در جهت هوشمندسازی خودروها در ایران

به گزارش مجله آراد، به تازگی مرکز ملی فضای مجازی سند به کارگیری خدمات شبکه های ارتباطی برای یاری به توسعه صنعت خودروهای متصل به اینترنت اشیا (IOT) را تدوین کرد تا باعث رشد صنعت اینترنت اشیا و بهبود اقتصاد در کشور گردد. اما تهیه این سند برای صنعت اینترنت اشیا بخصوص خودروهای متصل به اینترنت (Connected Car) چه ثمراتی دربردارد؟ و اینکه آیا تهیه این سند باعث گشایشی در سایر بخش های صنعت اینترنت اشیا و رشد و توسعه آن خواهد شد.

در جهت هوشمندسازی خودروها در ایران

روزنامه ایران:به تازگی مرکز ملی فضای مجازی سند به کارگیری خدمات شبکه های ارتباطی برای یاری به توسعه صنعت خودروهای متصل به اینترنت اشیا (IOT) را تدوین کرد تا باعث رشد صنعت اینترنت اشیا و بهبود اقتصاد در کشور گردد. اما تهیه این سند برای صنعت اینترنت اشیا بخصوص خودروهای متصل به اینترنت (Connected Car) چه ثمراتی دربردارد؟ و اینکه آیا تهیه این سند باعث گشایشی در سایر بخش های صنعت اینترنت اشیا و رشد و توسعه آن خواهد شد. در این راستا کارشناسان اینترنت اشیا در گفت وگو با ایران اعلام کردند که این اقدام مثبت مقدمه ای برای رشد صنعت اینترنت اشیاست و این ریل گذاری باعث خواهد شد که دیگر بازیگران صنعت اینترنت اشیا مانند نرم افزاری و خدمات رسانی نیز در این حوزه فعال شوند.

آشنایی مسئولان با فناوری های نوین

حسین صفی کارشناس اینترنت اشیا معتقد است تدوین سندی برای بکارگیری خدمات شبکه های ارتباطی به منظور یاری به توسعه صنعت خودروهای متصل به اینترنت اشیا از سوی نهاد بالادستی، ریل گذاری برای بازکردن فضا برای فعالیت بخش خصوصی در اینترنت اشیا است از این رو این اقدام را خبری مسرت بخش می دانیم، چراکه نشان از آشنایی سطح کلان کشور با ادبیات این فناوری نوین دارد.

صفی به ایران گفت: حوزه اینترنت اشیا دارای بازیگران زیادی است و این سند فعلاً تنها برای بخش شبکه ارتباطی خودروهای متصل به اینترنت اشیا تدوین شده و در ارتباط با اپراتورها به عنوان فراهم نماینده بستر شبکه ارتباطی برای خودروهاست.

وی با بیان اینکه هنوز به دیگر بازیگران زیست بوم فناوری نوین اینترنت اشیا توجهی نشده، اضافه نمود: دیگر بازیگران آن هم شامل خودروسازان و شرکت های فناورانه ICT هستند که می توانند روی این بستر سرویس و خدمات ارائه بگردداما توجهی نشده است ولی امیدوارم این شروعی باشد تا به دیگر بخش ها و بازیگران آن هم توجه شده و سند کاملی ارائه گردد.

به اعتقاد صفی ورود نهاد بالادستی در سطح کلان برای این کار اهمیت بالای این موضوع را نیز نشان می دهد و خود افق جدیدی ایجاد خواهد نمود تا صنایع و جامعه مطلع شوند که در حوزه اینترنت اشیا بخصوص اتصال خودرو کارهایی در حال اجرا شدن است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نوشتن چنین سندی در صنعت اینترنت اشیا گشایشی ایجاد خواهد نمود، گفت: وقتی از گشایش در صنعتی نوین صحبت می کنیم باید به چند پارامتر آن به صورت همزمان و در کنار هم توجه گردد. بحث قانونگذاری در این حوزه از یک طرف، آشنا ساختن صنایع برای استفاده از این فناوری نوین از طرف دیگر و راه اندازی سرویس ها و خدمات و استفاده از آنها از سوی مردم و... باید در کنارهم دیده گردد. وی در ادامه گفت: با این اقدام و تمرکز، شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری و حتی سخت افزاری، اپراتورها و بیمه ها و خودروها و... به عبارتی تمام ذینفعان شاخک هایشان تیز می گردد که می توانند در این زمینه ورود نمایند تا دیگر بازیگران نیز سهم خود را ایفا نمایند. به اعتقاد صفی، زیست بوم اینترنت اشیا دارای عرضه، تقاضا و نهاد تنظیم گر است و باید به هر سه پرداخته گردد. در سمت عرضه احتیاج است شرکت های داخلی توانمندی های خود را بالا ببرند و به تراز جهانی برسانند. از سوی دیگر وقتی در جامعه برای این خدمات تقاضایی نباشد و استفاده نگردد، راه به جایی نخواهد برد. مهمتر از همه باید رگولیشن و قانونگذاری هم وجود داشته باشد تا همه چیز مطابق ریل گذاری پیش رود.

سندی برای توسعه مالی

حمید بهنگار دیگر کارشناس اینترنت اشیا نیز معتقد است امروزه استفاده از اینترنت اشیا در صنایع گریزناپذیر است و اکنون محصولات میان رشته ای در صنایع مختلف فناوری اطلاعات در حال شکل گیری است که خودروهای هوشمند یکی از موضوعات مهم آن است. بهنگار به ایران گفت: تدوین نقشه راه و سند منظره می تواند چهارچوب مدون و اصل و پایه ای به عنوان فصل مشترک برای فعالان حوزه خودروسازی و فناوری اطلاعات باشد تا در یک راستا معین پیش فرایند و اهداف متعالی را که در این موضوع مهم برای طرفین وجود دارد تدوین و تبیین نمایند. این کارشناس تهیه سند را مثبت عنوان نموده و ابراز امیدواری کرد که همین فرایند در فرایند سایر مجموعه های فناوری های نوظهور نیز به سرعت اتفاق بیفتد تا شاهد نقشه مدون و برنامه عملیاتی با چهارچوب هدفمند باشیم. بهنگار با اشاره به اینکه با تدوین سند، بازیگران و نقش آفرینان دولتی و خصوصی می توانند در شکل گیری اهداف صنعت اینترنت اشیا نقش مهمی ایفا نمایند، گفت: نگاه کلان به خودروهای متصل یک نوع توسعه اقتصاد پلتفرمی است که منافع بسیار زیادی برای مصرف نمایندگان، خودروسازان و کشور دارد و می تواند زمینه ساز رشد و توسعه مالی باشد. وی اضافه نمود: خودروهای هوشمند زمینه ساز شکل گیری صنایع متنوع نوظهوری است که با ترکیبی از صنعت خودرو و فناوری اطلاعات شکل می گیرد و تبعات بسیار زیادی مانند ایجاد امنیت، حمل و نقل هوشمند، بیمه، خدمات خودرویی، عوارض و... برای کشور دارد. به گفته وی خودرو متصل یاری می نماید که آمار و داده هایی در کشور در این حوزه شکل بگیرد که خود عامل هوشمندسازی نوین و توسعه خواهد بود. این کارشناس اینترنت اشیا در ادامه گفت: کشور ما در زمینه فناوری های نرم پیروز است و خودروهای متصل یکی از صنایع زودبازدهی است که به سرعت اثرات مثبت آن در اقتصاد ما ظاهر می گردد. وی اضافه نمود: رابطه فناوری نوین خودروهای متصل و شبکه ارتباطی رابطه فزاینده دوجانبه است به این معنا که هر دو طرف همدیگر را تقویت می نمایند و با توسعه بسیاری از شبکه های ارتباطی در مناطقی از کشور که توجیهات مالی کمتر دارد ارائه خدمات توجیه پذیر می گردد.

به گفته بهنگار توسعه شبکه های ارتباطی نه تنها باعث توسعه بکارگیری فناوری اینترنت اشیا می گردد بلکه تبعات مثبت دیگری نیز در جامعه دارد به این ترتیب که هرچه پوشش ارتباطی بیشتر گردد، سطح رفاه و دسترسی برای عموم مردم نیز افزایش می یابد. به اعتقاد وی اگر صنعت حمل و نقل را که یکی از صنایع مهم کشور است به عنوان پیشران در نظر بگیریم و در عمل هم تجربه پیروزی باشد، می تواند برای سایر صنایع هم گشاینده باشد چون همگرایی فناوری اطلاعات با رشته های مختلف در جهان شروع شده و در کشور ما هم به همین شکل در صنایع مختلف در حال پررنگ شدن است.

به گفته این کارشناس 4 بازیگر اصلی یعنی دولت، بخش خصوصی ، بهره برداران و دانشگاه ها باید در این توسعه فناوری اینترنت اشیا نقش بازی نمایند و بهتر است اتاق فکری از این 4 بازیگر حیاتی و کلیدی تشکیل گردد تا با هم افزایی نتایج خوبی را رقم بزنند.

انتهای پیغام،

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2135

به "در جهت هوشمندسازی خودروها در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جهت هوشمندسازی خودروها در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید