واکنش اتحادیه اروپا به احتمال همکاری با آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران

به گزارش مجله آراد، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال همکاری این اتحادیه با آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گفت که مقامات اتحادیه اروپا هنوز در این رابطه تصمیمی اتخاذ نکرده اند و باید در موردش فکر نمایند.

واکنش اتحادیه اروپا به احتمال همکاری با آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز آدینه گفت که اعضای اروپایی برجام هنوز درباره اینکه به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران پاسخ مثبت دهند، تصمیمی نگرفته اند.

جوزپ بورل در پاسخ به سؤال لارنس نورمن خبرنگار نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا به درخواست های آمریکا برای مشارکت در کوشش های این کشور برای تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران پاسخ مثبت خواهد داد یا اینکه در برجام باقی خواهد ماند، گفت: ما باید درباره آن فکر کنیم، اما در حال حاضر من نمی توانم درباره چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است به شما شرح بدهم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزاد اروپا درباره کوشش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران و احتمال سوءاستفاده کاخ سفید از برجام برای پیش برد اهداف خود در این زمینه گفته بود: آمریکا دیگر عضو برجام نیست. کاملاً معین است که در بیانیه ای که رئیس جمهور ترامپ در ماه می سال 2018 [اردیبهشت 97] صادر کرد، آنها رسماً گفتند که به مشارکت خود در برجام خاتمه می دهند.

وی در این مصاحبه ضمن اشاره به اینکه طبق مفاد برجام، تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران ظرف 5 سال [یعنی در اکتبر 2020] برداشته می گردد، تصریح نموده بود: البته هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند به آن مراجعه نمایند و اقدامات دیگری را پیشنهاد دهند و بعد باید ببینیم که شورای امنیت چه تصمیمی خواهد گرفت.

اوایل اردیبهشت ماه جاری نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته ای برجام، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر کوشش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف های مشارکت نماینده در این توافق چندجانبه است، پایدار است.

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران و بعضی دیگر از کشورهای عضو برجام بارها تأکید نموده اند که آمریکا از برجام خارج شده و اساساً در جایگاهی نیست که بخواهد برای کشورهایی که همچنان در برجام حضور دارند، معین تکلیف کند.

البته چند روز پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری فاکس نیوز ضمن رد کردن احتمال بازگشت کشورش به برجام مدعی شد: بحث بازگشت به برجام مطرح نیست و ما هرگز قصد انجام چنین کاری نداریم، آن توافق یک فاجعه بود. هدف ما بازگشت به برجام نیست و این کاری نیست که ما به دنبال انجامش باشیم.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1134

به "واکنش اتحادیه اروپا به احتمال همکاری با آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش اتحادیه اروپا به احتمال همکاری با آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید