تعهد تأمین یک میلیون و 700 هزار تبلت برای دانش آموزان فاقد تجهیزات آموزشی هوشمند
به گزارش مجله آراد، تهران (پانا) - جانشین وزیر در طرح راهنمایی در نشست شورای فرهنگ عمومی در تشریح دستاوردهای طرح راهنمایی و برنامه های آموزش وپرورش برای صیانت دانش آموزان از آسیب های فضای مجازی، از تهیه و توزیع بیش از 280 هزار تبلت بین دانش آموزان اطلاع داد و اعلام کرد در تفاهم نامه با استانداری ها یک میلیون و 700 هزار تبلت تعهد شده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط وزارت آموزش وپرورش، سید جواد حسینی در نشست شورای فرهنگ عمومی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا، در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید بابیان این که در شرایط کرونا تمام کوشش جامعه جهانی و آموزش وپرورش ایران این بود که گرچه مدارس تعطیل شده اند جریان آموزشی تعطیل نگردد، اظهار کرد: مهم ترین راه حل آموزش های مجازی بود اما این که این آموزش ها از چه طریق شکل گیرد و یا با چه امکاناتی برای همه دانش آموزان فرصت برابر ایجاد کند، مسئله اصلی بود.
وی بابیان این که وزارت آموزش وپرورش شبکه شاد را باهدف ادامه آموزش ها در فضای مجازی ایجاد کرد، گفت: شبکه شاد مستقل، فراگیر، رایگان، منعطف و امن است که هم اکنون در این شبکه 115 هزار مدیر، 727هزار معلم و 12میلیون و شش صد هزار دانش آموز عضو هستند.
حسینی توضیح داد: مطمئن ترین و کیفی ترین نوع آموزش در شبکه شاد ایجاد شد اما متأسفانه 30درصد از دانش آموزان منطقه ها محروم، حاشیه شهرها و روستاها از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و طرح راهنمایی باهدف تأمین این تجهیزات در آموزش وپرورش اجرایی شده است.
وی بابیان این که آسیب های فضای مجازی و استفاده از تجهیزات هوشمند آموزشی به وسیله دانش آموزان یکی از دغدغه های اصلی وزارت آموزش وپرورش است، اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی در سه بعد به اسم ابزار، محتوا و عمل ارتباطی آسیب زا است و صیانت از دانش آموزان در برابر آسیب های فضای مجازی ازجمله دغدغه های وزارت آموزش وپرورش است.
جانشین وزیر در طرح راهنمایی اظهار داشت: طراحی نرم افزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی ده میلیون سیم کارت دانش آموزی به وسیله وزارت ارتباطات و واگذاری آن از اول مهرماه، فراوری تبلت های داخلی با سیستم عامل دانش آموزی و برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای ویژه دانش آموزان و خانواده های آنان ازجمله برنامه های اندیشیده شده وزارت آموزش وپرورش در حوزه صیانت از آسیب های فضای مجازی است.
وی اضافه نمود: در عصر کرونا راهبردهای ده گانه ای از سوی وزیر آموزش وپرورش تدوین شد که یکی از آن ها پوشش و انعطاف حداکثری آموزش بود و یکی از روش های اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.
حسینی بابیان این که جوهره اصلی سند تحول بنیادین هم توسعه عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است، اسم کرد: یکی از ارکان عدالت، عدالت دیجیتالی است. در عصر کرونا بین 3تا 5میلیون دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این ممکن است موجب توسعه بی عدالتی گردد و طرح راهنمایی باهدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزش وپرورش اجرایی شده است.
وی با اشاره به خزانه ای و ماتریسی بودن ساختار طرح راهنمایی، اظهار کرد: شناسایی دقیق دانش آموزان احتیاجمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح راهنمایی بود که این کار به وسیله شناسایی دانش آموزان احتیاجمند به وسیله مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح راهنمایی امکان پذیر شد.
جانشین وزیر در طرح راهنمایی، محور دوم طرح راهنمایی را تأمین منابع 3میلیون تبلت دانست و توضیح داد: تأمین این اندازه تجهیزات هوشمند اعتباری بیش از ده هزار میلیارد احتیاج دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریه ای در این محور به کار گرفته شده اند. در تفاهم نامه با استانداری ها یک میلیون و 700هزار تبلت تعهد شده است و مؤسسات عمومی و غیردولتی هم تأمین یک میلیون و 280هزار و 915تبلت را تعهد نموده اند.
حسینی ادامه داد: در بودجه امسال هم 500میلیارد اعتبار برای طرح راهنمایی دیده شده است که از این طریق هم 125هزار تبلت تأمین خواهد شد و درمجموع تا به امروز تأمین 2میلیون 980هزار تبلت بااعتبار ده هزار میلیاردی تعهد شده است.
وی بابیان این که تا به امروز و در قالب طرح راهنمایی 280هزار تبلت تهیه و به دانش آموزان احتیاجمند اهداشده است گفت: محور بعدی طرح راهنمایی نحوه تأمین تبلت ها است که با موضوع شرکت صنایع آموزشی و به وسیله همکاری با 7شرکت داخلی این تبلت ها به وسیله فراوریات داخلی و واردات تأمین خواهند شد.
جانشین وزیر در طرح راهنمایی، اضافه نمود: برای تسهیل واردات تبلت، معافیت 3درصدی از عوارض گمرکی شرکت های واردکننده تبلت برای طرح راهنمایی در هیأت دولت به تصویب رسیده است و این معافیت یاری شایانی به طرح راهنمایی نموده است.
وی محور بعدی در طرح راهنمایی را تبلیغات دانست و گفت: تبلیغات به وسیله رادیو و تلویزیون، پایگاه های اطلاع رسانی وزارت و آموزش وپرورش استان ها، روابط سایر دستگاه های اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار گرفته است و تا به امروز با راه اندازی پویش های مردمی نظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامی هوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانش آموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تأمین شده است.
حسینی محور بعدی در طرح راهنمایی را چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی دانست و گفت: در واگذاری تبلت ها اولویت با دانش آموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویت های بعدی با دانش آموزان احتیاجمندی است که امکان آموزش های حضوری در منطقه ها آنان فراهم نیست.
منبع: خبرگزاری پانا