هفته آینده جلسه نهایی درباره تصویب حق مسکن کارگران

به گزارش مجله آراد، معاون روابط کار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت 20 مرداد یعنی هفته آینده جلسه نهایی کمیسیون مالی دولت برگزار می گردد و بعدازآن در کوتاه ترین زمان حق مسکن کارگران نهایی می گردد.

هفته آینده جلسه نهایی درباره تصویب حق مسکن کارگران

جهت دریافت خدمات ساخت آلاچیق چوبی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، وزارت کار پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران را به هیأت دولت برده، و حاتم شاکرمی (معاون روابط کار و وزیر کار)، درباره این مصوبه گفت: 20 مرداد یعنی هفته آینده جلسه نهایی کمیسیون مالی دولت برگزار می گردد و بعدازآن در کوتاه ترین زمان نهایی می گردد.

وی اضافه نمود: درست است که حقوق دریافتی کارگران نسبت به هزینه های زندگی برابر نیست، اما نکته ای که باید توجه داشت این است که با 300 هزار تومان مشکل مسکن کارگران حل نمی گردد. پیش ازاین حق مسکن کارگران 40 هزار تومان بود که در سال 97 به 100 هزار تومان و الآن به 300 هزار تومان رساندیم.

شاکرمی علت تأخیر معین حق مسکن کارگران در هیأت دولت را تمرکز کمیسیون مالی بر اصلاح لایحه قانون مالیات ها دانست و اظهار کرد: انتظار می رود تا 20 مردادماه این مصوبه به تصویب برسد.

درحالی که پیش ازاین اعلام شده بود حق مسکن کارگران از تیرماه اعمال خواهد شد و جامعه کارگری در انتظار اجرای این قانون و مصوبه بود، اما هم چنان باگذشت نزدیک به دو ماه، خبری از این افزایش در فیش حقوقی کارگران نیست. این در حالی است که بیستم فروردین ماه سال جاری شورای عالی کار افزایش دستمزد سال 1399 را 21 درصد خاطرنشان کرد، که این افزایش مورد رضایت کارگران و جامعه کارگری نبود.

بااین حال پیشنهاداتی برای افزایش حق مسکن کارگران مطرح شد، که مصوبه ای در این خصوص نداشت. تا اینکه در هفدهم خردادماه در نشست شورای عالی کار، که با حضور وزیر کار، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان تشکل های کارگری و کارفرمایی در وزارت کار برگزار، و اعضای این شورا با افزایش 200 هزار تومان حق مسکن کارگران موافقت کردند. این افزایش هرچند کم، اما تا حدودی می تواند هزینه های اجاره بها و مسکن کارگران را جبران کند.

طبق این مصوبه یاری هزینه مسکن کارگران که پیش ازاین صد هزار تومان بود، به 300 هزار تومان افزایش یافت. بااین حال این مصوبه باید در هیأت دولت نیز تصویب می شد که با تعلل چندماهه به تعویق افتاد. این در حالی است که وزیر کار این وعده را به تشکل های کارگری داده بود که این افزایش حق مسکن از تیرماه در فیش حقوقی کارگران لحاظ خواهد شد. طبق این مصوبه و گفته وزیر کار، کارگران نیز چشم انتظار تصویب این لایحه در هیأت وزیران هستند تا بخشی از دستمزد معوقه خود را دریافت نمایند.

علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و از مذاکره نمایندگان کارگری دستمزد) با انتقاد از تأخیر طولانی در اجرای این مصوبه گفت: وزیر کار وعده داده بود که تا قبل از خاتمه تیرماه، دولت افزایش حق مسکن را تصویب و ابلاغ می نماید، اتفاقاً اعلام نموده بود که مصوبه را با قید دو فوریت به دولت ارسال نموده است، اما متأسفانه ظاهراً این مسئله برای دولت هیچ اهمیتی ندارد.

وی اضافه نمود: با توجه به شرایط نامناسب مالی حال حاضر کم ترین خواسته کارگران افزایش حق مسکن در سریع ترین زمان ممکن است.

با توجه به اینکه حق مسکن باید در بسته حقوق و دستمزد سال 99 گنجانده گردد، اما متأسفانه درحالی که در نیمه پنجم ماه از سال 99 هستیم، این مصوبه هنوز توسط دولت تصویب و اجرایی نشده است. تأخیر در این مصوبه سبب شد تا کارگران نارضایتی و نقدها خود را به صورت حضوری، به وسیله فضای مجازی و رسانه ها اعلام نمایند.

با وجود انتقاد های جامعه کارگری و پیگیری فعالان این حوزه، بالاخره معاون روابط کار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت 20 مرداد یعنی هفته آینده جلسه نهایی کمیسیون مالی دولت برگزار می گردد و بعدازآن در کوتاه ترین زمان حق مسکن کارگران نهایی می گردد. این در حالی است که جامعه کارگری به خاطر این تأخیر طولانی ناراضی هستند و از دولت و کم کاری وزیر کار گله و نقدها بسیاری دارند.

با این پیگیری ها و بازتاب گسترده نقدها جامعه کارگری در شبکه های اجتماعی و رسانه ها، سخنگوی دولت نیز خاطرنشان کرد: افزایش حق مسکن کارگران تأیید شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز درباره علت تعلل دولت در تصویب این مصوبه اظهار کرد: این مصوبه در اولین جلسه کمیسیون با نظر موافق و اجماع اعضا، میزان پیشنهادی وزارت کار مورد تأیید قرارگرفته است.

ربیعی با تصریح دلایل تأخیر در تصویب و ابلغ این مصوبه اضافه نمود: به علت اولویت چند دستور کار فوق العاده در مسائل مهم کشور ازجمله موضوع مالیات بر خانه های خالی و چند موضوع مهم دیگر، این امر در دستور کار بعدی کمیسیون قرار گرفته که قطعا پس از فرآیند کمسیون در دولت تصویب و در زمان مناسب عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1183

به "هفته آینده جلسه نهایی درباره تصویب حق مسکن کارگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته آینده جلسه نهایی درباره تصویب حق مسکن کارگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید