تناسبی شدن انتخابات شوراها کار خوبی است، عملکرد ضعیف دستگاه&zwnjهای نظارتی بر ارزیابی فعالیت&zwnjهای مجلس شهری

به گزارش مجله آراد، عضو سابق شورای شهر تهران گفت: اینکه انتخابات شوراها تناسبی گردد اتفاق خوبی است اما مجلس باید برای بعد آن هم برنامه داشته باشد و تنها به نحوه انتخاب نامزدها بسنده نکند؛ الگو برداری ازکشورهایی که در زمینه مدیریت شهری عملکرد خوبی داشتند، یکی دیگر از راه های قوت بخشیدن به شوراها در کشور است.

تناسبی شدن انتخابات شوراها کار خوبی است، عملکرد ضعیف دستگاه&zwnjهای نظارتی بر ارزیابی فعالیت&zwnjهای مجلس شهری

ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تناسبی شدن نظام انتخاباتیِ شوراها تا چه اندازه به حل کردن مسائل آن یاری خواهد نمود، اظهار کرد: تناسبی شدن علاوه بر اصلاح فرایند انتخابات، تصمیمات شورا را هم تسهیل می نماید.

وی با اشاره به تجربه حضور خود در این باره ادامه داد: در شورای چهارم به این علت که دو جریان در شورا وجود داشت، شاهد یکی از بهترین دوره ها بودیم چرا که تضارب آرای خوبی شکل می گرفت و باعث شده بود موضوعاتِ فنی، تخصصی و فرهنگی از نگاه های مختلف آنالیز شود و در نهایت بهترین تصمیم و عملکرد از شورا خارج شود.

عضو سابق شورای شهر درباره یکدست بودن شورای شهر فعلی تهران توضیح داد: اگر نگاهی به شورای فعلی تهران بیاندازیم می بینیم گروهی که وارد شورا شدند تقریباً هم سو و هم عقیده بودند؛ این از جهاتی خوب است اما این که شخصی در آن شورا نیست تا با برخی تصمیمات مخالفت کند و نظر دیگری داشته باشد، اتفاق خوبی نیست.

قناعتی با اشاره ضعف کارکرد شورای پنجم ادامه داد: در حال حاضر تصمیمات شورای فعلی مخالفی ندارد و به همین جهت نمی توان تحلیل درستی بر خروجی کارکرد آنان انجام داد؛ هرچند امثال بنده که سابقه حضور در شورای شهر را داشتیم اطلاع داریم که کار و تصمیم مهمی از سوی شورای پنجم شهر تهران صورت نگرفته است.

عضو شورای چهارم، پیشنهاد خود را درباره اصلاح ساختار شوراها این گونه بیان نمود: صندلی واقعی شورای شهر که قانون اساسی برای آن تعریف نموده، مدیریت یکپارچه شهری است، اما در حال حاضر ما با شورای شهرداری تهران روبرو هستیم و نه شورای شهر تهران؛ به همین خاطر مجلس باید اختیارات قانونی شورای شهر را که به واسطه عدم واگذاری این اختیارات از سوی دولت مشکل ساز شده، افزایش دهد، برای مثال اداره های مهم شهری، مثل اداره آب، برق و گاز باید زیرنظر شورا باشند.

قناعتی با انتقاد از کاهش تعداد اعضای شورای شهر گفت: تعداد اعضای شورا از 31 نفر به 21 نفر کاهش پیدا کرد؛ این درحالی بود که این تعداد باید افزایش پیدا می کرد و نه کاهش؛ در بیشتر کشورهای جهان هم به همین ترتیب است؛ برای مثال آنکارا 71 عضو شورای شهر دارد؛ در حالی که تهران با روزانه 14 میلیون تردد و جغرافیای90 کیلومتری، بیشتر از 21 نماینده برای شورای شهر خود لازم دارد؛ بهترین تصمیمی که مجلس درباره شوراها می تواند بگیرد این است که تعداد اعضای شواری هر شهر را بر اساسِ جمعیت و میزان تردد آن شهر مشخص کند.

نماینده سابق شهر تهران در مورد تغییر الگوی انتخابات شوراها نیز توضیح داد: اینکه انتخابات شوراها تناسبی شود اتفاق خوبی است اما مجلس باید برای بعد آن هم برنامه داشته باشد و تنها به نحوه انتخاب نامزدها بسنده نکند؛ الگو برداری ازکشورهایی که در زمینه مدیریت شهری عملکرد خوبی داشتند، یکی دیگر از راه های قوت بخشیدن به شوراها در کشور است.

راه یافته چهارمین شورای تهران در انتها اظهارات خویش، پیرامون عللِ مفاسد در شوراهای شهر گفت: علت این موضوع به نبود قانون محکم برای نظارت بر شوراها برمی شود؛ قوانین موجود بعضاً دچار خلاء است و راه فرار دارد، دستگاه های نظارتی، قانونِ ثابتی برای ارزیابی شوراها ندارند و بعضاً پیگیری ها و نظارت از سمت آنان بسیار ضعیف است؛ از طرف دیگر، زد و بند و مفاسد در دستگاه های نظارتی، در به وجود آمدن مسائل شوراها موثر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1488

به "تناسبی شدن انتخابات شوراها کار خوبی است، عملکرد ضعیف دستگاه&zwnjهای نظارتی بر ارزیابی فعالیت&zwnjهای مجلس شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تناسبی شدن انتخابات شوراها کار خوبی است، عملکرد ضعیف دستگاه&zwnjهای نظارتی بر ارزیابی فعالیت&zwnjهای مجلس شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید