بیش از 34 درصد جمعیت بالای 18 سال این استان فشار خون بالا دارند

به گزارش مجله آراد، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان کردستان گفت: بر اساس مطالعات اجرا شده، 34.5 درصد جمعیت بالای 18 سال استان مبتلا به بیماری فشار خون بالا و 47 درصد نیز از بیماری خود بی اطلاع هستند.

بیش از 34 درصد جمعیت بالای 18 سال این استان فشار خون بالا دارند

به گزارش خبرنگاران، دکتر جهانبخش یوسفی با اشاره به روز جهانی پرفشاری خون، گفت: شعار سال جاری فشارخون خود را دقیق اندازه گیری کنید و پیغام آنبا اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید است.

وی اضافه نمود: این شعار بیان کننده این است که در خصوص اندازه گیری صحیح فشارخون، مراجعه به موقع به پزشک، مصرف درست داروها، جلوگیری از ابتلا و درصورت ابتلا کنترل مطلوب آن دقت نظر بیشتری به عمل آید.

مدیر پیشگیری و مقابله با بیماری های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: فشارخون برای ادامه حیات لازم است ولی اگر اندازه آن از حد طبیعی بالاتر برود و کنترل نگردد عوارض زیادی به همراه دارد که فشارخون طبیعی کمتر از 120روی 80 است.

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه، در تقسیم بندی فشارخون اگر فشار ماکزیمم به 140 یا فشار مینیمم به 90 برسد یعنی فرد به فشارخون بالا مبتلا شده است (برای افرادی که هیچ بیماری زمینه ای دیگری ندارند) و بایستی برای آنالیز بیشتر به پزشک مراجعه نماید، ادامه داد: فشارخون بینابینی در صورتی است که فشار ماکزیمم 140-120 یا فشارمینیمم 90-80 باشد که این افراد در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند.

وی با اشاره به پاره ای از آمارهای مربط با فشار خون عنوان نمود: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 بیش از 10/8میلیون نفر در اثر عوارض فشارخون بالا جان خود را از دست داده اند(بیش از هر عامل دیگری) که این آمار در کشورمان نزدیک به 100 هزار نفر بوده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان کردستان گفت: براساس مطالعه ای که در سال 1400 در کشور انجام شد حدود 32 درصد افراد بالای 18 سال به فشارخون بالا مبتلا هستند که این اندازه در استان کردستان 34/5 درصد می باشد.

یوسفی با بیان اینکه، بر اساس مطالعه مذکور در کشور 38/5 درصد افراد مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود بی اطلاعند که این آمار در استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری بوده و 47 درصد است، تصریح نمود: در کشور کسانی هم که از بیماری فشار خون خود اطلاع دارند 42 درصدشان فشارخون مطلوب و کنترل شده دارند که در استان کردستان برابر با 25 درصد است.

وی به نحوه صحیح و شرایط اندازه گیری فشارخون پرداخت و گفت: نیم ساعت قبل از اندازه گیری پرهیز از مصرف غذا و نوشیدن بالاخص قهوه و چای، پرهیز از انجام فعالیت بدنی و استعمال دخانیات، خالی بودن مثانه، آرامش روانی و استراحت کردن در پنج دقیقه قبل از اندازه گیری منجر به بهبود دقت می گردد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه ادامه داد: هنگام اندازه گیری فشارخون رعایت نکاتی از قبیل آویزان نبودن پاها و نشستن روی صندلی، قرار دادن آرنج و ساعد روی تکیه گاه و در سطح قلب، آستین گشاد و لخت بودن بازویی که قرار است از آن فشار خون اندازه گیری گردد، صحبت نکردن در زمان اندازه گیری فشار خون، مطلوب بودن دمای محیط، نداشتن اضطراب، درد و فشارهای روحی در زمان اندازه گیری فشار خون لازم است.

دکتر جهانبخش یوسفی به راهکارهای کنترل فشار خون بالا اشاره نمود و گفت: رعایت سبک زندگی سلامت محور با کاهش وزن و حفظ اندازه مناسب دور کمر(حداکثر 90 سانتی متر)، ورزش منظم(30دقیقه ورزش با شدت میانه حداقل 5 روز در هفته)، رژیم غذایی سالم(خوردن غذای غنی از حبوبات کامل- میوه ها- سبزیجات و لبنیات کم چرب و حاوی کلسترول و چربی اشباع شده پایین)، کاهش مصرف نمک (سدیم) در رژیم غذایی(از نمک سفره استفاده نکنید، از سبزیجات و ادویه جات برای طعم دادن به غذا بهره ببرید)، پرهیز از مصرف الکل و استعمال دخانیات، داشتن خواب شبانه کافی، کنترل استرس، اندازه گیری منظم فشارخون و معاینات پزشکی، و درخواست حمایت های اجتماعی از جمله نکاتی است که در کنترل فشار خون موثر هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1402 بروزرسانی: 4 خرداد 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2372

به "بیش از 34 درصد جمعیت بالای 18 سال این استان فشار خون بالا دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 34 درصد جمعیت بالای 18 سال این استان فشار خون بالا دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید