چه زمانی برای غذا خوردن در سفر مناسب است؟

به گزارش مجله آراد، برنامه غذایی شما در طول سفر، به خصوص در حین پرواز، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

چه زمانی برای غذا خوردن در سفر مناسب است؟

فرقی نمی نماید که سفر شما سفر تفریحی باشد یا یک سفر کاری. در هر صورت در طول راستا به غذا احتیاج دارید. به محض اینکه وارد فرودگاه می شوید، با تعداد زیادی پیشنهادها غذایی روبرو می شوید. شاید فکر کنید که باید قبل از سوار شدن به هواپیما کلی غذا بخورید تا در طول راستا گرسنه نشوید.

این مسئله شاید برای بسیاری از افراد مسئله ای در طول سفر ایجاد نکند؛ ولی گاهی برای بسیاری از گردشگران، حفظ رژیم غذایی سالم و پایبندی به اهداف سلامتی و کاهش وزن و… در طول سفر سخته می گردد؛ یا اینکه ممکن است در طول سفر بخواهید به وسیله رژیم غذایی با جت لگ مقابله کنید یا تا جایی که ممکن است غذای سالم بخورید. به همین علت غذاخوردن در طول سفر، به خصوص وقتی پرواز دارید، بسیار اهمیت پیدا می نماید. نه تنها خود غذا خوردن بلکه ساعت و زمان غذا خوردن هم اهمیت دارد. در ادامه شما را هدایت می کنیم تا متوجه شوید که هنگامی که در سفر هستید چه زمانی برای غذا خوردن مناسب تر است.

قبل از سوار شدن به هواپیما غذا بخورید

افرادی که قصد دارند با هواپیما سفر نمایند، معمولا دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر می شوند. برترین زمان برای غذا خوردن، قبل از اینکه سوار هواپیما شویم، همین زمان است. غذاهایی که در هواپیما سرو می گردد و معمولاً به خوبی غذاهایی نیست که می توانید در فرودگاه تهیه کنید. در فرودگاه بهتر می توانید غذای سالم و با کیفیت پیدا کنید و قبل از اینکه سوار شوید کمی غذا بخورید.

این نکته را به عنوان یک قانون کلی در نظر داشته باشید. اگر پرواز شما کمتر از سه ساعت طول می کشد در فرودگاه غذا بخورید نه در طول پرواز. این وعده غذایی می تواند یک وعده غذای سالم مثل سالاد مرغ به همراه کمی دسر باشد.

برنامه غذایی خود را متناسب با برنامه پروازها تنظیم کنید

برای سلامتی عمومی بدن شما، خوب است که تقریبا هر 4 تا 5 ساعت یک بار غذا بخورید؛ نه اینکه هروقت فرصت شد یک غذای سبک و سریع میل کنید. در طول سفر نباید کاری کنید که سوخت و ساز طبیعی بدن شما با مشکل روبرو گردد. وقتی قرار است با هواپیما سفر کنید، بهتر است که برنامه زمانی غذا خوردن خود را متناسب با پرواز در نظر بگیرید؛ مثل الگوی زیر:

  • برای پروازهایی که کمتر از سه ساعت طول می کشند وقتی وارد فرودگاه می شوید غذا بخورید.
  • برای پروازهایی که کمتر از 5 ساعت هستند یک وعده غذا در فرودگاه بخورید و یک غذای حاضری و ساده در هواپیما.
  • برای پروازهایی که بیشتر از 5 ساعت طول می کشد یک وعده غذا و یک میان وعده در هواپیما بخورید.
  • برای پروازهایی که بیش از 8 ساعت طول می کشند دو وعده غذا در هواپیما بخورید.

جهت سفر را در نظر بگیرید

می توانید برنامه غذایی خود را با ریتم شبانه روزی هماهنگ کنید. الگوی غذا خوردن شما با توجه به اینکه به سمت شرق پرواز می کنید یا به سمت غرب، تغییر می نماید. مطابق الگوی زیر رفتار کنید:

پرواز کردن به سمت غرب

با پرواز به سمت غرب شما در زمان عقب می روید و غالباً برای ناهار یا شام به مقصد می رسید. ایده اصلی در این روش این است که حتماً سه وعده در روز غذا بخورید؛ مثلا اگر برای شام به لس آنجلس می رسید باید قبل از پیاده شدن، صبحانه، ناهار و میان وعده خورده باشید.

پرواز به سمت شرق

پروانه به سمت شرق باعث می گردد که در زمان جلو بروید. در چنین پروازهایی معمولا صبح یا بعد از ظهر روز بعد به مقصد می رسید، در نتیجه با توجه به این نکته باید غذا بخورید. اگر پرواز شما در طول شب است، می توانید از وعده شام صرف نظر کنید و فقط صبحانه بخورید. اگر بعد از ظهر پرواز می کنید در طول پرواز یک شام سبک و یک صبحانه خواهید خورد.

روزه متناوب

غذا نخوردن در طول پرواز می تواند به شما یاری کند تا زودتر ریکاوری بعد از پرواز را انجام دهید و احتمال ابتلا به جت لگ را کاهش دهید. فرایند روزه متناوب برای بازسازی سلولی، کاهش وزن و مدیریت سطح قند خون و انسولین در بدن مفید است و همین طور باعث افزایش هورمون رشد می گردد.

با توجه به اهداف سلامتی خود غذا بخورید

ممکن است توصیه های مختلفی را در خصوص حفظ سلامتی شنیده باشید یا جایی خوانده باشید؛ ولی این نکته هم مهم است که همه چیز را متناسب با احتیاجهای بدن خودتان در طول سفر هماهنگ کنید. در واقع کاری را انجام دهید که برای بدنتان بهتر است.

اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید

قانون طلایی در این مورد این است که فقط زمانی که واقعا احساس گرسنگی می کنید غذا بخورید؛ نه زمانی که فکر می کنید گرسنه هستید. در طول 24 ساعت تعداد وعده های غذایی را به سه وعده محدود کنید و در بین وعده های غذایی هر زمان که احتیاج بود میان وعده و غذای سبک بخورید.

اگر قصد دارید وزن خود را افزایش دهید

این مورد تقریبا غیرمعمول و نادر است و بیشتر برای کسانی است که می خواهند عضله سازی نمایند. سفر با هواپیما در حالت کلی تداخلی با برنامه های تناسب اندام شما ندارد؛ ولی ممکن است احتیاج پیدا کنید که غذای خود را در هواپیما همراه داشته باشید؛ چون ممکن است غذایی که در هواپیما داده می گردد، برای رژیم غذایی شما مناسب باشد یا برایتان کافی نباشد.

برای افزایش حجم عضلات و افزایش وزن، در فرودگاه غذا بخورید و هر وعده ای که در طول پرواز سر می گردد باز هم غذا بخورید. البته یک مقاله کامل می توان درباره رژیم غذایی ورزشکاران در پرواز نوشت؛ ولی نکته اصلی این است که در روز به اندازه کافی پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنید و در واقع پروتئین و کربوهیدرات مورد احتیاج روزانه را حتما دریافت کنید.

با همه این حرف ها در نظر داشته باشید که یک روز سفر کردن و رها کردن رژیم غذایی مسئله ای برای شما و برنامه های تناسب اندام تان ایجاد نمی نماید؛ مگر اینکه قهرمان ورزش حرفه ای باشید و بخواهید در رقابتی شرکت کنید.

اگر قصد دارید نفخ شکم را کاهش دهید

نفخ شکم یکی از عوارض جانبی سفرهای هوایی است و معمولاً به خاطر وجود فشار در کابین ایجاد می گردد. زمان بندی وعده های غذایی چندان تاثیری در ایجاد نفخ شکم ندارد. هر کسی ممکن است دچار گردد و فرقی نمی نماید که چیزی خورده باشد یا نخورده باشد و اینکه چه ساعتی غذا خورده باشد.

مهم ترین کاری که در این زمینه می توانید انجام دهید، این است که اندازه غذا خوردن خود را در هواپیما کاهش دهید. بعلاوه می توانید در روزی که پرواز دارید، از محصولات پروبیوتیک بهره ببرید یا آنزیم های گوارشی مصرف کنید. این آنزیم ها را همراه با خوردن غذا قبل از پرواز یا طول پرواز مصرف کنید.

اگر با رعایت این موارد هنوز هم علائم نفخ شکم دارید، می توانید از خدمه هواپیما بخواهید برای شما چای نعناع فلفلی تهیه نمایند که می تواند یاری نماینده باشد.

اگر قصد دارید انرژی خود را افزایش دهید

افزایش انرژی یک موضوع پیچیده است؛ چون عوامل مختلفی در آن تاثیر می گذارد. این عوامل عبارت اند از نحوه غذا خوردن، زمان غذا خوردن و نوع غذایی که می خورید. عوامل دیگری از جمله سبک زندگی، استرس، خواب، تمرین های ورزشی و غیره نیز می تواند برای افزیش انرژی تاثیرگذار باشد.

در طول سفر برای اینکه انرژی خود را افزایش دهید، برترین کار این است که مطابق با منطقه زمانی که در آن حضور دارید، غذا بخورید. روزی که قصد پرواز دارید ساعت خود را مطابق با ساعت رسمی مقصدتان تنظیم کنید و غذا خوردن را متناسب با ساعت مقصد برنامه ریزی کنید.

علاوه بر این، باید به غذایی که می خورید هم دقت کنید. اندازه مصرف زیاد شکر، کاری برای سطح انرژی شما نمی نماید؛ در عوض، غذاهای سرشار از پروتئین بخورید. همراه با خودتان غذاهای پروتئینی داشته باشید و اندازه کربوهیدرات مصرفی را کاهش دهید.

اگر در پی خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، بلیط مقرون به صرفه هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر بخرید.

منبع: کجارو / thepointsguy.com
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2153

به "چه زمانی برای غذا خوردن در سفر مناسب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی برای غذا خوردن در سفر مناسب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید