معامله این ماشین، کلاهبرداری است

به گزارش مجله آراد، موارد کلاهبرداری در خریدوفروش ماشین در پی افزایش قیمت خودرو، به شدت در معاملات خریدوفروش ماشین افزایش یافته است و روش ها و شگردهای مربوط به آن، هر روز متنوع تر می شوند.

معامله این ماشین، کلاهبرداری است

کلاهبرداری هنگام معامله خودرو یکی از انواع کلاهبرداری های رایج در این دوران است. افرادی که قصد خرید یا فروش ماشین دارند، برای آن که در دام کلاهبرداران نیافتند، ضروری است از این موارد آگاهی داشته و بعلاوه قبل از خرید یا فروش ماشین، با افراد متخصص در این حوزه، مشورت نمایند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

موارد کلاهبرداری هنگام معامله خودرو

پارکینگ دوقبضه و ادعای خسارت

این نوع از کلاهبرداری، به وسیله خریدار انجام می گیرد؛ یعنی خریدار، در هنگام معامله خودرو، ماشین را آنالیز نموده، اما در مورد ایرادات آن ادعایی ننموده و آنها را در قولنامه اولیه ذکر نمی نماید. سپس ماشین به پارکینگ دوقبضه منتقل می گردد. در روز تعویض پلاک، خریدار همراه با یک کارشناس خودرو، حضور پیدا نموده و برای ایرادات، از فروشنده مطالبه خسارات یا کاهش قیمت خودرو را می نماید.

به عنوان مثال، طرفین قرارداد، در حین معامله ماشین به دلیل تصادف سابق در خودرو، آن را 20 میلیون مقرون به صرفه تر از قیمت اصلی آن معامله می نمایند. اما راجع به این موضوع، هیچ توافقی در قرارداد ذکر نمی گردد.

در این شرایط، باتوجه به توضیحات بالا، خریدار در روز تعویض پلاک، ادعای خسارت ناشی از تصادفات را نموده و باید این مبلغ به او پرداخت گردد. راه چاره جلوگیری از این موضوع، این است که تمامی توافقات مربوط به کسر قیمت بابت تصادفات سابق، بایستی در قرارداد و قولنامه اولیه ذکر گردد تا ادعاهای بعدی، راجع به خسارت مطرح نگردد.

بعلاوه، راجع به این روش ضروری است این نکته بیان گردد که از نظر حقوقی، این روش کلاهبرداری محسوب نمی گردد و ممکن است بتوان تحت عنوان دیگری، مثلاً تحصیل مال نامشروع، از آن شکایت به عمل آورد.

فروش ماشین رنگ شده به جای ماشین سالم

یکی از موارد شایع در کلاهبرداری خریدوفروش ماشین، فروش ماشین رنگ شده به جای ماشین سالم است. زیرا وجود خط وخش و رنگ خوردگی در قیمت خودرو، بسیار اثرگذار است؛ بنابراین، کلاهبرداران، ماشین تصادفی را رنگ نموده و به جای ماشین سالم یا حتی نو می فروشند. تنها راه مصون ماندن از این روش کلاهبرداری در خریدوفروش ماشین، استفاده از کارشناس متخصص در این حوزه است.

فروش ماشین به افراد مختلف

یعنی آن که فروشنده، ماشین مورد معامله را با چندین نفر معامله کند. در مورد این موضوع، باید گفت که اگر قصد خرید ماشین را دارید، لزوماً از مراکز معتبر، این خرید را انجام دهید و یا از افراد متخصص، در این زمینه هدایت بگیرد.

فروش ماشین به وسیله شرکت های لیزینگ نامعتبر

در این روش، شرکت های لیزینگ نامعتبر، بدون اینکه اصلاً ماشینی وجود داشته باشد. آنها را به تعداد زیادی از متقاضیان، پیش فروش می نمایند؛ سپس، بعد از دریافت مبلغ پیش پرداخت، متواری می شوند. تنها راه چاره جلوگیری از این روش، خریدوفروش ماشین به وسیله شرکت های معتبر است.

کلاهبرداری به وسیله خریدوفروش ماشین در سایت های اینترنتی

در این روش، افرادی سودجو در سایت های اینترنتی، درج تبلیغ نموده اما تنها قصد بردن مال بقیه را دارند و ممکن است حتی ماشینی برای فروش نداشته باشند. آنها بعد از دریافت مبلغ اولیه، بدون اینکه هیچ اثری از خود بر جا بگذارند، فرار می نمایند.

برای مصون ماندن از این روش و جلوگیری از شکایت از کلاهبرداری اینترنتی، لزوماً برای انجام خرید اینترنتی، از سایت های رسمی فروش ماشین استفاده نموده و یا حتماً قبل از انعقاد قرارداد و پرداخت مبلغ، از ماشین تماشا کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چگونه قرارداد اجاره را فسخ کنیم؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 12 اسفند 1401 بروزرسانی: 12 اسفند 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2340

به "معامله این ماشین، کلاهبرداری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معامله این ماشین، کلاهبرداری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید