یادداشت ، ژاپن رقیب چین برای نفوذ در قاره آفریقا

به گزارش مجله آراد، ژاپن کوشش می نماید با سرمایه گذاری مستقیم و ارایه کمکهای توسعه ای، زمینه نفوذ هر چه بیشتر خود را در کشورهای آفریقایی فراهم کند.

یادداشت ، ژاپن رقیب چین برای نفوذ در قاره آفریقا

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هفتمین نشست سران کشورهای قاره آفریقا و ژاپن ( Tokyo International Conference on African Development) از تاریخ چهارشنبه ششم شهریور به مدت سه روز در شهر یوکوهامای ژاپن برگزار گشت.

در این نشست، روسای جمهور 20 کشور آفریقایی از جمله رئیس جمهور مصر به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا حضور داشتند. هیئت های دیگر آفریقایی در سطوح معاون رئیس جمهور، وزرای خارجه و یا اقتصاد شرکت کردند.

نمایندگان بانک دنیای، بانک توسعه آفریقا و صندوق توسعه سازمان ملل نیز از دیگر میهمانان شرکت نماینده بودند. موضوع نشست سال جاری پیشبرد توسعه در آفریقا بوسیله مردم، تکنولوژی و نوآوری بود. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در نشست افتتاحیه به کوشش کشورش برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی در همه زمینه ها اشاره و خواستار همکاری کشورهای آفریقایی شد.

وی اضافه کرد کشورش 30 میلیارد دلار وام و تسهیلات برای اجرای طرح های زیربنایی در کشورهای آفریقایی اختصاص داده است. در پنل های مرتبط با نشست، موضوعات مختلفی مانند آموزش، پیشبرد تکنولوژی، حمایت از زنان، سرمایه گذاری، امنیت غذایی و... تبادل نظر شد. در حاشیه، نمایشگاهی از ساخته های 150 شرکت ژاپنی برای بازدید هیئت های شرکت نماینده برگزار گشت.

نشست یاد شده که بیشتر جنبه های همکاریهای مالی و سرمایه گذاری از سوی ژاپن در پیوند با کشورهای آفریقایی را مورد آنالیز قرار می دهد، از سال 1993 هر پنج سال یک بار به میزبانی ژاپن برگزار می گردد.

این نشست فرصتی برای سومین اقتصاد دنیا است که با کشورهای دیگری مانند چین که طرح جاه طلبانه موسوم به کمربند ابتکاری جاده ابریشم را به شدت پیگیری می نماید و شامل کشورهای آفریقایی نیز می گردد، رقابت کند. همزمان ژاپن کوشش می نماید با سرمایه گذاری مستقیم و ارایه کمکهای توسعه ای، زمینه نفوذ هر چه بیشتر خود را در کشورهای آفریقایی فراهم کند. ضمن اینکه می خواهد خود را یک سرمایه گذار با کیفیت معرفی کند، برنامه هایی دارد که به جای همکاریهای دولتی، شرکتهای بخش خصوصی ژاپن با همتایان آفریقایی نزدیکتر شده و همکاریهای آنان افزایش یابد.

در این روند، کشورهای آفریقایی نیز که احساس می نمایند ژاپن به مواد خام و معدنی این کشورها احتیاج داشته و نسبت به کشورهایی مانند چین و روسیه روحیه سلطه گری کمتری دارد، به سرمایه گذاریهای ژاپن روی خوش نشان داده اند. در واقع این همکاریها، یک نوع بازی برد - برد است که برای هر دو طرف می تواند نتایج پر باری داشته باشد.

مرتضی محمدی کارشناس سیاسی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 351

به "یادداشت ، ژاپن رقیب چین برای نفوذ در قاره آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت ، ژاپن رقیب چین برای نفوذ در قاره آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید