ری را یا هایما S5؟ مقایسه کراس اوور ایرانی با رقیب چینی، عکس
به گزارش مجله آراد، در یک مقایسه مجذوب کننده دیگر به سراغ دو کراس اوور بازار ایران رفته ایم که فراوری ایران خودرو هستند. از بین ری را یا هایما S5، انتخاب شما کدام است
به گزارش خبرگزاری خبرنگاران و به نقل از گجت نیوز، یکی از محصولات نو و موردانتظار امسال که از آن به عنوان نخستین کراس اوور ملی یاد می گردد، ری را بوده که هم اکنون حواله های آن با قیمت های نجومی در حال دست به دست شدن است. ایران خودرو ماه گذشته و برای نخستین مرتبه این محصول ایرانی را در طرح فروش فوق العاده اش به فروش رساند.
ری را یا هایما S5؟
ری را یک کراس اوور پرآپشن و نو است که طراحی زیبا، پیشرانه قدرتمند و عملکردی مطلوب دارد. اگر بخواهیم یک رقیب مناسب برای این خودرو در میان سبد محصولات ایران خودرو پیدا نموده و مثال بزنیم، هایما S5 است. این دو کراس اوور از زوایای مختلفی شبیه به یکدیگر بوده و چون ابعاد و مشخصات نزدیک به یکدیگر دارند، بد نیست به مقایسه آن ها بپردازیم.
هایما S5
اولین باری که آبی پوشان جاده مخصوص از یک خودرو ملی رونمایی کردند، اوایل دهه 80 شمسی بود. سمند بیش از دو دهه پیش به خیابان های ایران آمد و حالا پس از گذشت سال ها کسب تجربه، اولین کراس اوور ملی این شرکت با نام ری را به بازار راه یافته است.
شاید سمند در دهه 80 شمسی رقیب خاصی نداشت، اما در عوض ریرا یک محصول مجذوب نماینده در سگمنت کراس اوور با رقبای بی شمار چینی است. یکی از رقبای جدی این ماشین، هایما اس 5 است که در ایران خودرو مونتاژ و راهی بازار می گردد. این کراس اوور از نظر ابعاد، قیمت و مشخصات شبیه به ری را است و به همین دلیل تصمیم گرفته ایم به مقایسه آن ها با یکدیگر بپردازیم.
ری را
معرفی اجمالی
سگمنتی که کراس اوور ری را در آن واقع شده است، B بوده و براساس نسخه اصلاح شده و ارتقایافته اولین نسل از پژو 2008 طراحی شده است. اولین بار در سال 1401 معرفی گردید و دو سال بعد، فروش اول خود را تجربه کرد.
و اما هایما S5 را داریم که برای نخستین بار در نمایشگاه پکن 2014 رونمایی شد و از اواخر 1396 شمسی به خط مونتاژ ایران خودرو راه یافت. ماجراجویی هایما S5 در سال 2018 با یک فیس لیفت دنبال شد، اما هیچ وقت خبری از نسخه بهبودیافته منتشر نشد.
طراحی ظاهری
اشاره کردیم که کراس اوور هایما S5 در سال 2015 طراحی و فراوری شد و در یک دهه فعالیت خود، تغییری در ظاهر آن اعمال نشده است. با ملاحظه قسمت های بیرونی این خودرو می توان نتیجه گرفت که در مقایسه با ری را با یک کراس اوور سالخورده طرف هستیم که بوی کهنگی می دهد.
هایما S5
با این اوصاف رقیب چینی ریرا حرفی برای گفتن در طراحی ظاهری ندارد و قافیه را به راحتی می بازد. البته نباید فراموش کرد در طی سال های فعالیت این خودرو، یک تغییر هرچند کوچک را تجربه نموده و آن، جلوپنجره کهکشانی نوی است که به آن افزوده شده. البته چنین تغییری نتوانسته ظاهر خودرو را نو کند.
در آن سوی میدان رقابت با کراس اوور ری را سروکار داریم که به وضوح در نمای جلو از هیوندای سانتافه الگوبرداری نموده است. البته ایران خودرو تمام کوشش خود را نموده تا با اضافه کردن المان های مدرن و چراغ های دو تکه ای، نمای به روز و مجذوب نمایندهی طراحی کند. به هر حال ظاهر این خودرو در مقایسه با رقیب کهنسالی همانند اس 5 حرف های زیادی برای گفتن دارد.
ری را
تنها ایرادی که به ری را وارد شده، طراحی چراغ های عقب با قاب مشکی تعبیه شده زیر شیشه عقب است که می توانست بهتر از شرایط فعلی باشد. در نمای بیرونی، قطع به یقین ریرا برنده خواهد بود. ابعاد این خودرو عبارتنداز:
ابعاد هایما S5
-
طول: 4358 میلی متر
-
عرض: 1823 میلی متر
- ارتفاع: 1630 میلی متر
ابعاد ری را
-
طول: 4334 میلی متر
-
عرض: 1808 میلی متر
- ارتفاع: 1638 میلی متر
طراحی داخلی
ایران خودرو سعی نموده نخستین کراس اوور خود را مجهز به امکانات به روز و مدرنی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر، سیستم اطلاعات تفریح، غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی با شیفتر الکترونیکی گیربکس و مواردی از این قبیل کند تا نسبت به رقبا بهتر ظاهر گردد.
هایما S5
پیروی از ترندهای روز و زبان طراحی نوتر باعث شده تا این خودرو در مقایسه با چهره سالخورده و نسبتا قدیمی هایما اس 5 عملکرد بهتری از خود نشان دهد. گرچه برای خودروسازان ایرانی همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد و نمایشگرهای ری را می توانست بهتر از شکل کنونی طراحی شوند، اما باید فعلا به همین حد از طراحی قانع بود.
هایما S5 متاسفانه هم داشبورد قدیمی دارد و هم از کلاستر آنالوگ، دسته دنده سنتی، صفحه نمایش کوچک بالای داشبورد و پلاستیک خاکستری بهره می برد. اگر بخواهیم با توجه به استانداردهای طراحی امروزی به این کراس اوور چینی نگاه کنیم، ایرادات زیادی می توان به این ماشین وارد کرد.
ری را
در نهایت باید اعتراف کنیم که به لحاظ طراحی داخلی کابین، هیچ یک از این دو خودرو نتوانسته اند آن طور که باید ظاهر شوند و علیرغم اینکه ری را چهره لوکس و گران تری دارد، متریال ناپخته و بی کیفیتی برایش در نظر گرفته شده که می توانست خیلی بهتر از آب دربیاید.
در معرفی پرآپشن ترین خودروهای بازار ایران گفتیم که ری را آپشنال ترین محصول فراوری خودروسازان داخل است که توانسته رضایت بسیاری از صاحب نظران را جلب کند. برخی از امکانات این کراس اوور برای اولین بار است که در یک خودرو ایرانی دیده می گردد و باید گفت که تقابل سختی با هایما اس 5 خواهد داشت. در ادامه به معرفی امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این دو کراس اوور می پردازیم.
ری را | هایما S5 |
نمایشگر 12 اینچی | نمایش 7 اینچی |
صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی | کروز کنترل |
کروز کنترل | 6 عدد ایربگ |
4 عدد ایربگ | ورود بدون کلید و استارت دکمه ای |
ورود بدون کلید و استارت دکمه ای | صندلی راننده برقی 6 جهته |
صندلی راننده برقی 6 جهته | صندلی سرنشین جلو برقی 4 جهته |
صندلی سرنشین جلو برقی 2 جهته | آینه های جانبی تاشو برقی با گرم کن |
گرم کن صندلی های جلو | تودوزی چرم و پارچه |
آینه های جانبی تاشو برقی | فرمان هیدرولیک |
تودوزی چرم و پارچه | کنترل آغاز حرکت در سربالایی |
فرمان برقی | سیستم کنترل پایداری |
ترمز پارک برقی | سیستم کنترل کشش |
اتوهلد | ترمز کمکی |
کنترل آغاز حرکت در سربالایی | پایش باد تایرها |
کنترل حرکت در سراشیبی | دوربین دید عقب |
سیستم کنترل پایداری | سنسور پارک عقب |
سیستم کنترل کشش | دوربین 360 درجه |
ترمز کمکی | سانروف |
پایش باد تایرها | شارژر بی سیم گوشی |
دوربین دید عقب | رینگ 17 اینچی |
سنسور پارک جلو و عقب | |
دوربین 360 درجه | |
سانروف | |
سنسور نور و باران | |
شارژر بی سیم گوشی | |
نورپردازی داخلی | |
رینگ 18 اینچی دورنگ | |
در صندوق برقی با سنسور پایی |
با توجه به جدول فوق می توان گفت رجحان کامل با کراس اوور ملی ایران خودرو بوده و هایما اس 5 حرفی برای گفتن در این قسمت ندارد. سنسور نور و باران، نورپردازی داخلی، در صندوق برقی با سنسور پایی و ترمز پارک برقی از جمله مهم ترین آپشن هایی هستند که ری را دارد اما رقیب چینی از آن ها بی بهره است.
قوای محرکه
ایران خودرو برای زیر کاپوت ری را از یک پیشرانه بنزینی 1.7 لیتری EF7P توربو استفاده نموده که نسخه بهبودیافته موتور ای اف 7 توربو به شمار میرود. پیشرانه نو هم اکنون مجهز به سیستم زمان بندی متغیر دوگانه سوپاپ شده و می تواند در شرایط ایده آل برای این کراس اوور 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور فراوری کند.
به خاطر وزن 1425 کیلوگرمی این خودرو، عملکرد پیشرانه قابل قبول است. نیروی محرکه این موتور 1.7 لیتری به وسیله یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE به محور جلو انتقال می یابد که پیش تر روی دنا و تارا نصب شده بود و شاهد بودیم که ایرادات و نواقصی داشت که گرچه در ری را تا حدی رفع شده، اما همچنان تأخیر دارد و منجر به کاهش شتاب و کشش ماشین می گردد.
و اما ایران خودرو سال ها پیش هایما اس 5 را مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری کرد تا این کراس اوور بتواند در جاده های صاف و هموار، حداکثر 150 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. در ابتدا گیربکس این خودرو سی وی تی بود تا اینکه آبی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند از اواخر سال 1400، نسخه نوی از آن را با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به بازار عرضه نمایند. گیربکس ریرا و هایما S5 مشابه بوده و عملکرد یکسانی با یکدیگر دارند.
نوع خودرو | هایما S5 | ری را |
پیشرانه | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو | 1.7 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 150 اسب بخار | 160 اسب بخار |
گشتاور | 210 نیوتن متر | 240 نیوتن متر |
جعبه دنده | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
نهایت سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت | 195 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 8.0 لیتر ترکیبی | 7.4 ترکیبی |
وزن | 1445 کیلوگرم | 1425 کیلوگرم |
طول | 4358 میلی متر | 4334 میلی متر |
عرض | 1823 میلی متر | 1808 میلی متر |
ارتفاع | 1630 میلی متر | 1638 میلی متر |
فاصله محوری | 2630 میلی متر | 2590 میلی متر |
ظرفیت باک | 60 لیتر | 50 لیتر |
قیمت کارخانه | یک میلیارد و 170 میلیون تومان | یک میلیارد و 130 میلیون تومان |
قیمت
قیمت اولین کراس اوور ملی ایران خودرو یک میلیارد و 130 میلیون تومان اعلام شده در حالی که رقیب چینی این خودرو با قیمت یک میلیارد و 170 میلیون تومان خرید و فروش می گردد. قیمت کارخانه ای این دو کراس اوور نزدیک به هم است، اما قیمت هایما در بازار آزاد تا یک میلیارد و 400 میلیون تومان می رسد.
ری را هنوز به مشتریان تحویل داده نشده و نمی دانیم که اگر به بازار بیاید، با چه بهایی خرید و فروش می گردد. از آنجایی که هم اکنون حواله های ری را با قیمت های نجومی در حال معامله است و اینکه ری را نسبت به هایما اس 5 رجحان های زیادی دارد، می توان حدس زد که قیمت بیشتری داشته باشد.
کلام آخر
با در نظر گرفتن طراحی ظاهری و داخلی، قوای محرکه، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دو کراس اوور ایرانی و چینی بازار کشورمان، می توان گفت اگر به طراحی ظاهری اهمیت می دهید و برایتان مهم است که المان های مدرن و به روز در یک خودرو حضور داشته باشد باید انتخاب شما ری را باشد. بعلاوه اگر قوای محرکه، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر می خواهید جز ری را نباید انتخاب کنید.
هایما اس 5 گرچه یک خودرو قدیمی تر نسبت به ریرا تازه وارد به شمار میرود، اما حداقل حساب خود را پس داده و می توان امیدوار بود که مشکل غیرمنتظره ای قرار نیست برای این کراس اوور چینی به وجود بیاید. ری را هنوز وارد بازار نشده و معلوم نیست کیفیت سواری و هندلینگ آن و عملکرد پیشرانه در تطابق با گیربکس چگونه است!
227323
منبع: خبرآنلاین