فروش قسطی نان با کارت ملی!

به گزارش مجله آراد، با خط نه چندان خوشی نوشته است: حساب نان وایی! آخرین صفحه دفتر حساب را با اتوماتیک آبی به دو نیم نموده و ردیف های طولانی اسم است که پشت هم قطار شده اند. سمیرا. ب- احمد. ک- سالم. ر- رامین. ج- نازخاتون. پ و … عدد های روبروی اسامی باورنکردنی هستند.

فروش قسطی نان با کارت ملی!

یکی 15 هزار تومان بدهکار است و دیگری فقط 3 هزار تومان. بدهی یکی به 70 هزار تومان می رسد و نانوا را شاکی نموده است. نانوایی که خودش یکی از اهالی قصرقند است. قصرقند سیستان و بلوچستان که حالا اهالی اش نان را نسیه می خرند و نانوای فقیر می گوید که دستان خودش هم تنگ است و آنقدر ها نمی تواند نسیه فروشی کند.

این، اما ماجرای یک نانوایی نیست. نانوا هایی در زابل سیستان و بلوچستان یا حتی رودان هرمزگان و دشتی بوشهر وجود دارند که نان را قسطی می فروشند. برخی هایشان کارت ملی مشتری ها را گرو گرفته اند و برخی هم به حساب آشنایی و همسایگی کار می نمایند و فقط به نوشتن اسم و بدهی اکتفا نموده اند.

اینجا منبع درآمد خانواده ها یارانه است

رحیم پرموته، نانوای سیستان و بلوچستانی می گوید که اینجا خانواده های زیادی هستند که تنها منبع درآمدشان یارانه است. خانواده های 8-9 نفره که مجموع یارانه 45 هزار و 500 تومانی و یارانه بنزین شان به یک میلیون تومان نمی رسد.

آن ها هر ماه منتظر واریز یارانه هایی هستند که با آن بدهی نان شان را می دهند. البته گهگدار، خیریه ای پیدا می گردد که سراغ نانوایی ها می آید و بدهی بدهکاران نانوایی ها را صاف می نماید، اما پرموته معتقد است که این کار ها چه فایده ای دارد؟

او می گوید: چرا برای مردم شغل ایجاد نمی نمایند که چشم شان به دو قران یارانه نباشد و غرور نوجوان ها زیر دستان ترحم شهرنشین های شیک خرد نگردد؟ شهرنشین هایی که با خودرو های شاسی بلند آفرود می آیند و برای یک جفت کفش یا یک دست لباس، ده ها عکس و سلفی تبلیغاتی با بچه های منطقه می گیرند و در اینترنت منتشر می نمایند.

نانوای دیگری که بیشتر دندان های جلوی فکش ریخته و تک و توک دندان سالمی در دهانش دیده می گردد، می گوید ما اینجا بندر چابهار و ساحل مکران را داریم که گنج است، ولی کسی جدی اش نمی گیرد. حق ما این نیست!

نه کشاورزی، نه ماهیگیری و نه حتی کارگری در بنادر

سیستان و بلوچستان سالهاست که زمینگیر خشکسالی شده و رد نمک تفتیده بر جای جای خاکش دیده می گردد. خاک شور و نبود آب، زمین های کشاورزی را سوزانده و باغ های موز و خرما را خشکانده است.

ماهیگیران کوچک اجازه دارند فقط در سواحل تور بیندازند، اما کشتی های تجاری عظیم ذخایر دریا را آنقدر شخم زده اند که دیگر سهمی به تور ماهیگیران خرده پا نمی افتد. دلخوشی سیستان و بلوچستانی ها به همین بندر چابهار و اسکله های کلانتری و بهشتی است که این روز های تحریم و کرونا سوت و کورشان نموده و ماه به ماه است که کشتی در آن لنگر نمی اندازد تا کارگران فقیر بارهایش را به دوش بگیرند و جابه جا نمایند و نانی درآورند.

بودجه صدا و سیما 2.6 برابر بودجه توسعه سواحل مکران

اقتصاد به گل نشسته حالا عظیمترین مجتمع های صنعتی منطقه را هم مجبور به تعدیل نیرو نموده است. خالد شفیعی که در مجتمع پتروشیمی توسعه نگین مکران باغبان بوده، جز همین اخراجی هاست.

شفیعی می گوید که زندگی اش سخت و طاقت فرسا می گذرد و کاش می شد راهی پیدا کرد که مدیرعامل پتروشیمی را راضی کند به کار برگردد.

شفیعی که برای برگشت به کار حتی دست به دامن خبرنگار محلی منطقه شده تا برایش پا درمیانی کند، شرح می دهد که کار پیدا کردن در این منطقه از هفت خوان رستم سخت تر است. چون اینجا حتی جاده درست و حسابی ندارد و کامیون هایی که بار کارخانه ها را ببرند.

به گفته او سواحل مکران فقط در اخبار رنگ و لعاب دارد و در واقعیت چیزی جز فقر و محرومیت نیست. البته چندان بیراه نمی گوید و شاید باور نکنید که در لایحه بودجه سال 1400 که همین چند روز پیش دولت به مجلس برده، اعتبار صدا و سیما را 2.6 برابر اعتبار توسعه سواحل مکران در نظر گرفته اند!

کابینه حسن روحانی برای توسعه سواحل مکران فقط 1000 میلیارد تومان اختصاص داده، اما بودجه صدا و سیما را 2619 میلیارد تومان پیشنهاد نموده است. گذشته از مدیریت ناکارآمد اقتصاد، از نگاه خیلی از کارشناسان، تحریم و انزوای اقتصاد ایران آسیب فراوانی به معیشت مردم زده است.

جواد صالحی اصفهانی، اقتصاددان تخریب اقتصاد در 10 سال اخیر را بی سابقه توصیف نموده و پیش از این گفته بود که مصرف سرانه در ایران در این دوره 10 ساله حدود 17.5 درصد افت نموده و در این میان شرایط روستا ها بسیار بدتر است. در روستا ها مصرف سرانه حدود 30 درصد کمتر شده و از هر پنج نفر یکی فقیر است.

منبع: تجارت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1481

به "فروش قسطی نان با کارت ملی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش قسطی نان با کارت ملی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید