مخترع نیشابوری در پی جذب سرمایه برای فراوری محصولی نو

به گزارش مجله آراد، در سال های اخیر جوانان زیادی با تاسیس شرکت های فناور و دانش بنیان و تحت حمایت سرمایه گذاران بخش دولتی یاخصوصی توانسته اند ایده های کاربردی و مجذوب کننده خود را به مرحله عمل و تجاری سازی برسانند.

مخترع نیشابوری در پی جذب سرمایه برای فراوری محصولی نو

در این میان اما هزاران گروه و شرکت در انتظار دریافت این حمایت ها برای فراوری محصولاتی نو و فناورانه هستند. از جمله آنها شرکت شیمی پارسیان عطار در نیشابور است که با وجود ایده های مجذوب نماینده برای فراوری شوینده های بسیار موثر و کاربرپسند، در انتظار جذب سرمایه برای استارت فراوری محصولاتی است که با توجه به ویژگی هایش بازگشت سرمایه نسبتا کوتاهی خواهد داشت.

فرشید حیدرزاده، جوان محقق و مخترعی است که 6 سال قبل و در 25 سالگی به فکر فراوری ماده ای شوینده به اسم جایگزینی برای مواد ضدعفونی نماینده و سفیدنماینده افتاد.

او در خصوص چگونگی شکل گیری ایده این محصول به خبرنگاران می گوید: چند سال قبل وقتی در حال اسباب کشی بودیم طبق روال معمول در ابتدا به کار نظافت در منزل نو مشغول شدیم. مادرم برای نظافت سرویس های بهداشتی از جرم گیر و سفیدنماینده استفاده کرد و ترکیب این دو ماده شیمیایی در لوله های آب موجب تصعید گازهای سمی و فراوری بوی بسیار بدی شد و حتی منجر به بیهوشی مادرم شد.

از آنجا که به اسم یک محقق و مخترع همواره ذهنم درگیر پدیده هایی در اطراف می شد که احتیاج به اصلاح و بازنگری داشت، ایده فراوری یک ماده شوینده با قابلیت جرم گیری و سفید نمایندگی یه ذهنم رسید؛ماده ای که مسائل معمول شوینده های رایج را نداشته باشد و در عین حال بتواند جرمگیر و شوینده خوبی باشد. با توجه به اینکه در رشته نرم افزار تحصیل نموده وعضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی بودم، برای رسیدن به فرمولی مؤثر در فراوری این ماده شیمیایی ابتدا به مشورت با استادان شیمی پرداختم و بعلاوه از اطلاعات خواهرم که او هم در رشته شیمی تحصیل نموده بود استفاده کردم.

این مخترع جوان خراسانی در ادامه می افزاید: ابتدا نمونه اولیه محصولاتی که در یک همکاری خانوادگی فراوری نموده بودیم را در اختیار همسایگان، اقوام و آشنایان قرار دادیم تا نظر مصرف نمایندگان را جویا شویم که خوشبختانه با نظر مساعد آنها همراه بود. سپس تصمیم به ثبت طرح در پارک علم و فناوری گرفتیم و با انجام آزمایش های لازم در آزمایشگاه کنترل کیفی همکار اداره استاندارد پیروز به دستیابی به نتایج خوب و پس از آن هم ثبت اختراع شدیم. در مرحله بعد به منظور ورود به صنایع شیمیایی و معرفی محصولی نو به بازار، شرکتی را در این زمینه ثبت کردیم. در ادامه پس از طی مراحل پیچیده و نفسگیر اداری برای دریافت دیگر مجوزهای لازم مانند مجوز اتصال به فاضلاب از سازمان محیط زیست و پروانه بهداشت از اداره بهداشت سازمان غذا و دارو، کارخانه فراوری انواع مواد شوینده را در یک واحد صنعتی واقع در شهرک صنعتی خیام نیشابورراه اندازی کردیم. کارخانه ای که متاسفانه به علت نبود منابع مالی لازم، در عین داشتن ابزارآلات کامل برای فراوری این محصول،فعلا محصول فراوری نمی نماید.

چالش های پیش رو برای فراوری

همانطور که می دانیم مسائل مالی، پیچ و خم های اداری و قوانین گاه گیج نماینده، منجر شده است حضور و ادامه بقا درعرصه فراوری،حتی برای فراورینمایندگان با سابقه به چالشی عظیم تبدیل گردد.موضوعی که برای شرکت فناور شیمی پارسیان عطار هم مسأله ساز شده است. این گروه فراوریی با وجود کسب تمام مجوز های لازم به علت نبود سرمایه گذار به منظور تامین سرمایه در گردش هنوز پیروز به کسب پروانه ساخت برای فراوری محصولات مورد اشاره نشده است.

حیدرزاده در این خصوص تصریح می نماید: برای حل مشکل کمبود سرمایه، اولین گزینه مشارکت با دیگر شرکت ها و استفاده از ظرفیت خالی آنها در فراوری است که متاسفانه این مشارکت به نفع ایده پرداز نیست.زیرا بیشتر اوقات شرکت های موردنظر در پی دستیابی به فرمول شیمیایی محصولات نو هستند و پس از دریافت فرمول ها به بهانه های متعدد با شخص یا گروه ایده پرداز قطع همکاری می نمایند.

این محقق جوان تصریح می نماید:در صورت جذب سرمایه ای بالغ بر شش میلیارد تومان قادر خواهیم بود با به کارگیری 75 جوان متخصص و بومی، ماهانه 1200 تن محصولات شوینده و120 تن الکل اتانول شیرین(96 درصد) فراوری کنیم و پس از گذشت 18 تا 20 ماه برگشت سرمایه را خواهیم داشت. اتفاقی که امیدواریم پس از انتشار این نوشتاردر طرح نشان ایرانی 2 به وسیله روزنامه جام جم ممکن گردد.

مزایای شوینده های نو شرکت شیمی پارسیان عطار

مدیرعامل شرکت شیمی پارسیان عطار درباره ویژگی های شوینده نوی که اختراع نموده و به ثبت رسانده است می گوید:محصولات ما، خواص پاک نمایندگی و جرم گیری و سفیدنمایندگی مواد شوینده موجود در بازار را دارند اما با استفاده از فرمول شیمیایی نو در این شوینده ها از تصعید گازهای سمی، خورندگی،بوی بد،رنگ بری و اثرات مضر بر تنفس و پوست بدن، خبری نیست.

حیدرزاده در ادامه به معرفی بعضی دیگر از محصولات این شرکت می پردازد و می افزاید: خوشبختانه بجز فعالیت در زمینه فراوری جرم گیر و سفید نماینده،مایع دستشویی،ظرفشویی و محلول ضدعفونی نماینده دست با قابلیت ترمیم نمایندگی پوست دست، محلول ضدعفونی نماینده سطوح، محصولات شوینده با زمینه گیاهی و نانو هم می توانیم فراوری کنیم.شرکت فناور ما بعلاوه اولین واحد فراوریی الکل اتانول طبی در شهرستان نیشابوراست. اینها محصولاتی است که پروانه بهداشتی را از وزارت بهداشت دریافت نموده و بلافاصله پس از جذب سرمایه گذار می تواند با اخذ پروانه ساخت به بازار عرضه گردد.

راه های ارتباط با شیمی پارسیان عطار

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام:paludproduct

تلفن:42637066 -051 و 09226067550

سیمین دخت شاکری - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1830

به "مخترع نیشابوری در پی جذب سرمایه برای فراوری محصولی نو" امتیاز دهید

1 کاربر به "مخترع نیشابوری در پی جذب سرمایه برای فراوری محصولی نو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخترع نیشابوری در پی جذب سرمایه برای فراوری محصولی نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید