ملخ های صحرایی در پاییز بازمی گردند

به گزارش مجله آراد، معاون بهبود فراوری گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: طبق گزارش های سازمان فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، ملخ های صحرایی در پاییز سال جاری به این استان بازمی گردند.

ملخ های صحرایی در پاییز بازمی گردند

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی ترابی دوشنبه 3 شهریور پیش بینی کرد: به دلیل اینکه مبارزه خوبی در کشور پاکستان انجام نگرفته، ملخ های صحرایی در پاییز امسال مهمان ناخوانده هرمزگان خواهند بود. این در حالی است که افزون بر 4 میلیون هکتار رصد و پایش برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در هرمزگان انجام شد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان اعلام کرد: استان در دو سال گذشته موردحمله گسترده ملخ های صحرایی از کشورهای همسایه نهاده شد که به مساحت 210 هزار هکتار سم پاشی و مبارزه در این خصوص انجام شد. این مبارزه ها در استان هرمزگان از سوی سازمان حفظ نباتات کشور بی نظیر شناخته شد به طوری که در سال 98 فقط یک مزرعه خسارت دید. در امسال هم تا به امروز گزارشی مبنی بر اعلام خسارت از سوی کشاورزان و باغداران هرمزگان اعلام نشده که این امر بیانگر مبارزه و کوشش شبانه روزی همکاران برای جلوگیری از هجوم ملخ های صحرایی است. تجربه های سال های گذشته باعث شد که سم کمتری برای مبارزه با این آفت استفاده گردد و به همین منظور هم خسارتی در امسال به محصولات وارد نشد.

ملخ صحرایی آفت خطرناکی است که از شمال شرق آفریقا و از کشور پاکستان به سمت کشور هجوم می آورند. استان های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان وبلوچستان و هرمزگان است.

ملخ های صحرایی گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند و با قدرت پرواز بسیار زیادی که دارد می تواند در یک شبانه روز تا 150 کیلومتر پرواز کند. این نوع از ملخ ها در جهت عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف، جنگل ها، باغ های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.

نخستین دسته ملخ های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن 97 در بندر نخیلو از توابع بندرلنگه گزارش و علت مهاجرت آن ها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که به وسیله خلیج فارس و دریای عمان وارد خاک ایران شده بودند. در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران با اشاره به حمله ملخ ها به 10 استان کشور در سال کشاورزی گذشته (مهر 97 تا شهریور 98) از هرمزگان به عنوان پیروز ترین استان درزمینهٔ مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.

وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان 156 هزار هکتار با فراوری سالانه 2 میلیون و 900 هزار تن محصول باغی و زراعی (با موضوع محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1316

به "ملخ های صحرایی در پاییز بازمی گردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملخ های صحرایی در پاییز بازمی گردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید