورش حدود 2 درصد است. یک نکته مهم دیگر اینکه گردش اقتصادی پسماند تهران مساوی با گردش اقتصادی آموزش و پرورش شهر تهران و هر دو، 2000 میلیارد تومان است.

گردش اقتصادی پسماند تهران مساوی با گردش اقتصادی آموزش و پرورش پایتخت

با تور لحظه آخری مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، عبدالرضا فولادوند اضافه کرد: از این عدد بخوانید که صندلی آموزش و پرورش کجاست. 98 درصد اعتبارات ما صرف حقوق و مزایای پرسنلی می شود و 2 درصد برای اداره تمام برنامه ها باقی می ماند. بودجه وزارت آموزش و پرورش از 14 هزار میلیارد در سال 92 سال جاری به بیش از 50 هزار میلیارد رسیده است. بودجه افزایش یافته اما شرایط اقتصادی همین است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه هرچه از آموزش و پرورش انتظار دارید به 2 درصد بودجه باقی مانده برمی شود گفت: روزی یک ماموریت جدید هم به دوش آموزش و پرورش گذاشته می شود. یکی از ماموریتهای ما حرکت به سمت مهارت محوری است اما آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند. بعضی موسسات به دنبال فرهنگ سازی مهارت نیستند و تنها وقتی مثلا با کمبود آب روبرو می شویم به دنبال تغییر فرهنگ الگوی مصرف می فرایند. در صورتی که باید آینده پژوه باشیم و نه آینده نگر.

فولادوند که در برنامه پرسشگر صحبت می کرد تاکید نمود: اگر می خواهیم فرهنگ درست را توسعه دهیم باید از پیش دبستانی آغاز کنیم. ایجاد تغییرات برای فرهنگ مصرف آب در دانش آموزان کلاس دوزادهم مشکل تر است تا سنین پایینتر لذا مطالبه ما از دستگاه هایی که از ما انتظار دارند این است که همراهی نمایند چرا که ترویج فرهنگ مصرف صحیح یک روز و دو روزه، شدنی نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با طرح این سوال که شهرداری از این 2000 میلیارد تومان گردش اقتصادی پسماند، چقدر صرف فرهنگ سازی می نماید گفت: وظیفه ما تدریس برنامه درسی ملی است و از آن عدول ننموده ایم. آموزش و پرورش به ماموریت خودش عمل می نماید. بخشی از آموزش ها باید آموزشهای غیررسمی باشد. نیازهای اولیه دانش آموزان لباس ، خوراک، آموزش و درمان است اما نیازهای ثانویه چه؟ کسب مهارت ها، گسترش نشاط اجتماعی، افزایش سطح مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، سبک زندگی، ارتقای سطح جامعه پذیری و زیست جمعی جزو نیازهای ثانویه است.

وی ادامه داد: برای برطرف نیازهای ثانویه باید سایر نهادها یاری نمایند. طبق سند تحول بنیادین، دستگاه های مختلفی شرکای سند هستند. آنها از ما مطالبه دارند در حالی که خودشان باید پاسخ دهند چه یاریی نموده اند. این شرکا در شورای آموزش و پرورش هر استان عضو هستند. مشکل ما عدم حضور شرکا در برنامه هاست. حتی دربحث مهارتهای زیستی، طرح بوم یعنی برنامه ویژه مدرسه را در متوسطه اول اجرایی کردیم اما باز آموزش و پرورش در این طرح هم تنهاست.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تمام افراد جامعه از جهت آموزش و پرورش عبور می نمایند گفت: ما بیکار هم ننشسته ایم. برای ایجاد سلامت جسمی، روحی و رفتاری چندطرح بزرگ را در دست اجرا داریم که طرح نماد با مشارکت هشت سازمان از جمله آنها است. المپیادهای درون مدرسه ای در راستای ایجاد فرهنگ ورزش همگانی و قهرمانی اجرا می شود و میانگین اضافه وزن دانش آموزان حدود یک کیلوگرم کاهش یافته است اما اینکه انتظار داشته باشیم سریع فرهنگ را تحت تاثیر قرار دهد مشکل است و باعث می شود درجا بزنیم.

وی اضافه کرد: در ژاپن کار پشتیبانی مدارس با شهرداریهاست. اگر بنا باشد همه کارها را خود مدیر انجام دهد دیگر وقتی برای ابداع و خلاقیت ندارد. آموزش و پرورش به تنهایی متولی تعلیم و تربیت نیست و تمام بودجه را هم به آموزش و پرورش نمی دهند. باید مهندسی فرهنگی تغییر کند و فضایی ایجاد شود که مدیران با دست باز با خلاقیت و نوآوری برنامه هایی برای نهادینه سازی فرهنگ زیست محیطی و سایر حوزه ها اجرا نمایند.

به گزارش خبرنگاران، نورعلی عباسپور، مدیرکل دفتر انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز در این برنامه با بیان اینکه آموزش و پرورش جزیی از جامعه است گفت: گویی آموزش و پرورش سازمانی است که درون خودش مشغول مجموعه ای فعالیتهاست و جامعه چندان احساس نیازی به آن نمی نماید در حالی که یادگیری منحصر به مدرسه نیست و موقعیتهای یادگیری باید متنوع باشد که بخش عمده ای به بیرون مدرسه هم برمی شود.

عباسپور اضافه کرد: در کشورهای دیگر در نهادهای اجتماعی که حول محور مدرسه هستند صندلی هایی برای یادگیری درنظرگرفته شده است اما در ایران موقعیت یادگیری و بسترهای یادگیری فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی متولی نیست گفت: شوراهای آموزش و پرورش باید ورود نمایند و نقش پررنگی ایفا نمایند. رئیس شورای آموزش و پرورش در هر استان، استاندار است. آموزش و پرورش سازمانی نیست که وظایفش دردرونش متمرکز شود. تعلیم و تربیت فراسازمانی است و اغلب دستگاه ها باید مشارکت نمایند. موقعیتهای یادگیری باید در خارج از آموزش و پرورش فراهم شود.

وی ادامه داد: محیطی که مدرسه در آنجا واقع شده است دیگرانی هم هستند که این اختیار را دارند که ورود پیدا نمایند. مثلا در شورای آموزش و پرورش مسئول اداره بهداشت و.... همه عضو هستند. تعلیم و تربیت یک موضوع محدود در درون مدرسه نیست.

عباسپور درباره ارتباط انجمن اولیاء و مربیان با دیگر نهادها گفت: هفته قبل نمایندگان اولیاء و مربیان نشست رو در رو با وزیر داشتند. اتاق گفت وگو با اولیاء ایجاد نموده ایم که از مسئولان محلی دعوت می نمایند که در قالب طرح مدرسه محله است. پیشنهاد دادیم دو ساعت طرح بوم را خود اولیاء و مربیان پر کند.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانی و ناجا هم برنامه هایی در مقاطعی برای مدارس دارند اما اینها انسجام یافته نیستند گفت: شورای آموزش و پرورش باید به این فعالیتها انسجام بدهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 736

به "گردش اقتصادی پسماند تهران مساوی با گردش اقتصادی آموزش و پرورش پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردش اقتصادی پسماند تهران مساوی با گردش اقتصادی آموزش و پرورش پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید