بایدن با اردوغان درباره مسائل مختلف از جمله ایران رایزنی می کند

به گزارش مجله آراد، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست آینده ناتو در بروکسل با همتای ترکیه ای خود درباره مسائل مختلف از جمله ایران رایزنی می کند.

بایدن با اردوغان درباره مسائل مختلف از جمله ایران رایزنی می کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدارش هفته آینده با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با وی درباره مسائل مختلف رایزنی خواهد کرد.

دیدار جو بایدن و رئیس جمهور ترکیه قرار است هفته آینده در حاشیه نشست آینده ائتلاف ناتو در بروکسل برگزار شود.

جیک سالیوان گفته سران دو کشور در این دیدار درباره مسئله قره باغ، سوریه، افغانستان، ایران و مسائل دیگر به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

او همچنین شرح داد بایدن و اردوغان اختلافات عمده میان واشنگتن و آنکارا را مورد بررسی قرار خواهند داد.

سالیوان که در یک نشست خبری در کاخ سفید حضور داشت گفت مسائل شرق دریای مدیترانه، سوریه، ایران و همچنین نقش ترکیه در افغانستان بخشی از دستورکار گسترده این دیدار خواهد بود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت سران ترکیه و آمریکا در آن دیدار که 14 ژوئن (دوشنبه هفته آینده) برگزار خواهد شد به بررسی روابط دوجانبه آنکارا-واشنگتن خواهند پرداخت و تلاش خواهند کرد برخی از اختلافات عمده موجود در خصوص ارزش ها، حقوق بشر و سایر مسائل را مورد رسیدگی قرار دهند.

رجب طیب اردوغان بارها از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و خواستار لغو آنها شده است. او گفته لغو این تحریم ها به رونق اقتصادی و ثبات منطقه کمک می کند.

او به عنوان مثال اسفندماه سال گذشته در چهاردهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اِکو) گفت: سرانجام تحریم هایی که به صورت یکجانبه بر ایران اعمال شده و همچنین بازگشت تمام طرف ها به برجام و اجرای مسئولیت های ذیل آن، به رونق اقتصادی و ثبات منطقه ما کمک می کند.

دیدار اردوغان و بایدن قرار است در شرایطی انجام شود که دولت آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین زمینه های بازگشت به برجام و اجرای کامل این توافق هسته ای از سوی همه طرف ها را فراهم کند، با وجود این، واشنگتن تا کنون از انجام تعهداتش جهت محقق کردن این وعده سر باز زده است.

با آنکه دولت آمریکا طرفی بوده که توافق هسته ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام های دولت بایدن می گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم ها و راستی آزمایی این ادعا صورت خواهد گرفت.

آنتونی بلینکن روز دوشنبه در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت هنوز مشخص نیست در مذاکرات وین بر سر برجام توافقی حاصل شود. او گفت: هنوز نمی دانیم این اتفاق واقعاً خواهد افتاد یا خیر.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1810

به "بایدن با اردوغان درباره مسائل مختلف از جمله ایران رایزنی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن با اردوغان درباره مسائل مختلف از جمله ایران رایزنی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید