آسیب های تعطیلی مدارس؛ چالش های کلانی که آموزش غیرحضوری ایجاد می نماید

به گزارش مجله آراد، تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت بیان نمود کرونا بخش عمده ای از فعالیت های بشری از جمله ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، آموزش و پرورش، بورس، صادرات و واردات و... را دگرگون کرد و بعضی از شغل ها به کلی از بین برده است اما آسیب تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در این بین اثرات جبران ناپذیری دارد.

آسیب های تعطیلی مدارس؛ چالش های کلانی که آموزش غیرحضوری ایجاد می نماید

باقر امیری در گفت وگو با پانا با بیان اینکه آموزش و پرورش به اسم بزرگترین شریان حیاتی جامعه از تغییرات کرونایی مصون نمانده است اظهار کرد: در این بین طوفانی سهمگین آموزش و پرورش را درنوردیده و بسیاری از روش های تدریس و فرایندهای آموزشی آن را تغییر داده است. آموزش و پرورش و به ویژه مدرسه جای اجتماعی شدن نسل بشر است، نه اینکه تنها جایی برای اجتماعی شدن بشر باشد زیرا رفتارها و آموزش هایی که در مدرسه ارائه می شود همراه با تکرار است، به خوبی نهادینه شده و ملکه فکر دانش آموزان می شود و آن ها را در ارتباطات اجتماعی به کار می گیرند.

وی اضافه نمود: مدرسه را باید شریان حیاتی جامعه برای ساختن نسلی فهیم، مطلع، مسؤلیت پذیر، مشارکت جو، منطقی، همراه و... دانست، بنابراین آموزش و پرورش یک سرمایه گذاری بلند مدت است، هم برای توسعه و پیشرفت جامعه و هم برای مسئولیت پذیری و مدیریت جامعه.

با حضور دانش آموزان در مدرسه، زندگی جان گرفته و به راستا اصلی خود باز می شود

امیری اعلام کرد: با حضور دانش آموزان در مدرسه، زندگی جان گرفته و به راستا اصلی خود باز می شود، پدران و مادران با آرامش و اطمینان از اینکه فرزندانشان در جایی هستند که اولا ایمن بوده و دوماً اینکه اجتماعی شدن و راه های تعامل و ارتباط با دیگران را یاد می گیرند، بنابراین با خاطری آسوده به محیط کار خود بر می گردند، حضور دانش آموز در مدرسه هم به خانواده ها و هم به جامعه آرامش روحی و روانی می دهد.

این کارشناس تعلیم و تربیت اسم کرد: با شیوع کرونا فرایند عادی اجتماعی شدن دچار تغییر و تحول شد، به طوری که نه دانش آموز، دانش آموزان گذشته اند و نه معلمان، معلم های گذشته، مدرسه هم در این میان باید تغییر کند و فرایند و روش آموزشی خود را تغییر دهد، چون با دانش گذشته نمی توان به جنگ آینده رفت.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از کشورها در شرایط کرونا مدارس به اسم آخرین گزینه برای پیش گیری از آن، تعطیل شدند گفت: در ایران هم باید این نکته مورد توجه قرار گیرد و همه به این باور برسند که تعطیلی مدارس آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و آموزش و پرورش دانش آموزان وارد می نماید.

تشریح چالش های کلانی که آموزش غیرحضوری برای دانش آموزان ایجاد می نماید

امیری اظهار کرد: از چالش های کلانی که آموزش غیرحضوری برای دانش آموزان ایجاد می نماید، می توان به عدم اطمینان از فرآیند یادگیری، عدم ارتباط چهره به چهره معلمان با دانش آموزان، عدم تحقق عدالت آموزشی، افزایش نرخ بازماندگان از تحصیل، ترک تحصیل، عدم دسترسی معلمان به آموزش های روز و... اشاره نمود.

این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه در شرایط مجازی و غیرحضوری، یک معضل جدی خانواده ها را تهدید می نماید، اضافه نمود: در موضوع عدم توانایی والدین در کنترل فرزندانشان، والدین قبل از کرونا مقدار دسترسی بچه هایشان به فضای مجازی را کنترل می کردند، اما بعد شیوع بیماری کرونا، علی رغم میل باطنی و بنا بر ضرورت ایجاد شده و مقتضیات روز، شرایط را برای استفاده فرزندانشان از فضای مجازی فراهم کردند. درگیری و گرفتاری های خانواده ها، نظارت و کنترل بر دانش آموزان را کاهش داده، این موضوع برای بچه ها به یک تهدید جدی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: استفاده از فضای مجازی برای مطلعی از آموزش های نوین علمی و پژوهشی با نظارت والدین و مدرسه امر خوبی است ولی اگر این استفاده بدون کنترل و لجام گسیخته باشد، صدمات جبران ناپذیری بر خانواده و جامعه وارد می نماید. آشتی با فضای مجازی در راستای استفاده بهینه و ارتقای فرهنگ استفاده از فضای مجازی برای دسترسی دانش آموزان به منابع متعدد آموزشی خوب است اما نباید اجازه داد این فرصت به یک تهدید برای خانواده ها و جامعه تبدیل شود.

مدرسه محل انتقال ارزش ها، گرایش ها، هنجارها و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی، به منظور اجتماعی کردن نسل های نو جامعه است

امیری تاکید نمود: نباید اعتماد اولیا به فرزندان باعث شود که از سوی خانواده ها مورد غفلت قرار گیرند و شرایطی را به وجود بیاورند که حریم خانواده ها را تهدید کند.در دوران کرونا از کارکردهای فرهنگی و تربیتی مدرسه غافل شدیم، مدرسه بجز اینکه جایی برای آموختن است، مکانی برای اجتماعی شدن و یادگیری مهارت های سبک زندگی و اجتماعی است.

این کارشناس تعلیم و تربیت اعلام کرد: مدرسه محل انتقال ارزش ها، گرایش ها، هنجارها و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی، به منظور اجتماعی کردن نسل های نو جامعه است. اساس جامعه پذیری براین واقعیت پایدار است که انسان به تنهایی و بدون ارتباط با دیگران اجتماعی اتفاق نمی افتد، بلکه به وسیله حضور اجتماع و یادگیری نقش های اجتماعی در مدارس به یک فرد اجتماعی تبدیل می شود.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش علاوه بر کارکرد آموزشی کارکردهای دیگری هم دارد، متاسفانه در شرایط کرونا بسیاری از کارکردهای تربیتی مدرسه مورد غفلت واقع شده است. آموزش و پرورش موتور محرکه جامعه است و باید از هم اکنون برای جلوگیری از آسیب هایی که ممکن است بعدها جامعه را درگیر کند، اقدام شود.

باید هرچه سریع تر نسبت به بازگشایی مدارس اقدام کرد

امیری بعلاوه اضافه نمود: با اطمینان می توان گفت اگر کنترل کامل و دقیقی برای بازگشایی مدارس انجام شود، در مدارس رعایت موارد بهداشتی بهتر از مکان های دیگر صورت می گیرد، باید با رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان، هرچه سریع تر نسبت به بازگشایی مدارس اقدام کرد تا بتوان آسیب های استفاده صرف از فضای مجازی را کاهش داد.

این کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: مدرسه باید آخرین مکان برای تعطیلی باشد. اگر این موضوع جبران نشود در آینده با طیفی از دانش آموزان چاق و افسرده با مسائل جسمانی، روحی و روانی روبرو خواهیم بود که درمان و جبران آن چندین سال به طول خواهد انجامید، به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است.

آموزش و پرورش گاو صندوقی است با کلیدی طلایی، با سرمایه ای بزرگ و باورنکردنی برای آینده ای روشن و امید بخش؛ خوشبخت ملت و کشوری است که با مطلعی و برنامه ریزی در این وادی سرمایه گذاری کند

وی توضیح داد: آموزش و پرورش با تدوین منشور سلامت و تربیت مدارس با مشارکت انجمن اولیا و مربیان، معلمان و دانش آموزان می تواند گام مؤثری را برای بازگشایی مدارس بر دارد. حتی آموزش و پرورش می تواند به طور آزمایشی مدیریت بازگشایی بعضی از مدارس را به انجمن اولیا بسپارد، زیرا خانواده ها اعتماد بیشتری به آن ها دارند.

امیری در انتها اضافه نمود: آموزش و پرورش گاو صندوقی است با کلیدی طلایی، با سرمایه ای بزرگ و باورنکردنی برای آینده ای روشن و امید بخش؛ خوشبخت ملت و کشوری است که با مطلعی و برنامه ریزی در این وادی سرمایه گذاری کند. به هر حال مطلعی بخشی به مردم در خصوص آسیب های بسته ماندن مدارس و آموزش مجازی می تواند کلید حل اعتماد عمومی به آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1926

به "آسیب های تعطیلی مدارس؛ چالش های کلانی که آموزش غیرحضوری ایجاد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های تعطیلی مدارس؛ چالش های کلانی که آموزش غیرحضوری ایجاد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید