امیرعبداللهیان آدینه به چین سفر می نماید

به گزارش مجله آراد، سخنگوی وزارت خارجه چین از سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین در روز آدینه (14 ژانویه) اطلاع داد.

امیرعبداللهیان آدینه به چین سفر می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه چین، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز آدینه 14 ژانویه (24 دی) به دعوت همتای چینی به این کشور سفر می نماید.

طبق گزارش شبکه سی جی تی ان، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه گفت به دعوت وانگ یی وزیر امور خارجه چین، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به ترتیب در روزهای 12 و 14 ژانویه به چین سفر خواهند کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی درباره توافقنامه 25 ساله ایران و چین و اقدامات عملیاتی در حوزه صنعت و نفت و گاز گفت: آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه آخر این هفته به دعوت همتای چینی خودش راهی چین است و موضوعات مختلفی را در دستورکار برای گفت وگوها داریم و نقشه راه 25 ساله یکی از این موضوعات است. مجریان آن بخش های مختلف و وزارتخانه های مختلف هستند.

وی اضافه نمود: مقررات سفت و سخت کرونایی در چین برقرار است و مراودات با سختی انجام می گردد و ملاقات محدود آخر هفته نیز در همین چارچوب انجام می گردد. دستورکار ما بسیار متنوع است و موضوعات متنوعی در همین چارچوب در دست پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره چالش هایی که دنیا با آن روبرو است و تحریم هایی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده و مقابله ایران و چین با یکجانبه گرایی گفت: دنیا امروز در یک دوراهی واقع شده است. دوراهی یکجانبه گرایی که آمریکا از زمان ترامپ شروع کرد و امروز به انحای مختلف ادامه دارد و نگاهی که بر اساس اجبار است و متاسفانه آمریکا در موضوع آن واقع شده است و یا راهی که بر اساس چندجانبه گرایی، گفت وگو، احترام به قوانین موضوعه و حاکمیت ملی کشورهاست.

خطیب زاده ادامه داد: ایران و چین در این جهت در یک محور قرار دارند و کوشش می نمایند در مقابل این سیاست زور و اجبار و سیاست تحریم و فشار و سیاست محروم کردن و استثنا کردن کشورها از ترتیبات منطقه ای بایستند. آنچه امروز ایران و چین و بعضی کشورها در جنوب و شرق نمایندگی می نمایند، همین نگاه راه متفاوت به همکاری های بین المللی است. امیدواریم آنهایی که جهت یکجانبه و زور، اجبار، دسیسه و فشار را دنبال می نمایند به این جهت که محتوم در روابط بین المللی است احترام بگذارند و به دامان این موضوع برگردند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه به عمان سفر کرد و در مقصد دوم، امروز در دوحه حضور دارد و قرار است با امیر قطر و وزیر خارجه این کشور ملاقات کند. امیرعبداللهیان دیروز در ملاقات معاون سلطان عمان بر حسن نیت و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب در وین تأکید کرد.

روز شنبه سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود به دعوت وزیر خارجه این کشور، وزرای خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از 10 تا 14 ژانویه (20 تا 24 دی) به چین سفر خواهند کرد.

امروز ملاقات فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی با وانگ یی همتای چینی انجام شد و در همین رابطه وزارت خارجه سعودی با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد، در این جلسه که در شهر ووشی در جنوب چین برگزار گردید درباره مسائل منطقه ای و بین المللی و در مقدمه آن تقویت امنیت و ثبات در غرب آسیا و کوشش کشورهای منطقه و دنیا برای پی ریزی پایه های صلح بحث و گفتگو شد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2142

به "امیرعبداللهیان آدینه به چین سفر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیرعبداللهیان آدینه به چین سفر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید