موانع کاهش وزن؛ چگونه فکر شما جلوی کاهش وزنتان را می گیرد؟

به گزارش مجله آراد، اگر همه برنامه های غذایی و ورزشی را امتحان نموده اید اما هنوز به وزن ایدئال تان نرسیده اید، ممکن است یک مانع روان شناختی یا ذهنی سر راه شما وجود داشته باشد. کاهش وزن می تواند برای هر کسی سخت باشد، اما افرادی که با مسائل احساسی سروکار دارند معمولا دیرتر به هدف خود می رسند. اولین گام برای دستیابی به یک راه چاره سالم، شناسایی موضوع است. در این فرآیند ممکن است متوجه شوید که بیش از یک مانع وجود دارد. با این حال، خبر خوب این است که می توانید بر این موانع غلبه کنید. در مقاله امروز خبرنگاران مگ، تصمیم داریم شما را با مهم ترین موانع کاهش وزن آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب با ماه همراه باشید.

موانع کاهش وزن؛ چگونه فکر شما جلوی کاهش وزنتان را می گیرد؟

رایج ترین موانع کاهش وزن

آنچه که در فکر شما می گذرد از برخی جهات علیه شما عمل می نماید و از برخی جنبه ها می تواند برایتان مفید باشد. برای عبور از موانع فکری کاهش وزن، ابتدا باید مشخص کنید که چه چیزهایی شامل این موانع می شوند.

1. تفکر همه یا هیچ

اگر به اضافه وزن نگاه مطلق دارید، یعنی یا همواره به برنامه غذایی خود پایبند هستید یا کاملا آن را کنار می گذارید، ممکن است دچار یک تحریف شناختی به نام تفکر همه یا هیچ باشید.

روانشناسان از اصطلاح تحریف شناختی برای اشاره به افکار اغراق آمیز مداوم استفاده می نمایند که با دنیای واقعی مطابقت ندارند. افرادی که در حین کوشش برای کاهش وزن تفکر همه یا هیچ را تجربه می نمایند، بر این باورند که بر اساس انتخاب های غذایی خود یا به پیروزیت کامل می رسند یا کاملا شکست می خورند. مطالعات نشان داده اند که تفکر همه یا هیچ ارتباط تنگاتنگی با ناتوانی در حفظ وزن سالم دارد.

اگر دارای تفکر همه یا هیچ باشید، احتمالا پس از کمی ناپرهیزی برای بازگشت به الگوی تغذیه سالم دچار مشکل می شوید. بنابراین، بر اساس این فرض که رژیم غذایی شما کاملا شکست خورده است، آن را کنار می گذارید و آغاز به پرخوری می کنید.

2. تصویر بدنی منفی

اگر سعی می کنید مقدار و شکل بدن خود را تغییر دهید، احتمالا از ظاهر خود در شرایط فعلی راضی نیستید. البته هیچ اشکالی ندارد که بخواهید سلامت یا ظاهر خود را بهبود ببخشید. اما تصویر بدنی منفی می تواند یکی از موانع کاهش وزن باشد و به عزت نفس شما آسیب برساند.

برای برخی از مردم، تصویر بدنی منفی با خودارزشمندی و عزت نفس مرتبط است. این افراد ممکن است فکر نمایند که ارزش آن ها بر اساس بدن، شکل، مقدار یا غذایی که می خورند مشخص می گردد. این موضوع می تواند در هنگام کوشش برای ایجاد عادت های غذایی سالم یا رسیدن به وزن مناسب مانع پیروزیت گردد.

علاوه بر این، تصویر بدنی منفی با الگوهای غذایی ناسالم و سایر مسائل در ارتباط است. کسانی که مشغله های نگران نماینده ای درباره وزن و شکل بدن خود دارند، ممکن است برای لاغر شدن به جای غذاهای غنی از مواد مغذی فقط روی غذاهای کم کالری تمرکز نمایند، به رژیم های بسیار محدود روی بیاورند یا بیش از حد ورزش نمایند.

در برخی موارد، داشتن یک تصویر منفی از بدن به مسائل سلامت روان مانند افسردگی منجر می گردد که این می تواند احتمال ابتلا به چاقی را افزایش دهد. افسردگی با پرخوری، انتخاب غذاهای نامناسب و سبک زندگی بی تحرک مرتبط است.

چه زمانی در پی یاری باشیم؟

اگر دائما درباره بدنتان افکار منفی دارید، از متخصص سلامت روان یاری بگیرید. مشخص نیست که تصویر بدنی منفی به تغذیه ناسالم منجر می گردد یا این تغذیه ناسالم است که در ایجاد تصویر بدنی منفی نقش دارد. با این حال، واضح است که احساس نارضایتی شدید از بدن یکی از اصلی ترین موانع کاهش وزن است و مهم تر از آن می تواند به سلامت روان و عزت نفس شما آسیب وارد کند.

3. استرس

بیشتر مردم با غذا خوردن احساس خوبی پیدا می نمایند. به همین خاطر، برخی از افراد هنگام استرس از غذا خوردن به عنوان برترین راه برای آرام کردن احساسات خود استفاده می نمایند. غیرعادی نیست که هر از گاهی به سراغ این استراتژی بروید، اما اگر در کوشش برای کاهش وزن هستید یا غذا خوردن تنها راه شما برای مقابله با استرس است، به تدریج دچار مشکل می شوید.

مطالعات نشان داده اند که پرخوری می تواند به یک مکانیسم مقابله ای مزمن برای مدیریت استرس های روزمره تبدیل گردد. این استراتژی ممکن است در میان کسانی که در حال حاضر اضافه وزن دارند رایج تر باشد.

پرخوری تنها چیزی نیست که شما را دچار مشکل می نماید. انتخاب های غذایی شما هم اهمیت دارند، چون در زمان اضطراب احتمالا دستخوش تغییر و تحول می شوند. هنگام استرس نه تنها غذای بیشتری می خورید، بلکه به مصرف خوراکی های چاق نماینده روی می آورید که مقدار زیادی قند و کالری دارند.

در نهایت، زمانی که استرس دارید، بدن شما کورتیزول بیشتری فراوری می نماید که این می تواند به افزایش وزن منجر گردد. بیشتر کسانی که می خواهند لاغر شوند اما استرس دارند، ممکن است علیرغم کوششی که می نمایند تغییری در وزن خود مشاهده ننمایند. چون استرس یکی از موانع کاهش وزن است.

4. افسردگی

در حال حاضر، دقیقا مشخص نیست که آیا افسردگی باعث افزایش وزن می گردد یا جلوی کاهش وزن را می گیرد. اما بسیاری از محققان معتقدند که بین آن ها رابطه وجود دارد و حتی در افرادی که وزن طبیعی دارند، افسردگی می تواند مشکل ساز باشد.

در برخی از مردم، افسردگی به بی اشتهایی و کاهش وزن منجر می گردد. اما در سایر افراد، علائم افسردگی (از جمله بی خوابی یا خستگی) باعث می شوند کاهش وزن سخت تر گردد. برخی از داروهای ضد افسردگی هم در افزایش وزن نقش دارند. اگر از افسردگی رنج می برید، لازم است که با پزشک یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. پرداختن به سلامت روان از کاهش وزن بسیار ضروری تر است.

چند نکته برای غلبه بر موانع کاهش وزن

اکنون ممکن است متوجه شده باشید که یک یا چند مورد از موانع ذکر شده در این مقاله برای شما آشنا هستند. روبه رو شدن با موانع کاهش وزن غیرعادی نیست. چیزی که مهم است یادگیری نحوه مقابله با آن ها است.

هر یک از نکات و پیشنهادهای زیر می تواند موانع متعددی را برطرف کند. این پیشنهادها استراتژی های سالمی هستند که عوارض جانبی ندارند و می توانید تا سرانجام عمر از آن ها یاری بگیرید. اگر تا به امروز در کاهش وزن پیروز نبوده اید، راهکار های زیر را امتحان کنید:

1. یادداشت برداری کنید

اجتناب از استرس همواره ممکن نیست. اما می توانید محرک های آن را شناسایی نموده و تا حد امکان از موقعیت ها یا افرادی که پیروزیت شما را تضعیف می نمایند دوری کنید. داشتن یک دفترچه خاطرات ممکن است در این فرآیند مفید باشد. در حقیقت، تحقیقات نشان داده اند که این کار می تواند نتیجه کاهش وزن شما را دو برابر کند.

روش های مختلفی برای یادداشت نویسی وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید مقدار غذای مصرفی خود را بنویسید. به علاوه، توصیه می گردد از این راه چاره برای ثبت افکار خود و شناسایی عوامل استرس زا بهره ببرید. این کار به شما یاری می نماید که غذاها یا موقعیت های محرک را بشناسید.

2. تغییرات کوچک ایجاد کنید

اگر تفکر همه یا هیچ یکی از موانع کاهش وزن شما است، قدم های کوچک بردارید و اهداف کوتاه مدت مشخص کنید. ابتدا یک تغییر سالم را که معقول و قابل دستیابی است، شناسایی کنید. به خود یادآوری کنید که بی نقص بودن هدف شما نیست، بلکه باید به هر کوششی برای رسیدن به هدف افتخار کنید.

برای مثال، سعی کنید هر روز 15 دقیقه بعد از شام پیاده روی کنید و یک هفته روی این هدف تمرکز داشته باشید. اگر از روش یادداشت برداری استفاده می کنید، هر روز پیروزیت های خود در مسیر رسیدن به هدف مشخص شده را یادداشت کنید. به یاد داشته باشید که برداشتن یک قدم کوچک بهتر از اقدام نکردن است.

برداشتن گام های کوچک به شما یاری می نماید که از ایجاد تغییرات بیش از حد زیاد جلوگیری کنید. اگر بخواهید به یکباره کارهای زیادی انجام دهید اما بعد از مدتی انگیزه خود را از دست بدهید، دچار سرخوردگی می شوید. از طرف دیگر، در صورتی که بتوانید با پیروزیت یک تغییر کوچک ایجاد کنید، احساس خوبی پیدا می کنید که این به شما برای ادامه مسیر انگیزه می دهد.

3. به گفت وگوهای درونی خود گوش دهید

آیا به پیغام هایی که در طول روز برای خود ارسال می کنید توجه دارید؟ این افکار ممکن است یک مانع برای سلامتی شما ایجاد نمایند. کسانی که مستعد داشتن تصویر بدنی منفی هستند احتمالا متوجه می شوند که در طول روز پیغام های منفی درباره بدن خود را دائما تکرار می نمایند. عبارت هایی مانند من خیلی چاق هستم یا من خیلی بدقیافه هستم که با صدای بلند یا در فکر شما گفته می شوند، می توانند توانایی برای اقدام کردن را تضعیف نمایند.

یک یا دو هفته وقت بگذارید تا به گفت وگوهای درونی خود گوش دهید. یک یا دو پیغام که باعث می شوند درباره خودتان تصور منفی داشته باشید را شناسایی کنید و آن ها را بنویسید. سپس این پیغام ها را به چالش بکشید یا با پیغام های مثبت جایگزین کنید. عبارت هایی مانند بدن من قوی است یا من یک راه طولانی را طی نموده ام معمولا برای تقویت اعتماد به نفس استفاده می شوند.

4. تکنیک های آرامش بخش را یاد بگیرید

اگر نمی توانید از افراد یا مکان هایی که باعث استرس شما می شوند دوری کنید، از تکنیک های ریلکسیشن برای مدیریت احساسات خود یاری بگیرید.

دانشمندان دریافته اند که یک تکنیک ریلکسیشن، به نام تصویرسازی راهنمایی شده، به کاهش وزن یاری می نماید. شما می توانید این تکنیک را با یاری یک درمانگر بیاموزید، اما انجام آن به تنهایی امکان پذیر است. در یک مکان ساکت بنشینید یا دراز بکشید. چشم های خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. سپس یک محل آرام مثل جنگل سرسبز، کوه یا ساحل را تصور کنید. به جزئیات صحنه فکر نموده و خودتان را در حال قدم زدن تصور کنید. بعد از چند دقیقه، چشم هایتان را به آرامی باز کنید.

تسلط بر تصویرسازی راهنمایی شده زمان بر است، اما اگر احساسات شما در موقعیت های استرس زا باعث پرخوری می شوند، این روش ممکن است موثرترین تکنیک برای کاهش وزن باشد.

5. خواب را در اولویت قرار دهید

تحققات زیادی نشان داده اند که بین خواب، افزایش وزن و رفتارهای غذایی ناسالم ارتباط وجود دارد. بنابراین، یکی از ساده ترین و آرامش بخش ترین گام ها برای غلبه بر موانع روان شناختی، بهبود عادت های قبل از خواب است.

سعی کنید هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید، هر روز صبح در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و اتاق خواب خود را به مکان مناسبی برای استراحت کردن تبدیل کنید. وسایل الکترونیکی (تلویزیون، کامپیوتر و تلفن همراه) را از اتاق بیرون ببرید و تا جایی که می توانید برای کاهش سروصدا کوشش کنید.

برای پنجره های اتاق خواب پرده ی ضدنور یا ضخیم تهیه کنید یا یک چشم بند مقرون به صرفه قیمت خریداری کنید تا بتوانید در تاریکی مطلق استراحت کنید. علاوه بر این، برخی از افراد باید دمای اتاق را پایین بیاورند تا خواب آرامی داشته باشند.

6. از متخصص یاری بگیرید

بسیاری از کارشناسان برای مقابله با افسردگی و سایر مسائلی که ممکن است مانع کاهش وزن شوند، آموزش دیده اند. بنابراین، شما می توانید یک متخصص ماهر برای درمان علل فکری و روانی پرخوری و افزایش وزن پیدا کنید.

کلام سرانجامی

اگر تا به امروز پیروز به کاهش وزن نشده اید، ممکن است موانع فکری که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، دلیل این مشکل باشند. بعلاوه این احتمال وجود دارد که در حال حاضر وزن مناسبی داشته باشید و کاهش وزن برایتان غیرضروری باشد. بنابراین، باید ارزیابی کنید که چرا احساس می کنید چاقی هستید. اگر واقعا اضافه وزن دارید، سعی کنید موانع کاهش وزن را بشناسید و از افکار خود برای یاری به لاغر شدن بهره ببرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: verywellfit

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2393

به "موانع کاهش وزن؛ چگونه فکر شما جلوی کاهش وزنتان را می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع کاهش وزن؛ چگونه فکر شما جلوی کاهش وزنتان را می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید