هوشمندسازی، اکسیر رفع محدودیت ها و مسائل صنعت بیمه
به گزارش مجله آراد، خبرگزاری خبرنگاران- هوشمندسازی رویکردی است که صنعت بیمه به کمک آن، می تواند به خوبی از مسائل و محدودیت های موجود عبور کند.
به گزارش خبرنگاران، رئیس پژوهشکده بیمه در هشتمین همایش مدیریت ریسک و بیمه با تاکید بر اینکه همه صنایع جهان در حال حرکت به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال هستند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر حرکت صنعت بیمه کشور نیز در این زمینه مناسب بوده و برگزاری دو همایش بیمه و توسعه در سه سال اخیر با موضوع تحول دیجیتال و هوشمندسازی نشان از این حرکت و نگاه و درک دوراندیشانه صنعت دارد.
حمید کردبچه هوشمندسازی را محصول تجربی تحول دیجیتال دانست و گفت: تحقق آن در سه سطح محصولات هوشمند، فرایندهای هوشمند کسب و کار یا هوش تجاری و در نهایت شکل گیری شرکت هوشمند که متمرکز بر فناوری های نوین در همه ابعاد نیروی انسانی، فرایندی و مدیریتی و محصولات هوشمند است، انجام می شود.
وی با بیان اینکه اگرچه اهداف برنامه ششم در بخش بیمه حاصل نشده، اما این بیشتر ناشی از هدف گذاری بلندپروازانه و غیر واقع گرایانه و همچنین شرایط اقتصاد کشور بوده است، اضافه کرد: بر اساس این، با توجه به درآمد سرانه کشور که در شرایط خوبی قرار ندارد و رابطه ای که ضریب نفوذ بیمه با درآمد سرانه و قدرت خرید جامعه و طبقه میانه دارد در مجموع در مقایسه با شرایط کشور و همچنین ضریب نفوذ کشورهای مشابه، می توان گفت عملکرد صنعت بیمه قابل قبول بوده که میانه سالانه رشد هفت درصدی ضریب نفوذ در طول یک دهه گذشته دلیل دیگری بر این نکته است. اما این عملکرد، به معنای نبود مسائل و محدودیت ها در صنعت بیمه نیست.
رییس پژوهشکده بیمه شرح داد: ضریب خسارت بالا، رضایت پایین مشتریان، عملکرد ضعیف در بیمه زندگی، بهره وری و کارایی اقتصادی پایین، تقلب و گستردگی آن، ضعف در استفاده از داده ها و گزارش گیری و ضعف در مدیریت شبکه فروش بخشی از مسائلی هستند که صنعت بیمه با آن روبرو است. در برخورد با این مسایل توجه به رویکرد هوشمند سازی به جای رویکردهای متعارف، می تواند مسیری مناسب برای عبور سریع تر و پیروز تر از این مسائل و محدودیت ها باشد.
کردبچه گفت: ضریب خسارت بالای 80 درصد در صنعت بیمه در سال 1399 که در رشته مهم شخص ثالت حدود 110 درصد بوده است و پیش بینی می شود همین شرایط در رشته درمان تکمیلی به زودی اتفاق افتد، از جمله مهم ترین مسائل صنعت بیمه است که عموما یا به سبب کژگزینی، به عبارتی نبود ارزیابی دقیق ریسک و ارائه نرخ نامناسب، یا به دلیل کژمنشی، به بیانی رفتار مخاطره آمیز بیمه گذاران به سبب برخورداری از بیمه است.
وی با اشاره به اینکه استفاد از رویکرد برازش یا پیش بینی (predictive) که مبتنی بر استفاده از همه اطلاعات در برازش ریسک است، به جای رویکرد اکچوئری پایه که فقط مبتنی بر داده های جمعیتی و تاریخی است، امکان کاهش مشکل کژمنشی را فراهم می کند، اضافه کرد: این رویکر مبتنی بر هوش مصنوعی و مدل های آن است که بدون آن ها چنین امکانی فراهم نمی شود. همچنین استفاده از فناوری های نوین مانند فناوری های ضبط و رصد مخاطرات در رفتار بیمه گذاران که نظارت بر رفتار آن ها را ارتقا می دهد و همچنین می تواند آن ها را از مخاطرات مطلع کند، مانند هوشمند سازی بیمه های خودرو یا فناوری های پوشیدنی در درمان یا اینترنت اشیا برای بیمه های آتش سوزی، می توانند در کاهش خسارات موثر باشند.
رئیس پژوهشکده بیمه تقلب و تخلف را معضل دیگر بیمه در جهان و کشور دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش های مختلف در رشته خودرو، درمان و مسئولیت، تقلب بعضا در جهان تا 20 درصد خسارات را شامل می شود. به عنوان مثال در سال 2020 حجم آن فقط در آمریکا حدود 80 میلیارد دلار بوده است. استفاده از الگوریتم های کشف تخلف و تقلب با کمک هوش مصنوعی و کلان داده، ابزار مناسبی برای عبور صنعت بیمه از این مشکل یا کاهش قابل توجه آن است.
کردبچه اضافه کرد: پایین بودن رضایت مشتریان به عنوان مهم ترین سرمایه صنعت بیمه، معضل دیگری است که دلیل آن روال سنتی و بسیار طولانی ارزیابی خسارت و نحوه پرداخت است. این روال می تواند با کاربرد فناوری های مدرن به شدت متحول شود. به عنوان مثال، استفاده از بیمه های پارامتریک در بستر فناوری بلاک چین، امکان پرداخت خسارت بلادرنگ را فراهم می کند. همچنین استفاده از فناوری های مدرن در بیمه خودرو و درمان می تواند به شدت سرعت ارزیابی خسارت را ارتقا دهد. چنین نتایجی تاثیر شگرفی بر رضایت مشتری و نگاه مثبت جامعه به صنعت بیمه خواهد داشت.
وی در سرانجام صحبت های خود اظهار کرد: ورود و توجه به هوشمندسازی، تنها کاهش مسائل را در پی ندارد، بلکه می تواند فرصت های نوی را نیز فراهم کند. صنعت بیمه به عنوان یک صنعت غنی از داده همیشه در ذخیره سازی و بهره گیری از داده ها مسائل جدی داشته است. کاربرد فناوری های نوین نه تنها صنعت را توانمند برای عبور از این محدویت می کند، بلکه امکان بهره گیری از داده های بیرونی که یا به طور سنتی تولید می شوند، مانند داده های هواشناسی یا محصول اینترنت اشیا و فناوری های نوین هستند را فراهم می کند. در این صورت، با استفاده از این داده ها شرکت های بیمه نه تنها می توانند به بیمه گذاران خود در منطقه ها مختلف هشدار بدهند بلکه همچنین با استفاده از این داده ها می توانند در محصولات موجود پوشش های نوی را پیشنهاد دهند یا به طراحی محصولات نو فکر کنند
منبع: خبرگزاری آریا