حداقل حقوق کارگران افرایش می یابد؟

به گزارش مجله آراد، آیت اسدی گفت: حداقل دستمزد کارگران معمولاً بر اساس نرخ تورمی محاسبه می گردد که در سال قبل رخ داده است و کالا هایی که در سبد معیشت کارگری هستند، بر اساس آن نرخ گذاری می گردد و با توجه به سبد معیشت میانگین خانوار کارگری و نرخ تورم رخ داده، حداقل مزد معین می گردد.

حداقل حقوق کارگران افرایش می یابد؟

به گزارش فارس، وی گفت: دولت برای حداقل دستمزد کارگران در امسال تمام قد جلوی محاسبه سبد معیشت بر اساس تورم ایستاد و اجازه چانه زنی بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی را نداد و در عین حال وزیر کار در مصاحبه اخیر خود گفته است که کارگران و کارفرمایان در خصوص مزد کارگران با همدیگر مصاحبه نمایند.

عضو شورای عالی کار گفت: درخواست ما هم این است که با توجه به تورمی که روی داده و قدرت خرید کارگر کم شده است، مسائل عدیده ای برای جامعه کارگران ایجاد شده و باید جلساتی برگزار گردد که مباحث مزدی بین کارگر و کارفرما مطرح گردد و راه هایی برای جبران سفره از دست رفته کارگری اندیشیده گردد.

اسدی گفت: تا امروز وزیر کار به درخواست نماینده کارگران در شورای عالی کار برای برگزاری جلسات بازنگری حداقل مزد رضایت نداده، گرچه جلسات شورای عالی کار هر ماه برگزار شده که در آخرین ماه به علت آنکه به حد نصاب نرسید، برگزار نشد.

نماینده کارگران اضافه نمود: در هنگام تصویب حداقل مزد کارگران، وزیر کار پیشنهاد داد که 11 قلم کالای اساسی در قالب کالابرگ و به نرخ شهریور 1400 به کارگران عرضه گردد، در حالی که این در حد شعار باقی ماند و طرح کالابرگ الان برای دهک های یک تا سه اجرا می گردد که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند و کارگرانی که حقوق بگیر باشند، در این دهک ها قرار می گیرند.

وی اضافه نمود: بر اساس وعده وزیر باید به کسانی که بیمه شده هستند، نیز باید کالابرگ الکترونیکی بدهیم.

عضو شورای عالی کار گفت: هیات وزیران و وزرای اقتصاد بار ها گفته اند یکی از دلایلی که نمی خواهند حقوق کارگر مطابق تورم بالا رود، این است که به تورم دامن می زند درحالی که افزایش حقوق کارگر تورم زا نیست، از طرفی وزیر کار قول داده بود، امسال تورم در حول و حوش 20 درصد باشد و بالاتر نرود، اما اکنون تورم در کالا های اساسی مانند روغن، شکر، قند، گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات و سایر کالا ها افزایش یافته، بنابراین باید دولت جوابگو باشد و قدرت خرید کارگر باید ترمیم گردد.

اسدی گفت: سه نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی کار بر اساس آیین نامه این شورا ارائه نموده ایم، اما هنوز موافقت نشده و در دستور جلسه شورای عالی کار قرار نگرفته است.

وی اضافه نمود: ما از نمایندگان مجلس توقع داریم از دولت بخواهند در خصوص قدرت خرید جامعه به ویژه کارگران فکری بیندیشند، همان گونه که آقای رئیسی وعده نموده بود که مرغ ربطی به تحریم ندارد، اما در حال حاضر قیمت مرغ هم افزایش یافته است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در خصوص اینکه مسکن و هزینه اجاره مسکن یکی از اقلام مهم سبد معیشت کارگران است، گفت: همان گونه که رئیس مجلس هم اشاره نمود، باید در یک خانوار زن و مرد با هم کار نمایند تا بتوانند اجاره مسکن را بپردازند و دولت که وعده نموده بود سالی یک میلیون مسکن می سازد، برای مسکن کارگران چه کاری انجام داده است و باید مشکل مسکن را حل نمایند.

این نماینده کارگری اضافه نمود: دولت باید کار هایی که از طریق تورم باعث کاهش قدرت خرید کارگران شده را کنار بگذارد و خبرنگاران از مسئولان بخواهند که حقوق جامعه کارگری و از جمله خود خبرنگاران که جزو کارگران محسوب می شوند را رعایت نمایند. بسیاری از افراد این جامعه مشکل بیمه، بازنشستگی و مسکن دارند و دولت که بار ها قول داده بود سفره کارگران رنگینتر می گردد باید حقوق کارگران هم به تناسب تورم افزایش پیدا کند و حقوق کارگر باعث تورم نمی گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 25 مرداد 1402 بروزرسانی: 25 مرداد 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2404

به "حداقل حقوق کارگران افرایش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل حقوق کارگران افرایش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید