دور اروپا در 70 روز با خودروی شخصی!
به گزارش مجله آراد، خبرنگاران:به سراغ آقای سروش مطهر، یکی از علاقه مندان جهانگردی و خودروهای دو دیفرانسیل رفته ایم تا در گفت و گویی صمیمی دو روایت متفاوت را مورد آنالیز قرار دهیم. در ابتدا به بخش اول بحث خواهیم پرداخت که پیرامون سفرهای ایشان با خودروی شخصی به بیش از 20 کشور جهانست. سپس در خصوص خودروی ایشان که یک دستگاه میتسوبیشی پاجروی گروه بهمن است در حیطه فنی بحث خواهیم کرد. همانطور که در ابتدا بیان شد می خواهیم در قدم اول درباره سفرهای متعدد ایشان به دیگر نقاط جهان آن هم با خودرویی صحبت کنیم که توسط یک خودروساز وطنی به بازار ارائه شده است. ناگفته پیداست که سفر با خودرو آن هم در شرایط مختلف و به مدت طولانی مهارت ها و تجربیات بسیاری را حاصل می نماید. این گفت و گو شاید مجالی باشد برای استفاده خوانندگان گرامی از این تجربیات گران بها.
برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.
چطور شد که به فکر سفر کردن با خودروی شخصی آن هم به خارج از کشور افتادید؟
خب این روحیه سفر کردن و ماجرا جویی را من خودم از بچگی داشتم. یادم هست در دوران کودکی یک دوچرخه داشتم که اگر با آن دو تا خیابان آن طرف تر را می رفتم و برمی گشتم یک احساس جالب به من دست می داد و فکر می کردم یک جهانی جدید را کشف کردم. ضمن اینکه مثلا بعد ها که موتور سیکلت 125 تریل خریدم در قبل از انقلاب که مدام در جهت اصفهان زاهدان در رفت و آمد بودم چون دانشجوی زاهدان بودم.اتفاقا با همین موتور بیشتر ایران را گشتم ولی اصل جریان از همین سفرهای ایران گردی آب می خورد.
چه چیز باعث شد به فکر سفر به خارج از کشور با خودروی شخصی بیفتید؟
در واقع همان شور و علاقه ایی که گفتم و این نکته مهم که سفر با خودروی شخصی نوعی ماجراجویی هم هست.چون شما باید همه سفر را مدیریت کنید و از همه مهم تر اینکه اختیار و انتخاب در سفر با شماست.
برنامه ریزی سفرتان چگونه بود؟
واقعیت این است که در ابتدا ما تصمیم داشتیم به چین سفر کنیم و تا آنجا که من می دانم کسی قبلا این کار را ننموده بود.این سفر به دلیل اینکه مقررات چین بسیار سخت گیرانه بود و سفارت چین هم علیرغم مراجعات من به ما پاسخی نداد و منتفی شد. با توجه به اینکه چین نشد و قبلا هم چند باری با خودرو به ترکیه سفر نموده بودیم تصمیم گرفتیم به اروپا سفر کنیم.
جهتها را چگونه انتخاب کردید؟
ما چندین ماه به وسیله اینترنت نقاط دیدنی اروپا را جستجو کردیم. من از تمام این نقاط نقشه تهیه کردم و دست آخر این نقاط را به هم وصل کردیم و در اصل یک خط سیر درست کردیم. در ابتدا از ترکیه وارد یونان شدیم و بعد هم فضای شینگین اروپا. یک نکته مهم در انتخاب جهت اینکه ما جهت را طوری انتخاب کردیم که از اتوبان نباشد چون اتوبان چیزی برای دیدن ندارد.
برای خروج خودرو از کشور چه مراحلی را طی کردید؟
خوشبختانه این کار ساده است.هر کسی چنین نیتی دارد می تواند به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی مراجعه کند. در آن جا گواهی نامه بین المللی دریافت می نماید. بعد خودرورا برای چک کردن باید به گمرک ببرید و در صورت مناسب بودم شرایط پلاک بین المللی یا ترانزیت دریافت می کنید.
همه این ها در یک روز انجام می گردد.نکته مهم اینکه خودروی شما باید یا به نام شما باشد و یا از کسی که خودرو به نام اوست وکالت نامه با ذکر موضوع داشته باشید.
با توجه به اینکه سفر شما بسیار طولانی بود،خودروی خود را چگونه آماده کردید؟
خب این مسئله خیلی مهم است.من به تعمیرگاه مرکزی مراجعه کردم و بعد از مطرح کردن نیتی که داشتم از آن ها خواهش کردم همه چیز را چک نمایند. ضمن اینکه یک پک از لوازم اصلی مثل شمع و وایر و تسمه وچند قطعه دیگر از تعمیرگاه تهیه کردم تا در سفر لنگ نمانیم. همینطور همه تعمیرگاه های مجاز میتسوبیشی را در جهت سفرمان سرچ کردم و ادرس آن ها را داشتم.
کمی در خصوص وسایلی که در سفر به همراه داشتید شرح دهید؟
خب این وسایل چند دسته است و بسیار زیاد.اما مثلا جعبه یاری های اولیه و یخچال و مقداری ابزار فنی مورد احتیاج خودرو و GPS که نقشه های جدید جهت را داشته باشد فقط بخش کوچکی از آن ها بود.
کمی در خصوص امنیت سفر شرح دهید؟
خب همه این اطلاعات در اینترنت هست ولی در اروپا امنیت بسیار خوب بود حتی اروپای شرقی مثل صربستان. مشکل در شهرهای بزرگ بود که در همه جای جهان مثلا ساعت 3 نیمه شب نباید از کوچه پس کوچه ها رد شد.
برخورد مردم دیگر کشورها با شما چگونه بود؟
بسیار صمیمی به خصوص ما با مردم محلی زیاد برخورد داشتیم و همه خوب بودند.
از برخورد با مردم خاطره خاصی دارید؟
در یک دهکده کوهستانی در ایتالیا وارد یکی از کمپ سایت ها(اقامت گاهی برای مسافران که امکانات مناسبی دارد) شدیم و چادر را بنا کردیم وتازه نشسته بودیم که چادر کناری ما که چند جوان ایتالیایی بودند و اصلا انگلیسی بلد نبودند ما را به شام دعوت کردند. جالب بود که ما هم ایتالیایی بلد نبودیم ولی شاید 3 ساعت باهم می گفتیم و می خندیدیم بدون اینکه زبان یکدیگر را بلد باشیم.
آیا اسپانسر هم داشتین؟
بله جیب خودمان!هر چند ما نوعی سفیر فرهنگی بودیم ولی حمایتی از ما نشد.
با توکه سفر شما به اتفاق خانواده صورت گرفته می خواهم چند سوال از همسر شما بپرسم.خانم مطجه به اینهر در سفرهای طولانی کمی کار آشپزی سخت است شما چگونه با این مشکل برخورد کردید؟
خب من مایحتاجی مثل حبوبات و برنج را از ایران آورده بودم. حتی سبزی مورداحتیاج را در ایران خشک نموده بودم و همراه داشتیم اگر مثلا ظهر غذای کنسروی میخوردیم شب حتما من غذای پختنی درست می کردم. سفر سختی های خودش رو دارد. مثلا یادم هست در کوه های مونبلان سوئیس دو روز باران بارید و همه لباس ها خیس بود. من حتی بند رخت هم همراه داشتم که بند را در ماشین بستیم و رخت های خیس را پهن کردیم البته سخت بود ولی حالا یک خاطره شیرین است.
هزینه های سفر را چگونه مدیریت کردین؟
ما باید براورد می کردیم که مثلا در سفر اروپا (سفر دوم) بیش از 70 روز سفر هستیم. به همین دلیل باید در هر لحظه می دانستیم که چقدر هزینه کردیم و چقدر باقی مانده است. به همین منظور من با نرم افزار اکسل یک جدول طراحی کردم و آن را پرینت گرفتم و هم زمان نرم افزار را هم به همراه داشتم. ضمن اینکه در این جدول هزینه های خوراک و سوخت و... از هم جدا بود و در هر روز می شد هزینه ها را رصد کرد.
در بحث اسکان در کشورهای مختلف چگونه عمل می کردید؟
ما علاوه بر بحث کمپ سایت ها که می تونستیم در آنجا چادر بزنیم و از امکانات کمپ استفاده کنیم، از کچ سلفینگ هم استفاده کردیم. در خصوص کمپ سایت ها تا فراموش نکردم بگویم که در یک کمپ سایت امکاناتی مثل برق، آب گرم، حمام و... بود و شما با پرداخت مثلا 45 یورو همه امکانات را برای یک شب استفاده می کردید در صورتی که مثلا اگر قرار بود به هتل برویم باید حدود 350 یورو هزینه می کردیم.
در خصوص کچ سلفینگ بیشتر شرح دهید؟
سایت هایی در اینترنت هست که شما می توانید با عضویت در آن ها از کچ سلفینگ بهره ببرید. به این صورت که شخصی از یک کشور دیگر وارد ایران می گردد و ما از او میزبانی می کنیم البته بیشتر برای بحث اسکان و او در سایت کچ اگر ما میزبان خوبی بوده باشیم از ما تشکر می نماید و مطلب می نویسد. این در واقع می گردد اعتبار ما. وقتی ما به دیگر کشورها می رویم دیگران از ما میزبانی می نمایند و این چرخه ادامه دارد. اتفاقا یک بار از یک مرد روسی در ایران میزبانی کردیم که بسیار مورد توجه نهاده شد.
خاطره ایی هم از کچ سلفینگ دارید؟
خانم مطهر:من یادم هست در یکی از کمپ های آکروپولیس یونان یک خانواده آلمانی بودند که من برای آن ها آش رشته درست کردم و خیلی خوششان آمد. ما دوماه بعد که به همان کمپ برگشتیم من باز هم آش رشته درست کردم و این خانواده که دوباره به این کمپ آمده بودند از روی بوی آش رشته مارا پیدا کردند. یک بار هم در فرانسه برای کسی که مارا کچ نموده بود با چیزهایی که از ایران آورده بودم قرمه سبزی درست کردم که رسم ایرانیان را نشان بدهیم. ما حتی ترشی هم داشتیم!
آقای مطهر پاجروی شما در سفر چطور عمل کرد،آیا با مشکل خاص فنی روبه رو نشدین؟
میتسوبیشی پاجروی ما مدل 86 و از پاجروهای گروه بهمن است. انصافا در این حدود 160 هزار کیلومتری که با آن در شرایط مختلف رانده ام هیچ مسئله ای تا به حال نداشته. البته من تمامی دستورات کمپانی را مو به مو عمل نموده ام.
آیا در سفرها با تغییر قوانین هدایت و رانندگی در کشورهای مختلف با مسئله ای روبه رو نشدید؟
اغلب قوانین شبیه به هم است. مثلا در سالیان قبل که به قبرس رفتیم باید میدان را از چپ می پیچیدیم که من از راست پیچیدم و همه بوق می زدند! در کل در اروپا رانندگی بسیار راحت تر است چون همه قوانین را رعایت می نمایند.
در سفر دوم گویا همسفر هم داشتید؟
بله یکی از آشنایان با تویوتا لندکروزر همراهمان بود. در کل همسفر خوب باعث می گردد از سفر بیشتر لذت ببرید.
آقای مطهر در خاتمه اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید؟
فقط چند نکته به دوستانی که قصد سفر دارند. همواره همسفر خوب انتخاب کنید تا از سفر لذت ببرید و اینکه با هزینه کم هم می توان سفر کرد باید راهش را یافت. در آخر از مسافران عزیز می خواهم خودشان را از جنس طبیعت بدانند و آن را آلوده ننمایند.
منبع: برترین ها