دیدنی های لیسبون؛ مرکز تاریخی پرتغال

به گزارش مجله آراد، لیسبون مرکز کشور پرتغال، یکی از زیباترین شهرهای اروپایی است که مقصد گردشگران بسیاری از سراسر دنیا است. دیدنی های لیسبون را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

دیدنی های لیسبون؛ مرکز تاریخی پرتغال

شهر تاریخی لیسبون نزدیک تپه های دهانه رودخانه تاگوس قراردارد، که به دریا متصل است. کشتی رانان قرن 15 و 16 به سرزمین های ناشناخته سفر کردند تا منطقه ها نو را کشف نمایند و آن ها را نقشه برداری نمایند. عصر طلایی اکتشافات، بسیاری از فرهنگ و آثار تاریخی شهر را پی ریزی نموده است. مرکز پرتغال را می توانید به عنوان مقصدی رنگارنگ و پرطراوت انتخاب کنید. این شهر به آب و هوای گرم و آفتابی اش معروف است؛ شهری که با آثار باستانی تاریخی و موزه های جهانی مزین شده و مقصد بسیاری از جاذبه های افسانه ای دیگر است. از تماشای های لیسبون همچون ساکنین این شهر لذت ببرید. می توانید در خیابان های باریک محله های قدیمی قدم بزنید، در تفرجگاه کنار رودخانه استراحت کنید و در پارک ها و باغ های زیبای این شهر تاریخی گردش کنید.

قلعه سنت جورج

مهم ترین جاذبه گردشگری لیسبون نزدیک آلفاما (Alfama)، بالای تپه ای که مرکز پرتغال از بالای آن معلوم می گردد، قلعه سنت جورج (St. Georges Castle) است که زمانی در آنجا پادشاهی می کرد. این مکان از پرطرفدارترین منطقه ها گردشگری در لیسبون است. کنگره های پرابهت، موزه های سرگرم نماینده و سایت های مجذوب کننده باستان شناسی باهم ترکیب شده اند تا بازدید از این قلعه به عنوان تجربه ای لذت بخش برای کل اعضای خانواده در خاطر بماند. به خصوص بچه ها که می توانند از دیوارهای محکمی که محیط اطراف را محصور می نماید بالا بروند و بازی نمایند.

در این مکان دژ محکمی از زمان عصر آهن وجود دارد که مورها قبل از اینکه آلفونسو هنریک (Afonso Henriques) در سال 1147 این مکان را اشغال کند علیه تاخت و تاز نیروهای مسیحی در جنگ های صلیبی از خود دفاع می کردند. پادشاه پیروز کاخ الازابا (Aláçova) را به خانه پادشاهان بعدی درآورد تا اقامتگاه نوی برای خاندان سلطنتی در کنار رودخانه ساخته گردد. پی ریزی کاخ به خاطر اکتشافات باستانی و خاک برداری های اخیر دیده می گردد. بازتماشامایندگان می توانند از تراس این قلعه منظره کلی شهر، رود تاگوس و اقیانوس اطلس را ببینند. یک تاریک خانه در یکی از برج ها واقع شده است که یک تصویر 360 درجه ای ازشهر را به بینندگان می دهد.

صومعه جیرونیموس

یکی از منظره ها تماشایی لیسبون صومعه جیرونیموس (Jeronimos monastery) است که در قرن شانزده میلادی ساخته شده است. این صومعه از منطقه ها برجسته گردشگری در پرتغال است که یک آثار باستانی بی نظیر تاریخی است و از لحاظ فرهنگی دارای اهمیت است. این صومعه شایسته گرفتن جایزه میراث جهانی یونسکو است. نزدیک رودخانه در همسایگی محله مجذوب کننده بلم (Belém)، جیرونیموس، بعلاوه به عنوان صومعه هیرمونیت (Hieronymite) شناخته می گردد، که تحت فرمان پادشاه مانوئل یکم در سال 1501 بوده است.

این صومعه به افتخار حماسه واسکو دا گاما (Vasco da Gama) در سفر به هند در سال 1498 ساخته شد. صومعه جیرونیموس همان طور که پرستشگاه است، به عنوان نماد ثروت و توانگری در عصر اکتشافات نیز شناخته می گردد. البته منبع اقتصادی ساخت وساز عموما به وسیله تجارت ادویه با هند به وسیله دا گاما تامین می شد. مقبره دا گاما در داخل ورودی به کلیسای سانتا ماریا (Santa Maria) واقع شده است.

اقیانوس آرام لیسبون

اقیانوس آرام لیسبون (lisbon oceanarium) یکی از برترین و بزرگ ترین اکواریوم های جهان است، که البته از طرف خانواده ها جزو پربازدیدترین جاذبه های شهری به شمار می آید. این اکواریوم برای نمایشگاه بین المللی اکسپو 98 (Expo 98 World Exposition) با طراحی پیتر چرمایف (Peter Chermayeff) ساخته شد؛ در واقع از بخشی از دریا برای ساخت اکواریوم استفاده نموده اند. به همین علت نام اقیانوس را به این مکان داده اند. این آکواریوم به علت وجود گونه های مختلف ماهی ها و جانواران زیردریایی از تمام دریاها و اقیانوس ها به پارک ملت (Parque das Nações) نیز معروف است.

موزه کالوست گلبنکیان

جواهر طلایی لیسبون، موزه کالوست گلبنکیان (Museu Calouste Gulbenkian) است که یکی از مشهورترین موزه ها در اروپا است. گلبنکیان گنجینه حیرت انگیزی از آثار هنری از سراسر جهان است که طیف 4000 ساله از مصر باستان تا اواخر قرن 20 میلادی را پوشش می دهد.

به خاطر وجود قطعات بسیاری از دوره های مختلف تاریخی شما به راحتی می توانید نصف روز را به مشاهده گالری ها بپردازید. گالری کلاسیک و شرقی شامل 11 مدال رومی، بخشی از انبار در ابوقیر مصر، فرش های قرن 17 ترکی و ایرانی نگه داری می نماید، که تعیین می نماید موزه گلبنکیان به هنرهای اسلامی علاقه مند است.

موزه ملی هنر باستانی

موزه ملی هنرهای باستانی (Museu Nacional de Arte Antiga) یکی از برترین جاذبه های فرهنگی لیسبون است که باید در برنامه سفر هر توریستی گنجانده گردد. اینجا خانه بزرگ ترین مجموعه از نقاشی های قرن 15 و 16 پرتغال است. موزه در قسمت غربی مرکز شهر داخل یک کاخ متعلق به قرن هفدهم میلادی واقع شده است که روی بقایای صومعه سنت آلبرت کارمیلت (Saint Albert Carmelite) ساخته شده است که به خاطر زلزله در سال 1755 نابود شد. خوشبختانه کلیسای کوچکی از این حادثه جان سالم به سر برد. موزه یک ساختمان سه طبقه است که تنها برای تماشا مجموعه های این نمایشگاه دائمی دو ساعت وقت احتیاج دارید. طبقه اول مربوط به هنرهای تجسمی پرتغالی مثل مبلمان، پرده های منقش و منسوجات است که بازتابی از تاریخچه اکتشافات و استعمارات پرتغال است. جواهرات سرامیکی، طلا و نقره و هنرهای اکتشافات پرتغال در طبقه دوم هستند و طبقه سوم به نقاشی ها و مجسمه ها اختصاص داده شده است.

موزه شرق

در غرب مرکز شهر نزدیک آلکانترا (Alcântara) خانه مجموعه های افسانه ای هنرهای شرقی ساخته شده است. این ساختمان سرگرم نماینده تاریخچه حضور پرتغال در آسیا و شرق دور را نشان می دهد. موزه شرق (Museu do Oriente) در دو طبقه از یک ساختمان به نمایش گذاشته می گردد. زمینه اصلی آن هنر شرقی، به ویژه چینی است. این مجموعه در زیر نورپردازی ضعیف نمایش داده می گردد، اما با قطعات منحصر به فردی که به وضوح تعیین شده است و شما را به یک سفر باور نکردنی می برد سفری که پیوندهای فرهنگی و تجاری بین پرتغال و هندوستان، ژاپن، میانمار، ماکائو (Macau) و جزیره تیمور (Timor) را نشان می دهد. بازدید این موزه حدودا دو ساعت از وقت شما را می گیرد، در نتیجه اگر در میان روز این مکان را بازدید می کنید می توانید در طبقه پنجم برای سرو ناهار به رستوران بروید.

برج بلم

شاید بتوانیم برج تاریخی بلم (Torre de Belem) را به عنوان برجسته ترین اثر تاریخی لیسبون نام ببریم. این برج در نزدیکی دهانه رودخانه تاگوس واقع شده است و به عنوان نماد دوران فوق العاده اکتشافات پرتغال در قرن 16 میلادی شناخته می گردد. این برج در سال 1515 به عنوان استحکامات نظامی در وسط رودخانه ساخته شده است. البته بعد از گذر سال ها جریان آب تغییر یافته است. این برج به صورت مشهودی معماری تزئینی مانوئلین (Manueline) را نمایش می دهد. از این برج نمادین و ارزشمند به عنوان میراث جهانی یونسکو محافظت می گردد.

موزه ملی کاشی

شاید موزه کاشی (Museu Nacional do Azulejo) دور از جهت گردشگری شما است ولی قطعا اینجا ارزشش را دارد تا وقت خود را برای بازدید این مجموعه صرف کنید. به خصوص که مجموعه ای منحصربه فرد از کاشی ها را قرار است ببینید. این مکان در کلیسا و خیابان های کنوود دا مادرو د دوس (Convento da Madre de Deus) واقع شده است و تنها موزه ای در پرتغال است که به این نوع از هنر اختصاص یافته است. این موزه، تغییرات سبک کاشی ها از زمان مورها و بعد از آن نفوذ اسپانیایی ها و ظهور سبک پرتغالی ها را نشان می دهد.

آسانسور سانتا جاستا

در منطقه بیسا (Baixa)، مرکز شهرلیسبون، آسانسوری با ظاهری عجیب و معماری نو به نام آسانسور سانتا جاستا (Santa Justa) در پشت بام های ناحیه لیسبون به صورت نامتوازن پدیدار شده است. شاید در نگاه اول رنگ خاکستری و چارچوب این آسانسور شما را به یاد برج ایفل بیندازد، در واقع معمار این آسانسور رائول مسیور دو پونسارد (Raoul Mesnier du Ponsard) شاگرد گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) معمار فرانسوی برج ایفل است. منظره شهر از بالای آسانسور فوق العاده است. خیابان ها، پیاده روها، میدان های زیبا و قلعه و رودخانه تاگوس همه را می توانید در بالای این آسانسور ببینید. البته اگر در طول فصل تابستان برای بازدید به این منطقه سفر کنید ممکن است در صف رفتن به سانتا جاستا مدتی منتظر بمانید.

کلیسای جامع لیسبون

در نزدیکی محله باستانی آلفاما، کلیسای جامع لیسبون با نام اختصاری سه (Se) واقع شده است. که از زمان ساخت اولیه آن در سال 1150 تا به امروز چندین بار متحمل طراحی های مختلف بوده است. یک سری از زمین لرزه هایی که در سال 1755 به وقوع پیوست باعث شد طراحی اصلی که در قرن 12 میلادی داشته است از بین برود. در واقع آن چیزی که امروزه می بینید ترکیبی از سبک های معماری های مختلف است.

بنای یادبود عصر کاوش

در اسکله بلم (Belem) بنای یادبود عصر کاوش (Monument to the Discoveries) واقع شده است. این بنا شکل زاویه ای دارد، یک سنگ بزرگ که روی رودخانه تاگوس (Tagus) تکیه داده است تا شبیه دماغه کشتی بنظر بیاید. نماد کشتی هایی که دریانوردان پرتغالی در قرن 15 برای کشف سرزمین های نو در آن ها سفر کردند و به جستجو می پرداختند. طراحی این بنا با ظرافت و جزئیات دقیق همراه است. این اثر تاریخی در سال 1960 ساخته شد تا پانصدمین سالگرد مرگ ناخدا هنری (Henry the Navigator) را یادآوری کند. این بنا برای تکریم تمام کسانی است که در راه اکتشافات قدم برداشته اند. افراد برجسته ای مثل واسکو دا گاما (Vasco da Gama)، فردیناند ماژلان (Fernao de Magalhaes)، پدرو آلواز کابرال (Pedro Álves Cabral) در این کتیبه دیده می شوند.

ناخدا هنری در جلوی این کشتی ایستاده است. البته نوع کشتی ساخته شده کاراول (caravel) است که اولین بار پرتغالی ها از آن برای کشف سرزمین های ناشناخته استفاده می کردند. کاراول به نوعی از کشتی ها می گویند که از کشتی های معمولی کوچک تر و سبک تر است و به نسبت سریع تر حرکت می نمایند در نتیجه قایقرانان سرعت بیشتری برای دریانوردی داشتند.

بعد از تماشا این چهره های تحسین برانگیز که حالا در سنگ ها جاویدان مانده اند، می توانید از آسانسور موجود در بنا بالا رفته و منظره روبه رو و اطرافتان را ببینید. از بالای این بنا می توانید سنگ فرش بزرگی که یک قطب نما و نقشه مکان هایی که پرتغالی ها کشف نموده اند، به همراه زمان کشف شان را ببینید.

قوس روا آگوستا

تماشا میدان بزرگ لیسبون، پراسا دو کومرسو (میدان تجارت Praça do Comércio)، از روی زمین بسیار مجذوب کننده است؛ اما وقتی که از قوس روا آگوستا (Arco da Rua Augusta) این میدان را ببینید از زیبایی واقعی آن آگاه می شوید. این بنا را معمار پرتغالی سانتوس د کاروالو (Santos de Carvalho) طراحی نموده است. بعد از زلزله سال 1755 برای نوسازی مرکز ساخته شد و در سال 1873 به اتمام رسید.

اخیرا عموم مردم اجازه بازدید از بالای قوس را دارند، فضایی که مجسمه های باشکوهی در بالای قوس قرار دارند. مجسمه تاج داری که شجاعت و نبوغ را نمایش می دهد که با تاج گل تزئین شده است. در پایین این بنا تعدادی از مجمسمه های قهرمان های مردمی مثل واسکو دا گاما و مارکیز دی پومبال (Marquês de Pombal) دیده می گردد. یک آسانسور، بازتماشامایندگان را در نزدیکی بالای قوس می برد و پس از آن باید راه پله های مارپیچ را طی کنید تا بتوانید مجسمه ها را ببینید. از بالای قوس منظره بی نظیری از میدان و رودخانه تاگوس را مشاهده می کنید. اگر به سمت شمال بچرخید کل مرکز شهر را خواهید دید.

مرکز داستان لیسبون

اگر اولین باری است که به لیسبون سفر می کنید، نزدیک پراسا دو کومرسو (میدان تجارت)، مرکز داستان لیسبون وجود دارد. اگر به تاریخ پرتغال به خصوص تاریخ لیسبون علاقه مند هستید، اینجا برترین جایی است که با تاریخ لیسبون آشنا شوید. این مکان که موردعلاقه خانواده ها است، از 6 محوطه تشکیل شده است. که هرکدام از این منطقه ها شش گانه به یک دوره زمانی در لیسبون مرتبط می گردد. استفاده هوشمندانه از نرم افزارهای چندرسانه ای و شبیه سازی تاریخ باعث بهتر فهمیدن تاریخ شهر لیسبون شده است. داستان سرایی و دیالوگ ها حس واقعی بودن اتفاقات تاریخی را بیشتر می نمایند.

مدل ها، نقاشی ها وعکس های موجود در مرکز، همه یاری می نماید تا گردشگران دید درستی از چهره تاریخی لیسبون به دست بیاورند. تماشای یک فیلم 4بعدی از زمین لرزه سال 1755 که به خوبی اتفاقات آن دوران را توضیح داده است، باعث می گردد که حس واقعی اتفاقات آن دوران را تجربه کنید. فضای مربوطه به لرزش در می آید و حس وحشت از زلزله به صورت واقعی منتقل می گردد.

یکی از جاهای شگفت انگیزی که به صورت خیلی واقعی لحظه های حساس تاریخی را نشان می دهد، نمای سه بعدی از ماکوز دی پومبال است که بزرگان شهر به دور او هستند و به دوباره ساختن این شهر بعد از این فاجعه فکر می نمایند.

کلیسای کارمو

اسکت خرابه کلیسای کارمو (Carmo church) مهیج ترین اثر باستانی شهر لیسبون است. این گنجینه راهبان کرملی در بین سال های 1389 تا 1423 میلادی با معماری منحصربه فرد گوتیک ساخته شد. این معماری سبکی مذهبی داشته است و همواره در کلیساها در آن موقع استفاده می شد. کلیسا کارمو به همراه صومعه مجاور آن همواره درخشنده بوده است و روزگارانی به عنوان مشهورترین کلیسای شهر شناخته می شد. اما در صبح روز یکشنبه 1 نوامبر 1755 میلادی (10 آبان 1134 شمسی) زلزله وحشتناکی آمد و مرکز پرتغال را تخریب کرد. این لرزش هولناک موجب شد تا بیشتر ساختمان کلیسا تخریب گردد و صدها راهب در زیر آوارها کشته شوند. البته محراب در برابر زلزله مقاومت کرد؛ اما بقیه کلیسا هرگز دوباره ساخته نشد. امروزه گردشگران زیر سالن های رو باز کلیسا می توانند قدم بزنند واز بناهایی که سالم مانده تماشا نمایند.

کلیسای ساو روکو

موزه و کلیسای ساو روکو با یکدیگر ترکیب شدند تا برای بازتماشامایندگان یک تجربه مجذوب کننده بسازند چراکه هریک مکمل دیگری است. در اواخر قرن 16 میلادی به دستور انجمن عیسی این کلیسا ساخته شد. ساو راکو بنا و طراحی داخلی بی نظیری دارد که یکی از مجلل ترین و تاثیر گذارترین اماکن مذهبی لیسبون است. این بنا با سنگ مرمر، کاشی، چوب کاری های طلا داده شده تزئین شده است. کلیسا به خاطر نیایشگاه های خود که بسیار زیبا و خیره نماینده تزئین شده است، مورد تجلیل قرار می گیرد.

در سال1742 میلادی، معماران ایتالیایی به نام لوییجی ونیتلی (Luigi Vanvitelli) و نیکولا سالوی (Nicola Salvi) که تحت ماموریت پادشاه جاو پنجم (King Joao V) بودند، یک جعبه جواهر را ساختند که از رم به لیسبون فرستاده شد. بخش مرکزی نیاشگاه با یاقوت ارغوانی، سنگ لاجوردی، سنگ های مرمر گران بها آراسته شده است و با طلا، نقره و عاج منبت کاری شده است و بعلاوه موزاییک تعمید مسیح را که مورتی در سال 1750 تکمیل نموده است، دراین نیایشگاه واقع شده است.

نیاشگاه دیگری به نام کاپلا دسا راکو (Capela de Sao Roque) شامل قدیمی ترین و قابل توجه ترین کاشی ها است که فرانسیسکو دمتوس (Francisco de Matos) آن ها را امضا نموده است و در سال 1584 تاریخ گذاری شده اند. بالای این ها سقف باشکوهی واقع شده است که تنها اثر سقف رنگ شده از دوره مدرن در لیسبون است. در داخل موزه، هنر و با ارزش ترین گنجینه های کلیسا را که شامل نیایشگاه سنت جان می گردد، نگهداری می نمایند.

یکی از مکان های برجسته، زیارتگاه ساو راکو است که شامل تابلوهای اوایل قرن 16 است که زندگی افراد مقدس به تصویر کشیده شده اند. حتما وقت خود را صرف تماشا قطعات برجسته ای مثل جعبه جواهرات فرانسیس ژاویر (Francis Xavier) که در سال 1686 در گوا (Goa) از منبت نقره درست شده، کنید.

مجموعه جلیقه های قرن 18 که با ابریشم و طلا گلدوزی شده اند، از جمله مجموعه های نادر این موزه اند.

موزه باستان شناسی

یکی از عجیب ترین جاذبه های گردشگری لیسبون موزه باستان شناسی لیسبون است که پایین تر از روا اگوستا در مرکز شهر واقع شده است. برای ساخت بانک نوی از اشیا باستانی یک تیم حفاری بقایای خانه های عصر آهن و مخازن نگهداری ماهیان روم را کشف کرد و این موزه در اطراف محل حفاری ساخته شد. باستان شناسان این منطقه همان طور که کار پیشرفت می کرد، مصنوعات بیشتری از جمله موزاییک های رومی و پایه های دیوارها و سایر آثار قدیمی کشف می کردند.

باستان شناسان ترجیح دادند که با وسایلی از تمدن های مختلف در طی هزاران سال که به مرور کشف می شوند، در همین مکان موزه بسازند. البته در این مکان سفال ها و سکه هایی از زمان قرون وسطی نیز کشف شدند. به جای اینکه با ماشین بولدزر روی این گنجینه جادویی چند لایه، حفاری نمایند، تصمیم گرفتند تا با ساختن یک سایت باستان شناسی در تمام این محوطه، آثار باستانی این قسمت را حفظ نمایند.

امروزه شما می توانید با یک تور که از طبقه همکف شروع می گردد از سالن نمایشگاه که از پنل های شیشه ای تشکیل شده تماشا کنید. این پنل ها به بازتماشامایندگان اجازه می دهد که از حفاری های زیرزمین تماشا نمایند.

موزه مد و طراحی

موزه مد و طراحی لیسبون که اغلب با نام مود (MUDE) شناخته می گردد، در زبان پرتغالی به معنای تغییر است و این دقیقا همان چیزی است که سازندگان این هنر معاصر با مجموعه وسیعی از طراحی ها و لباس های قدیمی می نمایند. مجموعه ای که سرمایه گذار پرتغالی فرانسیسو کاپلو (Francisco Capelo) جمع آوری نموده است، شامل مبلمان و قطعات صنعتی از سال 1930 تا امروز و بعلاوه لباس، کفش و لوازم جانبی از همان دوره است. تعدادی نمایشگاه های فردی که ممکن است تعداد آن ها به هزار هم برسد، به صورت چرخشی نمایش داده می شوند. این موزه در محل پیشین بانک بی ان یو (BNU) واقع شده است و شما می توانید به قسمت های مختلف این ساختمان بروید و از آن تماشا کنید.

کاخ مارکوس دفرانترا

در حومه شمال غربی شهر یک خانه بزرگ مجذوب کننده واقع شده است که خانه مارکوس دفرانترا (Marques de Fronteira) است. این خانه که به عنوان انبار شکار برای جاو دماسکارنهاس (Joao de Mascarenhas) در سال 1640 ساخته شده بود، بعدها بازسازی شد و به عنوان کاخ مورد استفاده نهاده شد. این کاخ به عنوان یکی از زیباترین و آرام ترین اقامتگاه های لیسبون به جای مانده است. خوشبختانه بعضی اتاق های این محل و زمین های زیبای اطراف آن برای عموم قابل استفاده است و بازتماشامایندگان می توانند از تور صبحگاهی محوطه برای تماشا فضای قرن 17 پرتغال استفاده نمایند.

بیرون موسیو نشیونال د ازولجو (Museu Nacional do Azulejo)، از برترین مکان های شهر است تا کاشی های قرن 17 را ببینید. این کاخ با نمونه های برجسته ای از کاشی کاری تزئین شده است به خصوص در اتاق مسابقه (یا اتاق جنگ). اینجا تابلو های دیواری صحنه های جنگ را بازسازی و تصاویر مبارزات طولانی و خونین برای از بین بردن پرتغال از حکومت اسپانیا را بازسازی نموده اند. جزئیات آن حیرت انگیز است و به جنگ های مختلفی که انتها استقلال کشور را از همسایه اشغالگر باز گرداند، واقعیت بخشیده است.

اینجا موزه نیست و هیچ کدام از مبلمان یا دکوراسیون داخلی برچسب گذاری نشده است. سعی کنید که از راهنمای تور این کاخ بهره ببرید چراکه تورها می توانند اجازه دسترسی به بخش های بیشتر مثل سالن، کتابخانه و اتاق غذاخوری را بدهند. مورخان هنر، که بدون شک در پی قطعات قابل توجهی هستند، در پی تابلو پلگرینی (Pellegrini portrait) در این کاخ می گردند تا از آن بازدید نمایند.

این تور بازدید از باغ های رسمی و محل سرسبزی که با گیاهان نیمه استوایی اراسته شده است، شامل می گردد. در این کاخ زیبا، گالری شاه را پیدا خواهید کرد که تراسی شامل طاقچه های تزئینی با مجسمه های شاهان پرتغالی است. این مکان در بالای یک حوضچه پر از ماهی کپور واقع شده است. به طور مشابه تراس نیاشگاه با پنل های کاشی تزیین شده است که نمایشگر هنرهای معاصر یونانی و رومی و چندین مجسمه است که به قرن 17 برمی گردند.

کانال آب آگواس لیورس

یکی از جاذبه های برجسته لیسبون، کانال آب آگواس لیورس است که از سال 1748 تا به امروز، با لوله کشی از یک منطقه خوش آب و هوا از شمال شهر، آب مرکز پرتقال را تامین می نماید. قسمتی که دره آلکانتانا (Alcãntara valley) را پوشش می دهد، چشمگیرترین قسمت این سیستم آبرسانی ساخته قرن هجدهم است، که حتی تا این اواخر بازدید از آن برای عموم آزاد بوده است.

البته چیزی که در تصویر می بینید بخش کوچکی از این کانال 19 کیلومتری است. در واقع اگر شاخه های فرعی را هم حساب کنیم، طول واقعی آن 58 کیلومتر است. البته شاید فکر کنید این ساخته قرن هجدهم چگونه آبرسانی می نماید؟ ساخت وساز این کانال بر اساس اصل جاذبه است و آب با سرعت ثابت پیشروی می نماید و طراحی این کانال به صورت شیب دار است به این صورت به تمام لیسبون آب توزیع می گردد.

کلیسای استرلا

گنبد سفید کلیسای استرلا از تمام نقاط شهر به چشم می خورد. این کلیسا یکی از بزرگ ترین کلیساهای مرکز است و روی تپه ای واقع در غرب مرکز شهر واقع شده است. ساختن این کلیسا به دستور ماریا اول، دختر پادشاه خوزه اول در سال 1779 شروع شد و در سال 1790 به انتها رسید. نمای سنگ آهک این بنا، از مجسمه ها و چهره های تمثیلی ساخته شده است و با برج های دوقلوی کنار هم متقارن به نظر می آید.

معماری داخل این کلیسا به گونه ای است که در یک روز واقعا گرم، فضای داخلی هوای مطبوع و خنکی دارد. وقتی وارد این کلیسا می شوید آرامگاه ماریا اول در این کلیسا واقع شده است، اما آنچه که قطعا باید در پی آن باشید، صحنه خارق العاده تولد عیسی است، که ماچادو کاسترو (Machado de Castro) روی چوب بلوط ساخته است. این صحنه در یک اتاق که گاهی اوقات قفل شده نمایش داده می گردد. اگر به این کلیسا رفتید از متصدی بخواهید تا آن را به شما نشان دهد. خارج کلیسا و در مقابل آن، پارک جاردیم دا استرلا (Jardim da Estrela) وجود دارد که زیباترین پارک لیسبون و محل عالی برای پیک نیک است. نظرها و تجربیات خود را در مورد سفر به لیسبون با ما و سایر کاربران خبرنگاراندر میان بگذارید.

منبع: کجارو / planetware.com
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2138

به "دیدنی های لیسبون؛ مرکز تاریخی پرتغال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های لیسبون؛ مرکز تاریخی پرتغال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید