کاهش آسیب پذیری تحریم های ایران با توافق نامه اوراسیا

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران/اصفهان مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران گفت: اتحادیه اوراسیا برای ایجاد فضای واحد مالی، توسعه بازارهای مشترک، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک و سیاست های مشترک در کشاورزی، انرژی فناوری و حمل و نقل ایجاد شده است.

کاهش آسیب پذیری تحریم های ایران با توافق نامه اوراسیا

حسین کاخکی امروز (پنجشنبه-12 دی) در همایش فرصت های تجاری پیوستن ایران به پیمان اوراسیا، اظهار کرد: قانون موافقتنامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا این امکان را فراهم می نماید تا تجار ایرانی با بهره مندی از تعرفه های ویژه با کشورهای عضو در آسیا به تجارت بپردازند.

وی ادامه داد: ورود تجار ایرانی به اتحادیه اوراسیا را می توان غنیمت شمرد چراکه اعضای اتحادیه اوراسیا زمینه های مناسبی در امر صادرات و واردات دارند.

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران در مورد همایش فرصت های تجاری پیوستن ایران به پیمان اوراسیا، توضیح داد: این همایش می تواند فعالان مالی را با حوزه تجارت در اوراسیا و همچنین قوانین و مقررات امور گمرکی در حوزه بین الملل آشنا کند تا سطح اقتصاد ملی بهبود یابد.

کاخکی در مورد هدف از تشکیل اتحادیه اوراسیا، گفت: این اتحادیه برای ایجاد فضای واحد مالی، توسعه بازارهای مشترک، ترویج و رقابت سالم در بازار مشترک و سیاست های مشترک در کشاورزی، انرژی فناوری و حمل و نقل ایجاد شده است.

وی با اشاره به نقاط قوت اتحادیه اوراسیاف گفت: این اتحادیه با برخورداری از حدود 183 میلیون جمعیت فعال، 1900 میلیارد فراوری ناخالص داخلی منطقه، کسب رتبه اول در فراوری نفت، کسب رتبه دوم در فراوری گاز و همچنین کسب رتبه چهارم در فراوری برق یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه گذاری در دنیا است.

مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران به نکات مثبت سیاسی توافقنامه اتحادیه اوراسیا اشاره نمود و گفت: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این اتحادیه می تواند ذهنیت قابل قبولی برای کشورهای آسیای غربی همجوار ایجاد کند و همچنین کاهش آسیب پذیری مالی کشور در برابر تحریم های آمریکا را فراهم سازد.

کاخکی، روسیه محور بودن را از نقاط ضعف توافق نامه ما بین ایران و اتحادیه اوراسیا دانست و گفت: روسیه حدود 80 درصد از صادرات و واردات در اتحادیه اوراسیا را به خود اختصاص داده که این یکی از نقاط ضعف این توافق نامه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 784

به "کاهش آسیب پذیری تحریم های ایران با توافق نامه اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش آسیب پذیری تحریم های ایران با توافق نامه اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید