ماموریت دانشگاه شریف ایجاد ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه است

به گزارش مجله آراد، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف گفت: ماموریت پژوهشی دانشگاه شریف ایجاد ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه است تا بتوان از تولیدات علمی برای توسعه صنعتی از تخصص در دسترس متخصصان داخلی بهره برد.

ماموریت دانشگاه شریف ایجاد ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه است

حسین نجات معاون پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با اشاره به وضعیت مطلوب دانشکده مهندسی مکانیک از نظر شاخص های پژوهشی گفت: شرایط و وضعیت دانشکده مهندسی مکانیک خوب است به طوری که نه تنها ارتباط میان صنعت و دانشگاه نزدیک و دوسویه بوده بلکه اکنون تعداد 3511 مقاله در دانشکده مهندسی مکانیک به چاپ رسیده استاز طرفی باید بگویم تعداد 31 مقاله دارای بیش از 100 ارجاع هستند و در سال 2018 نیز حدود 300 مقاله توسط محققان دانشکده مهندسی مکانیک چاپ شده است.

نجات درباره رشد کیفیت مقالات اضافه نمود: در چند سال اخیر مقالات خروجی دانشکده از نظر کمی و کیفی در حال بهبود است و علاوه بر محدودیت های بودجه های تحقیقاتی، دانشکده مهندسی مکانیک با تمام ظرفیت کارهای پژوهشی خود را در زمینه های متنوع مهندسی مکانیک گسترش داده است.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک درباره ارتباط دانشکده با صنعت ادامه داد: در بسیاری از موارد پیشنهاد از طرف اساتید به صنایع داده می گردد و بعضی مواقع به وسیله مراجعه سازمان ها به دانشگاه انجام می گردد. همچنین گاهی هم ارتباط اولیه به صورت مستقیم با اساتید متخصص صورت می پذیرد و یا به وسیله معاون پژوهشی شکل می گیرد که در این حالت پس از آنالیز با توجه به موضوع، پروژه ها به اساتید متخصص در همان زمینه معرفی می شوند و پس از آن در خصوص موضوع عنوان شده جلساتی برگزار شده که عموما به بازدید و ارسال پروپوزال و در بعضی موارد منجر به عقد قرارداد می شوند.

وی ادامه داد: دانشکده مهندسی مکانیک با سازمان ها و شرکت های مختلفی از جمله شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت سایپا، پژوهشگاه نیرو، پژوهشگاه مخابرات و فناوری اطلاعات، شرکت کنترل کیفیت هوا، شرکت های پتروشیمی و شهرداری پروژه های موفقی انجام داده است.

نجات اضافه نمود: خوشبختانه توانمندی های بسیاری در دانشکده برای ارتباط با صنعت وجود دارد و از سوی دیگر تحریم ها را می توان به صورت فرصتی جهت ارتباط قوی تر با صنعت دید.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک خاطر نشان کرد: در ماه های اخیر مراجعه از سوی صنایع بیشتر شده است البته مسائل اقتصادی صنایع و عدم تامین بودجه هنوز یکی از مهمترین مسائل جهت عقد قرارداد یا انجام تعهداتی از سوی کارفرما بوده و امید است در سال پیش رو شاهد پروژه های بیشتر با صنعت باشیم.

وی در ادامه درباره برنامه های معاونت پژوهشی برای تقویت نشاط پژوهشی گفت: مدتی است سلسله جلسات نسبتا منظمی در دانشکده به نام زنگ پژوهش و فناوری مکانیک برگزار می گردد. در این جلسات از افرادی که در زمینه های مختلف مهندسی مکانیک شناخته شده هستند یا در صنعت خاصی بنام هستند دعوت می گردد تا در زمینه تخصصی خود برای دانشجویان در بحث فناوری یا پژوهش شرح دهند و دانشجویان از این طریق با زمینه های جدید و کاربردهای متنوع مهندسی مکانیک در علم و فناوری بیشتر آشنا شوند. البته در قالب زنگ پژوهش تا کنون چندین کارگاه علمی نیز برگزار شده است که در جلساتی 3 تا 4 ساعته علاوه بر معرفی یک زمینه علمی یا فناوری، به صورت عملی مهارتی را به شرکت کنندگان آموزش می دهند که این کارگاه ها بازخورد مناسبی از سوی مخاطبان داشته است.

معاون پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک در ادامه اضافه نمود: برای ایجاد نشاط پژوهشی بیشتر در سطح دانشجویان، وب سایت پژوهشی جدید دانشکده مهندسی مکانیک به آدرس https://research.mech.sharif.ir در حال تکمیل و راه اندازی است. این وب سایت با هدف انعکاس کامل فعالیت های مشترک صنعت و دانشکده، مقالات، اختراعات، انتها نامه ها، خروجی های پژوهشی و انواع رویدادهایی پژوهش و فناوری که در دانشکده اتفاق می افتد فعالیت دارد. علاوه بر موارد فوق، انعکاس فرصت های شغلی، فرصت های پسادکتری و خدماتی که اساتید می توانند در زمینه ارتباط با صنعت انجام بدهند از دیگر اهداف وب سایت پژوهشی دانشکده است.

وی تاکید نمود: از دیگر برنامه های معاونت پژوهشی در راستای تقویت امر پژوهش و ارتباط با صنعت، حمایت از تمامی فعالیت های دانشجویی در بحث کارآفرینی و موضوعات مرتبط به توسعه کسب وکار و مسابقات است که در سال گذشته معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک در مراسم هفته پژوهش از دانشجویان و اساتید برگزیده در زمینه های مختلف پژوهشی و ارتباط با صنعت تقدیر نموده است.

وی درباره امکانات پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک اضافه نمود : برای انجام فعالیت های پژوهشی قوی و برقراری ارتباط مناسب با صنعت و ارائه خدمات فناوری باید تجهیزات آزمایشگاهی در سطح خوبی باشند. تجهیزات موجود در دانشکده مهندسی مکانیک در حال حاضر احتیاج به تکمیل و بروز رسانی دارند.

معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک تامین تجهیزات آزمایشگاهی را احتیاج مهمی در راستای ارتقای کیفیت پژوهش دانشکده دانست و در خصوص وضعیت ارتباط با صنعت دانشکده مهندسی مکانیک ابراز رضایت کرد و گفت: توانمندی اساتید و دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک بسیار بالا است و اگرچه نسبت به سایر دانشکده های مهندسی مکانیک داخل کشور جلو هستیم ولی با توجه به پتانسیل های موجود در دانشکده هنوز جای پیشرفت زیادی وجود دارد و بایستی به همین دلیل گام های بزرگ تری برداشته گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 194

به "ماموریت دانشگاه شریف ایجاد ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماموریت دانشگاه شریف ایجاد ارتباط مناسب میان صنعت و دانشگاه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید