تایلندی ها نیازمند آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی هستند

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران- گروه بین الملل، مریم خرمائی: موفقیت ایران در عرصه مذاکرات هسته ای فرصت مغتنمی برای کشورهای دوست فراهم آورد تا با استفاده از پتانسیل های فضای پسابرجام با اشتیاق بیشتری به توسعه رابطه با تهران بیاندیشند.

تایلندی ها نیازمند آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی هستند

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

در این میان، تایلند نیز به عنوان یک هاب تجاری مهم در منطقه آسیای جنوب شرقی از گسترش همکاری های دو جانبه استقبال می نماید و تاکنون هیات های تجاری - سیاسی متعددی را به ایران فرستاده که این خود نشانه عزم استوار بانکوک برای بهبود روابط در عرصه های مختلف از جمله تجاری، صنعتی، سرمایه گذاری و فرهنگی است.

به همین دلیل، خبرنگاران مصاحبه ای با کالایانا ویپاتی پومی پراتس سفیر تایلند در ایران داشته تا ضمن ارزیابی امکاناتی که پیش روی دو کشور واقع شده است، نظر وی را درباره توسعه روابط به ویژه درحوزه های انرژی، تجارت و توریسم جویا شویم.

*مهمترین زمینههای همکاری میان ایران و تایلند به ویژه در بحث انرژی چیست؟

سابقه روابط دیپلماتیک تایلند و ایران به 62 سال قبل باز میگردد. در طول این 62 سال، ما نه تنها در زمینههای اقتصادی، بلکه در عرصه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز برای نزدیکی هر چه بیشتر و بهبود روابط کوشش نموده ایم. از همه مهمتر، باید به این موضوع اشاره نمود که رابطه میان تایلند و ایران بیش از 400 سال قدمت دارد و به زمانی بر می گردد که تاجران ایرانی به تایلند آمدند. آنها نه تنها با خود فرهنگ ایرانی بلکه اسلام را هم به تایلند آوردند.

شما درباره بخش انرژی صحبت کردید و باید بگویم که همکاری در این زمینه به بعد از توافق هسته ای، محدود نمی گردد. همکاری در عرصه انرژی به قبل از دهه 1970 میلادی و دوره ای باز می گردد که ما از ایران نفت خام وارد می کردیم حال آنکه به دلیل تحریم ها، روند واردات نفت از ایران متوقف شد. اما در یکی دو سال اخیر، شرکت نفت تایلند فعالیت چشمگیری در ایران داشته است و در حال حاضر برای مشارکت در 4 پروژه ایرانی کوشش می کنیم. اخیرا هم از تایلند دعوت شده که درخواست مشارکت در پروژه آزادگان را که شاید مهمترین میدان نفتی ایران باشد، به شرکت ملی نفت ایران ارائه دهد.

بنابراین، من آینده روشنی برای همکاری های آینده تایلند و ایران در عرصه انرژی پیش بینی می کنم و کار ما هم در سفارت تایلند این است که مطمئن شویم روابطمان از صندلی فعلی پسرفت نخواهد داشت. فکر می کنم که باید همکاری در حوزه انرژی را از سطح فعلی نیز بیشتر افزایش دهیم.

از این هم که بگذریم، مسئله واردات نفت از ایران در زمان فعلی و آن هم به واسطه یک خریدار کوچک مطرح می گردد. هرچند، در این مورد هم چشم انداز خوبی پیش روی ما است و اگر شرکت نفت تایلند شانس مدیریت حوزه های نفت و گاز را پیدا کند، شاهد بهبود همکاری میان 2 کشور در حوزه انرژی خواهیم بود.

*همکاری در زمینه های فرهنگی و گردشگری را چگونه میتوان افزایش داد؟

تقویت توریسم بخشی از رویکرد ما برای بهبود دیپلماسی مردم محور است. پیشتر هم به این موضوع اشاره نمودم که تایلندیها نیازمند آشنایی بیشتر با فرهنگ و جامعه ایرانی هستند که این هدف می تواند با تبلیغ در رسانه یا از راه سفر آنها به ایران، میسر گردد.

به همین ترتیب، ایرانیها هم باید بیشتر با تایلند آشنا شوند. تایلند بیش از آن 4 الی 5 تفریحگاهی که مقصد ایرانی ها است (پوکت، بانکوک و پاتایا) جاذبه دارد و من اطمینان دارم که گردشگران ایرانی از سایر جاذبههای تایلند هم استقبال مینمایند.

در آینده بسیار نزدیک، قرار است تفاهمنامه همکاری میان وزارت گردشگری و ورزش تایلند با مسئولین صنعت گردشگری ایران منعقد گردد که این مسئله میتواند به افزایش سطح همکاریهای 2 جانبه یاری کند.

در حال حاضر، هرساله 200 هزار ایرانی از تایلند بازدید مینمایند. حتی حالا در مقایسه با گذشته، تایلندیهای بیشتری به ایران سفر مینمایند. قبلا رقم بازدید از ایران کمتر از 10 هزار تایلندی بود حال آنکه انتظار داریم این رقم دستکم سال جاری به 20 هزار نفر برسد. خط پروازی میان 2 کشور مستقیم است (هر هفته 6 پرواز ایرانی و 4 پرواز با خطوط هوایی تایلند). پرواز غیرمستقیم با خطوط هوایی آسیا ایر هم باید به این تعداد اضافه کرد که از جهت بانکوک-کوالالامپور به تهران انجام میگیرد.

اما اگر خواستار سفر تعداد بیشتری از تایلندیها به ایران هستیم، باید بگویم که آنها باید اول آشنایی بیشتری با ایران پیدا نمایند. این به آن معنا است که ادبیات و اطلاعات (تاریخی) بیشتری از ایران باید به مردم تایلند معرفی گردد که این کار حتی با یاری رسانههای ایرانی هم امکان پذیر است.

*به استثنای بخش انرژی، ایران و تایلند در چه زمینههای تجاری دیگری قادر به همکاری هستند؟

خوب ما هم گزینههایی برای عرضه داریم. از همه مهمتر برنج به ویژه برنج هوم اقتصادی است که به بسیاری از مناطق دنیا صادر میکنیم و صادقانه بگویم امیدواریم امکان صدور آن و همچنین انواع دیگر برنج به ایران هم فراهم گردد. البته به گمانم سال جاری پیروز شدیم حدود یکصد هزار تن برنج به ایران صادر کنیم که رقم خوبی است. اما قرار نیست به همین مقدار راضی شویم.

امیدواریم سال آینده، در صورت امکان، حداقل این مقدار را به 300 هزار تن برسانیم. البته ابتدا نیازمند بازاریابی هستیم.

دومین محصولی که می توانیم به ایران صادر کنیم، پلاستیک طبیعی است. فکر می کنم بخش تجاری برای تضمین صادرات پلاستیک طبیعی به ایران کوشش زیادی میکند. جدا از این مورد، اقلام کوچک دیگری که در 10 الی 20 سال گذشته به ایران صادر شدهاند شامل چوپ و محصولات چوبی است. در این میان، تایلند باید درآینده نزدیک بر حوزه گاز طبیعی و حتی الامکان نفت خام هم تمرکز کند.

*از تایلند به عنوان دروازه جنوب آسیا یاد میگردد حال آنکه ایران هم کریدور مطمئنی برای خاورمیانه است. این مسئله به بهبود روابط 2 کشور چه یاریی میکند؟

در واقع باید بگویم که تایلند حکم دروازه کشورهای آ سه آن را دارد. ما کوشش زیادی میکنیم تا حمایت لجستیکی را افزایش داده و با پذیرش کالا از سراسر دنیا نه تنها آنها را به کشورهای آسیای جنوب شرقی باز صادر می کنیم بلکه کشورهایی نظیر کره جنوبی، استرالیا و غیره را نیز پوشش میدهیم.

ما کوشش می کنیم که به قطب صادرات آسیای جنوب شرقی تبدیل شویم. به همین ترتیب، فکر می کنم ایران به صورت بالقوه مستعدترین کشور برای تبدیل شدن به قطب صادرات برای بازعرضه کالاهایی است که باید از تایلند به سایر نقاط خاورمیانه منتقل شوند. حتی در حال حاضر هم به نوعی این کار را انجام می دهیم.

برای مثال برخی کالاها را از تایلند به ایران فرستاده و بعد به قطر یا حتی ترکیه و امارات منتقل می کنیم اما این کار در حجم بسیار اندک انجام میگردد. اطمینان دارم وقتی همه چیز مهیا باشد این کار هم در حجم بزرگتری انجام خواهد شد. یعنی وقتی مشکل تبادل ارز میان بانکهای تایلندی و ایرانی برطرف گردد حال آنکه حمایت لجستیکی میان تایلند و ایران هم باید بهبود پیدا کند.

ما می توانیم حجم همکاریهای تجاری را با بهبود مسائل این چنینی افزایش دهیم. در آینده باید قادر به تضمین رابطه تایلند و ایران در راستای بهبود حمایت لجستیکی از روند انتقال کالا باشیم. مفهوم تایلند به عنوان قطب صادرات آسیای جنوب شرقی و ایران به عنوان قطب صادرات برای سایر کشورهای منطقه به ویژه خاورمیانه می تواند کاملا تحقق پیدا کند.

*به عنوان عضوی از آ سه آن، موضع تایلند در قبال رفتار میانمار با مسلمانان روهینگیا چیست؟

در واقع، رسم همه کشورهای آ سه آن مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورهای عضو است. اما وقتی چنین مسئله ای در حد درگیری منطقه ای اتفاق میافتد، بیانیه صادر می کنیم یا به اقدامی مشابه متوسل میشویم اما هرگز در قبال مسائل کشورهای آسیای جنوب شرقی، موضع شخصی اتخاذ نمی کنیم. درباره مسئله مسلمانان میانمار هم وضع به همین منوال است. فکر میکنم تا کنون تایلند در این باره موضع گیری ننموده است.

البته ما در جریان آنچه دولت میانمار انجام میدهد هستیم. اما اگر نگاهی به تایلند بیندازیم باید با همه مردم از هر دین و مذهبی که باشند، با مساوات و برابری رفتار کنیم و با مسلمانان تایلند هم به همین نحو برخورد میگردد. در جنوب تایلند که اکثر مردم مسلمان هستند، ما مرجع قضایی اختصاصی برای رسیدگی به شکایات خانوادگی مسلمانان داریم. اما با توجه به اینکه 9 سال در میانمار بوده ام، باید بگویم در این کشور مشکل چند سالی است که وجود دارد و با توجه به این حقیقت که همسایه بنگلادش است، شمار زیادی از مسلمانان آواره نقاط مرزی شده اند.

من ترجیح می دهم بگویم ما افرادی داریم که افکارشان با دولت و بقیه مردم تایلند متفاوت است. البته باید از رفتار عادلانه نسبت به پیروان همه ادیان از بودایی گرفته تا مسلمان، اطمینان حاصل کنیم. نمی خواهم بگویم ما در تایلند با افراطیگری روبرو هستیم. بلکه فکر میکنم افرادی هستند که ایدئولوژی شان درباره اینکه حکومت چگونه نواحی جنوبی تایلند را اداره کند، متفاوت است. اغلب مسلمانان منطقه هم از سیاست های دولت پیروی مینمایند. این مشکل از مدتی پیش آنجا وجود داشته و قرار نیست در عرض یک شب حل و فصل گردد. اما ما شاهد همکاری خوبی از جانب مردم منطقه هستیم و با شورای اسلامی تایلند رابطه نزدیکی داریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 338

به "تایلندی ها نیازمند آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایلندی ها نیازمند آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید