باغ گیاه شناسی ملی ایران - تهران

به گزارش مجله آراد، جالب است بدانیم این باغ گیاه شناسی در مجاورت پارک جنگلی چیتگراست وبر عکس چیتگر برای عموم ناشناخته است.

باغ گیاه شناسی ملی ایران - تهران

جهت دریافت خدمات طراحی حیاط ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

اتوبان تهران کرج خروجی پیکان شهر بیست متری دوم سرو آزاد موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور محلی است که باغ گیاه شناسی ملی ایران در مساحت حدود 145 هکتاراحداث شده.تاسیس این مجموعه به چهل هفت سال پیش برمیشود. وچند سالی است که برای بازدید عموم بازگشا یی شده.

ارتفاع این مکان از سطح دریا 1320 متر بوده و دارای آب و هوای نیمه خشک و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود 240 میلیمتر است. حداکثر دمای هوا در ماه های تیر و مرداد به 43-42 درجه سانتیگراد و حداقل دمای هوا در زمستان به پائین تر از 10- درجه سانتیگراد می رسد.

باغ گیاهشناسی بیش از سه هزار گونه از انواع گیاهان از قبیل درخت، درختچه، پیچ، بوته و پیاز و ... تشکیل شده .قطعات عمده در باغ گیاهشناسی ایران به توضیح زیر است:

1-رویشگاه های مهم کشور نظیر جنگل های خزری ، زاگرس، البرز و بیابان های کشور.

2-رویشگاه های مهم جهان نظیر اروپا،آمریکا ،آسیا (هیمالیا و چین و ژاپن).

3- قطعات تخصصی نظیر سیستماتیک (رده بندی گیاهی) گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی.

4-قطعات آموزشی -نمایشی شامل باغهای سنگی و صخره ای، باغ های نمایشی، آبشار ها و دریاچه ها.

5-گلخانه های مناطق گرمسیری ،مناطق معتدل و سردسیر.

(باغ هرباریوم) یا گنجینه گیاهان است که در آن ،نمونه های گیاهی به صورت خشک و با روش خاصی شناسایی ،طبقه بندی ونگهداری می شوند.این مجموعه در حقیقت ،موزه نباتات خشک است که در حال حاضر با داشتن 247 هزار نمونه گیاهی شامل گیاهان استانی و .... یکی از معتبرترین هرباریوم های منطقه خاورمیانه و بزرگترین و مجهزترین آنها در کشور است.

بیشتر این گیاهان به وسیله کارکنان قسمت بذر ونهال جمع آوری شده اند .آنها به دنبال این گیاهان همه جا را گشته اند تا جای هیچ نمونه ای در باغ خالی نباشد و چه بسا شب هایی را به اجبار در کوه و دشت ها به سر برده اند.

علاوه براین ،تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر کشورهای جهان به وسیله مبادله در اختیار موسسه قرار گرفته و در باغ هرباریوم ملی ایران نگهداری می شود.

باغ گیاهشناسی مکانی است که در آن مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و در گلخانه ها کشت می شوند و نقش مهمی در زمینه های مختلف تحقیقاتی از جمله علوم گیاهی و باغبانی ، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها بر عهده دارند. به علاوه باغ گیاهشناسی به عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورداستفاده قرار می گیرد. در باغهای گیاهشناسی امکانات لازم برای مطالعه و تحقیق درباره تنوع زیستی وحفاظت از آنها فراهم می باشد. با بهره گیری از روش های مختلف علمی، امکان شناخت گونه های گیاهی کشور فراهم گشته و محدوده پراکنش آنها مشخص می شود. تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه های با ارزش از نظر حفاظتی و مالی از موضوعات دیگری است که در باغهای گیاهشناسی به آن پرداخته می شود.

جالب است بدانیم این باغ گیاه شناسی در مجاورت پارک جنگلی چیتگراست وبر عکس چیتگر برای عموم ناشناخته است.

ا

امکان بازدید ازاین مکان همه روزه از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر است و بازدید ازباغ تقریبا دوساعت پیادروی دارد ولی این باغ به قدری زیباست که گذرزمان را احساس نخواهید .

منبع: سفرگو
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 763

به "باغ گیاه شناسی ملی ایران - تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ گیاه شناسی ملی ایران - تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید