اولین اجلاس اتاق های بازرگانی منطقه اوراسیا، اسفندماه در تهران برگزار می گردد

به گزارش مجله آراد، در تازه ترین نشست شورای روسای اتاق های سراسر کشور، گزارشی از فعالیت های مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ارائه شد. در این گزارش به ده ابرچالش موجود در کشور اشاره می گردد.

اولین اجلاس اتاق های بازرگانی منطقه اوراسیا، اسفندماه در تهران برگزار می گردد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست به کوشش های اجرا شده در خصوص چگونگی پرداخت بدهی های بخش خصوصی به دولت اشاره و توضیح داد: طی نشستی که با مسئولان دولتی داشتیم توافق شد برای اجرای ماده 20 مجدد تا انتها خردادماه فرصت بدهند. خواسته دیگر ما تفکیک بدهی های بخش خصوصی واقعی از دیگر شرکت ها بود. بعد از تفکیک معین شد میزان بدهی بخش خصوصی بسیار اندک است و مابقی مربوط به شرکت های خصولتی می گردد.

او ادامه داد: در این میان بدهی بخش خصوصی را هم دو قسمت کردیم؛ بخشی مربوط به شرکت های بزرگ می گردد و بخشی هم به واحدهای کوچک و متوسط اختصاص دارد که درخواست ما جدا کردن آنها از یکدیگر بود اما این درخواست رأی نیاورد. در خصوص بهره هم با 18 درصد موافقت شد.

شافعی به جلسه ای که با رئیس بانک مرکزی داشتند نیز اشاره و با توجه به طرح موضوعات متفرقه از توافق برای تشکیل 2 الی 3 کمیته مشترک و آنالیز تخصصی موضوعات اطلاع داد.

رئیس مجلس بخش خصوصی با اشاره به حضور نماینده جدید یونیسف در اتاق ایران و اعلام آمادگی برای یاری به برنامه های این نهاد درباره بچه ها از دعوت علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همکاری اتاق در خصوص اجرای طرح توسعه متوازن منطقه ای اطلاع داد.

به گفته شافعی، پیش ازاین اتاق درباره توسعه متوازن منطقه ای مطالعاتی انجام داده و گزارش آن را برای مجمع نیز فرستاده بود.

او همچنین درباره پیشنهاد تشکیل اتاق مشترک منطقه اوراسیا، گفت: این پیشنهاد را چندی پیش با رئیس شورای مالی اوراسیا در میان گذاشتیم و به این منظور اعلام آمادگی کردیم که در اسفندماه اولین اجلاس اتاق های بازرگانی منطقه اوراسیا را در تهران برگزار کنیم.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: در جلسه ای که با علی لاریجانی، رئیس مجلس داشتیم به مسئله مقررات زدایی پرداختیم در این نشست عنوان شد که فرایند مقررات زدایی در کشور بسیار کند بوده و اگر به همین منوال جلو برویم اتفاق خاصی رخ نمی دهد. در این رابطه پیشنهاد دادیم که از نمونه های پیروز جهانی استفاده کنیم.

شافعی از واگذاری فرایند برگزاری مراسم روز ملی صادرات و انتخاب صادرنمایندگان نمونه به اتاق ایران سخن گفت و توضیح داد: دبیرخانه مرکزی این مراسم به همین زودی تشکیل می گردد. اتاق های استانی نیز باید هرچه سریع تر اقدامات اولیه خود را در این رابطه انجام دهند و سازوکار آن را طراحی نمایند.

در بخش دیگری از این نشست، محمدحسین شریعتمدار، رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گزارشی از اقدامات اجرا شده در حوزه تجارت کشاورزی و شرایط آب ظرف 10 الی 15 سال گذشته ارائه داد. بر اساس اظهارات او و طبق مطالعات اجرا شده در حال حاضر بحران آب، فساد، پیامدهای بحران آب، بحران ناکارآمدی عملکردها، فرسایش اعتماد عمومی، ناهنجاری های ساختاری، نگرانی درباره آینده، انباشت نارضایتی ها، بیکاری و قضاوت افکار عمومی درباره عملکرد حاکمیت، مهم ترین چالش های پیش روی کشور هستند.

او بابیان این نکته که رفتارهای جاری در کشور نمی تواند ما را به راه حلی برای بحران آب برساند، تشریح کرد: سال گذشته گزارشی در خصوص مجموعه قوانین و رفتارها و عدم توانایی آنها به حل مسئله آب برای ریاست قوه مقننه ارسال کردیم. در آن گزارش واقعیت های مربوط به بخش را به تفصیل مطرح کردیم و درنهایت پیشنهاد دادیم که طرح مطالعاتی را برای دو سال در نظر بگیرند تا با همکاری مرکز پژوهش های مجلس انجام گردد و نتایج به دست آمده را برای 10 سال اجرایی کنیم. این پیشنهاد موردتوافق نهاده شد و اقدامات اولیه آن انجام شد. به زودی هم تفاهم نامه آن امضای خواهد شد.

در این مدت سه تفاهم نامه دیگر هم با وزارتخانه ها امضا کردیم که یکی از آنها مربوط به بهره وری آب می گردد. این تفاهم را با وزارت جهاد کشاورزی انجام دادیم.

بر اساس اظهارات او تفاهم نامه همکاری در خصوص تعادل بخشی آب زیرزمینی نیز با وزارت نیرو منعقد شده است. همچنین خصوصی سازی مدیریت منابع آبی را داریم که در حال پیگیری و نهایی کردن آن هستیم.

در خصوص مسئله آب دو نکته از سوی روسای اتاق ها مطرح شد؛ اول اینکه نباید این بخش را ملی دید چراکه بر اساس شرایط جوی، مدیریت و رسیدگی به موضوع آب اقلیمی و منطقه ای است. از سوی دیگر برای ارائه مطالعات جامع در این بخش باید مسئله خاک را هم در نظر گرفت و آب وخاک را در کنار هم دید.

در ادامه کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران به شرایط حاکم بر کشور طی یک ماه گذشته اشاره و از تبعات گسترده یاس و ناامیدی حاکم بر جامعه سخن گفت. وی ادامه داد: با چالش های بزرگی روبه رو هستیم و هیچ توجهی به آن ها نمی گردد و همین طور در حال بزرگ تر شدن هستند.

به باور او ساختار حکمرانی کشور در سطح مطلوبی کار نمی کند و همفکری و هماهنگی لازم بین ارکان وجود ندارد.

کاشفی پیشنهاد داد: اتاق ایران باید در این برهه حساس توجه همه ارکان کشور را به این مسئله مهم جلب کند و به وسیله انتشار بیانیه ای عمیق و عاقلانه و به دوراز هرگونه جهت گیری، مسائل و چالش های پیش روی کشور را گوشزد کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 813

به "اولین اجلاس اتاق های بازرگانی منطقه اوراسیا، اسفندماه در تهران برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین اجلاس اتاق های بازرگانی منطقه اوراسیا، اسفندماه در تهران برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید