مشکل شیشه های ما کجاست؟

به گزارش مجله آراد، بوت کمپ استارتاپی به منظور طراحی، آموزش و بازدید از کارخانه شیشه با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تاریخ 26 دی ماه شروع خواهد شد.

مشکل شیشه های ما کجاست؟

این رویداد که بخش آموزشی اش را افرادی چون هیاس حسینی، روح الله شمسی زاده، پویه پیمان و الهام سورابی بر عهده دارند، تا سوم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

هیاس حسینی درباره این رویداد به خبرنگاران گفت: همان طور که می دانید صنایع دستی ما دو معضل اصلی دارد؛ به ویژه قسمت آبگینه. یک، مواد اولیه بی کیفیت. منظور اینکه شیشه های ما دارای حباب هستند و کیفیت لازم را ندارند. دوم اینکه سالیان سال است که ما برای شیشه هایمان طراحی در نظر نمی گیریم. هیچ ایده ای وجود ندارد و بیشتر طرح ها تکرار کارهای گذشته هستند یا اینکه در برترین حالت کارهایی که در خارج از کشور اجرا می شوند، در ضعیف ترین حالت در داخل کپی می شوند.

وی بعلاوه ادامه داد: بیشتر کارها هیچ نشانی از زندگی امروزی ندارند و چیزی که وجود دارد این است که کارهایی که در حوزه شیشه گری وجود دارند، بیشتر یا ساخت گلدان است یا چیزهای خیلی ساده و ظروف شیشه. در صورتی که امروز در شیشه گری در زمینه های مختلفی کار می گردد. ظروف شیشه ای که تنوع بسیار بالایی دارند، گلدان های خیلی به روز، مجسمه های شیشه ای که حتی در سطح شهر گذاشته می شوند، تندیس های شیشه ای که در فستیوال های مختلف هدیه داده می شوند و .... که در کشور ما متأسفانه این قضیه آنگونه که باید دیده نشده است.

این هنرمند حوزه صنایع دستی اظهار کرد: قسمت دیگری که وجود دارد این است که احساس کردم دغدغه های مشترکی بین صنایع دستی و بچه هایی که کار طراحی انجام می دهند، وجود دارد. اما بین خیلی از این دوستانی که علاقه دارند با متریال شیشه آشنا شوند، کار یا طراحی نمایند و وزارت خانه ارتباطی وجود ندارد. در حقیقت ما طرحی را برنامه ریزی کردیم و در آن از تمام طراحان و هنرمندانی که در حوزه های کاری مختلف کار می نمایند، دعوت کردیم تا در یک دوره فشرده به آن ها آموزش دهیم.

حسینی اضافه نمود: آموزش به این نحو خواهد بود که ما اول تمام تکنیک های شیشه را به آن ها آموزش می دهیم. فیلم نشان می دهیم از نقاط مختلف دنیا که چگونه با این متریال کار می نمایند و بعد از آن دو یا سه روز رفت و آمد به کارخانه های شیشه را خواهیم داشت. در اولین روز به یک کارخانه شیشه دستی و سنتی خواهیم رفت که همه فرایند در آنجا به صورت دستی صورت می گیرد. هدف این است که بچه ها رفتار متریال را بشناسند.

این استاد شیشه گری ادامه داد: روز بعدش به یک کارخانه کاملا صنعتی خواهیم رفت که اینها فرایند فراوری محصول را ببینند. در روزهای به جای مانده ما از چهار مدرس دعوت نموده ایم تا هنرآموزان از تجربه های این اساتید بهره گیری نمایند. یکی از اساتید حتی در حوزه استارتاپ هستند. ما رفته رفته قصد داریم در این حوزه نیز ورود پیدا کنیم چون اگر توجه کنید، صنایع دستی ما خیلی کم به این قضیه پرداخته و اینگونه کسانی که طرح و ایده دارند، می توانند از حمایت استارتاپ ها بهره مند شوند.

این هنرمند در ادامه اضافه نمود: طرح های مختلفی در این رویداد هست؛ چون ما در این طرح مان هم طراحی آبگینه 1400 را داریم و هم این گزینه را داریم که اگر هنرآموزان ایده ای برای بهتر شدن آبگینه دارند، از حمایت استارتاپ ها استفاده نمایند. چند روز به جای مانده در واقع ارتباط بین شرکت نماینده ها و مدرسین است. که چه طرحی شدنی است و چقدر آن باید اصلاح گردد. چون هر متریالی ظرفیت خودش را برای اجرا دارد. در روز آخر اما طرح ها بازبینی و داوری می شوند و به سه نفر از کسانی که طراحی نموده اند، جایزه ای داده می گردد و در آخر اگر طرح ها به صورتی باشند که نظر مخاطب را جلب نمایند و ارزش ماندگاری در تاریخ آبگینه را داشته باشند، به عنوان کتابی ثبت در چاپ می گردد.

حسینی ضمن اشاره به این نکته که منظور از طراحی دنیا بینی است، گفت: طراحی محصول یا کالای فرهنگی ای که بتواند به عنوان دیزاین یک خانه از آن استفاده گردد. دیزاین خانه امروزی ای که دیگر زیاد از محصولات گذشته استفاده نمی نماید. چون صنایع دستی در حقیقت یک عمله و یک دیدگاه را به مخاطب انتقال می دهد. زمانی که ما از یک محصول فرهنگی استفاده می کنیم، برای نشان دادن جایگاه فرهنگی مان است. برای اینکه بتوانیم نشان دهیم ما دارای چه نگاه ، زیباشناسی و جایگاهی هستیم. متأسفانه الان شاهد این هستیم که بیشتر مردم ما محصولاتی را خریداری می نمایند که در خارج از ایران طراحی شده اند.

این استاد شیشه گری بعلاوه درخواستی را مطرح نمود: به این ایمان داریم که در رویداد اول اتفاق آنچنانی ای رخ نخواهد داد. ما در حقیقت داریم یک زیرساخت را درست می کنیم و امیدواریم که این رویداد ادامه دار باشد که بگردد در آینده به نتیجه دلخواه برسد. از تمام معاونت های صنایع دستی استان های مختلف این درخواست را داریم که یک یا دو نفر را برای این رویداد بفرستند تا با ظرفیت های شیشه آشنا شوند.

وی در ادامه به رویدادهایی که کشور ترکیه در این زمینه برگزار نموده، اشاره نمود و گفت: درحال حاضر اگر به دنیا اگر نگاه کنیم، برای مثال کشوری مانند ترکیه هر دو سال یک بار بینال برگزار می نماید و الان در هنر شیشه گری حرفی برای گفتن دارد. در همه این سال ها با اینکه ما پیشینه قدیمی ای در شیشه داریم، منتها نه رویدادی داریم نه یک فرخوان برگزار کردیم و هیچ اقدام مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است.

حسینی در آخر به حمایت نمایندگان این رویداد اشاره نمود: این طرح با حمایت معاونت صنایع دستی تهران، وزارتخانه و موزه آبگینه برگزار می گردد که اسپانسرهای خاص خودش را دارد و در آخر به تمام شرکت نمایندگان گواهی حضور داده می گردد و تندیسی نیز برای نفرات برگزیده خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگاران، اولین بوت کمپ استارتاپی از تاریخ 26 دی ماه کلید خواهد خورد و تا تاریخ 3 بهمن ماه نیز ادامه خواهد داشت. در روز آخر این رویداد علاوه بر انتخاب نفرات اول تا سوم از تمام کارخانه ها و سرمایه گذاران دعوت به عمل آمده تا اگر طرح و ایده ای مثبت و سازنده باشد، از آن حمایت گردد. بعلاوه اگر طرح درباره محصول خاصی باشد، از طرف کارخانه خریداری خواهد شد یا آن طراح به عنوان مهمان استخدام آن شرکت شیشه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2077

به "مشکل شیشه های ما کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکل شیشه های ما کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید