دلیل و درمان خشکی مو

به گزارش مجله آراد، درمان خشکی مو؛ دلیل خشکی مو چیست؟ مو های خشک اغلب فاقد درخشندگی هستند و بافت خوبی ندارند و به راحتی نمیتوان آن ها را کنترل کرد. خشک شدن مو می تواند ناشی از تاثیرات خارجی مثل نور خورشید، باد، آب دریا، محیط غبار آلود و آب استخر باشد. برخی از عادات نامناسب مراقبت از مو نیز باعث خشکی و شکنندگی آن ها می گردد. مانند بستن محکم موها، مصرف زیاد شامپو، استفاده از سشوار با حرارت بالا، استفاده از محصولات ناجور مراقبت از مو و صاف کردن مکرر موها.

دلیل و درمان خشکی مو

خبرنگاران| در خصوص مراقبت از مو های خشک چه می دانید؟ داشتن مو های نرم و ابریشمی، آرزوی همه است. اما مو های شما همواره به این حالت نیست. مو های خشک یکی از مسائل رایجی می باشد که اغلب با آن روبرو می شوید. مو های شما خشک و ژولیده است و به سختی حالت می گیرند که باعث ایجاد موانع بسیاری در کار و زندگی شما می گردد. اما نگران نباشید، چون شما می توانید این مشکل را در خانه و با یاری روش های مختلف طبیعی حل کنید. در این مقاله از بخش طب سنتی و زیبایی دکتر سلام می خواهیم برخی از روش های ساده، اما موثر و طبیعی خانگی را برای درمان مو های خشک در تابستان در اختیار شما قرار دهیم.

مو های خشک برای دختر ها مایه رنجش و دلخوری است. به خصوص در فصل پاییز، در آب و هوای خشک، در زیر نور خورشید و باد، مو ها به راحتی خشک می شوند و سرانجامی آن ها چند شاخه می گردد. غده های چربی طبیعی در شفت مو، مسئول حفظ رطوبت پوست سر هستند. اما برای مو های خشک، این غده کمتر فعالیت می نماید.

مو های خشک اغلب فاقد درخشندگی هستند و بافت خوبی ندارند و به راحتی نمیتوان آن ها را کنترل کرد. خشک شدن مو می تواند ناشی از تاثیرات خارجی مثل نور خورشید، باد، آب دریا، محیط غبار آلود و آب استخر باشد. برخی از عادات نامناسب مراقبت از مو نیز باعث خشکی و شنمایندگی آن ها می گردد. مانند بستن محکم موها، مصرف زیاد شامپو، استفاده از سشوار با حرارت بالا، استفاده از محصولات ناجور مراقبت از مو و صاف کردن مکرر موها.

عوامل زیادی می توانند منجر به خشکی موی سر شوند، عواملی مانند شرایط محیطی، عادت های مراقبت از مو، شرایط سلامت جسم و شرایط رطوبت پوست یا مو.

برخی از شرایط محیطی که می توانند موجب خشکی موها شوند، عبارت اند از:

  • زندگی کردن در آب وهوای خشک و گرم؛
  • سپری کردن زمان زیاد در برابر نور خورشید یا باد؛
  • شناکردن مکرر در آب کلردار یا شور.

عادت های مراقبت از مویی که اغلب در خشکی موها نقش دارند، عبارت اند از:

  • شستن بیش از حد موها؛
  • کمبودهای تغذیه ای؛
  • استفاده از شامپو، نرم نماینده یا مواد حالت دهنده موی قوی؛
  • رنگ کردن مو یا استفاده از موادشیمیایی روی موها، مانند محصولات حالت دهنده موی مبتنی بر الکل، مواد مورداستفاده در فرهای دائمی یا شش ماهه و کرم های صاف نماینده مو؛
  • خشک کردن مکرر موها با سشوار؛
  • استفاده از وسایل برقی حالت دهنده مو، مانند اتوی مو و فرنماینده مو.

در برخی موارد، علت خشک شدن موی سر، وجود یک بیماری و مشکل سلامتی زمینه ای است که روی توانایی مو در حفظ رطوبت اثر می گذارد. نمونه هایی از این مسائل سلامتی عبارت اند از:

  • بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa): بی اشتهایی عصبی اختلالی در غذاخوردن است که می تواند منجر به سوء تغذیه گردد. بی اشتهایی عصبی علاوه بر خشکی و شنمایندگی مو عوارض جدی تری نیز دارد.
  • کم کاری پاراتیروئید (hypoparathyroidism): در این بیماری، غده پاراتیروئید که در گردن قرار گرفته است، هورمون پاراتیروئید بسیار اندکی فراوری می نماید که موجب کاهش سطح کلسیم خون می گردد. کلسیم یکی از مواد مغذی مهم برای سلامت موها و بعلاوه استخوان ها، دندان ها و سایر بافت های بدن است.
  • کم کاری تیروئید (Hypothyroidism): در کم کاری تیروئید، غده تیروئید هورمون تیروئید کافی فراوری نمی نماید. خشکی و شنمایندگی مو یکی از علائم اولیه این بیماری است.
  • سندروم منکس (Menkes syndrome): در افراد مبتلا به سندروم منکس (یک مشکل ژنتیکی نادر) سلول ها مس کافی جذب نمی نمایند. جذب میزان کمی مس در بدن، بر سلامتی موها اثر می گذارد و موجب خشکی آنها می گردد.

شاید موهایتان به این علت خشک هستند که پوست سرتان چربی کافی را برای مرطوب کردن موها فراوری نمی نماید یا موها نمی توانند رطوبت خود را حفظ نمایند.

در این حالت، مو ها چربی طبیعی ندارند. مرطوب و درخشان بودن مو ها به چربی فراوری شده در ریشه مو ها بستگی دارد. گاهی ریشه مو چربی کافی فراوری نمی نماید و این مسئله موجب خشکی مو ها می گردد و برعکس، اگر ریشه مو ها بیش از حد چربی فراوری نمایند، باعث چرب شدن مو ها می شوند.

با بالارفتن سن مو ها به طور طبیعی چربی کمتری فراوری می نمایند. ازآنجاکه ریشه مو ها زیر پوست قرار دارند، خشکی مو با خشکی پوست سر همراه است. خشکی پوست سر باعث پوسته شدن و ایجاد شوره سر هم می گردد.

هر تار موی سالم لایه محافظی به نام کوتیکول دارد. کوتیکول از موها در برابر گرما و آسیب نور خورشید محافظت می نماید. لایه های کوتیکول سالم، محکم روی هم قرار گرفته اند و از خروج رطوبت مو جلوگیری می نمایند؛ ولی وقتی لایه های کوتیکول درست روی هم قرار نگیرند، از مو جدا می شوند و توانایی کوتیکول در حفظ رطوبت مو کاهش می یابد و میزانی از چربی مو خارج می گردد.

اگر موهایتان به شدت خشک شده اند و حتی با تغییر در فرایند مراقبت از موهایتان بهتر نمی شوند، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند علت اصلی و زمینه ای خشکی موی سر را تشخیص دهد. بعلاوه پزشک ممکن است شما را به متخصص پوست و مو ارجاع دهد. در مراجعه به پزشک، او سؤالاتی مانند موارد زیر را درمورد علائم، فرایند مراقبت از موها و سبک زندگی شما می پرسد:

  • چه مدت است که دچار خشکی موی سر شده اید؟
  • هفته ای چند بار موهایتان را می شویید؟
  • از چه محصولاتی برای موهایتان استفاده می کنید؟
  • برای حالت دادن به موها، از چه ابزاری استفاده می کنید؟
  • رژیم غذایی معمول شما شامل چه چیزهایی است؟
  • آیا علائم دیگری نیز دارید؟

احتمالا پزشک موها و پوست سرتان را معاینه می نماید و در صورت لزوم، یک یا چند آزمایش را برای شما تجویز می نماید. برای نمونه، ممکن است که برای آنالیز ابتلا به مسائل و بیماری های خاصی مانند کم کاری تیروئید یا پاراتیروئید، نمونه ای از خون یا ادرار شما بگیرند.

خشکی موها باعث شنمایندگی یا سخت شدن حالت دادن به موها می گردد. البته داشتن موهای خشک لزوما به این معنا نیست که مشکل سلامتی بزرگ تری دارید یا موهایتان مسئله ای دارند. قرارگرفتن در معرض آفتاب، حالت دادن موها با حرارت، رطوبت، سیگارکشیدن و عوامل دیگری می توانند باعث آسیب دیدگی و خشکی موها شوند. خوشبختانه راهکارهایی وجود دارند که می توانید از آنها برای رفع خشکی مو بهره ببرید.

اگر موهایتان خیلی خشک شده اند، شاید لازم باشد که آن ها را کوتاه کنید. حتی اگر موهایتان خیلی بلند نباشند، خشکی نوک مو و سرانجامی دوشاخه شده آن ها می تواند مدل دادن به مو ها را سخت کند و باعث گردد که مو ها خشک یا زبر به نظر برسند.

به آرایشگاه بروید و مو های خشک و زبر خود را کوتاه کنید. سپس از آرایشگرتان بپرسید که آیا توصیه ای درمورد نوع و طول مو های شما دارد یا نه. شاید آرایشگر بداند که برای رفع خشکی مو چه باید کرد و روش جدیدی برای درست کردن و مدل دادن به موهایتان توصیه کند: روشی که از آسیب رسیدن به مو ها جلوگیری کند و در رفع وزی و خشکی مو مؤثر باشد.

برای تغذیه بدن به ویتامین های خاصی احتیاج داریم. برخی از ویتامین ها تأثیر مستقیمی بر سلامت مو ها و ناخن ها دارند. ویتامین A، ویتامین C، بیوتین (که گاهی به آن ویتامین H. نیز گفته می گردد) و آهن همگی می توانند موجب بهبود سلامت مو ها شوند.

ازآنجاکه قرص های پریناتال ویتامینز (prenatal vitamins) دارای تمام ویتامین های بالا هستند، برخی از افراد از این قرص ها فقط برای تأثیرشان روی مو ها استفاده می نمایند. امروزه، مصرف مکمل های حاوی بیوتین برای بهبود سلامت مو ها نیز طرف داران زیادی دارد. البته در پژوهشی که به تازگی اجرا شده است، تعیین شد که بیوتین تأثیر قابل توجهی در سلامت مو ها ندارد.

بعلاوه می توانید از مکمل های پروتئین دریایی هم بهره ببرید؛ زیرا تعیین شده است که این مکمل ها در افزایش سلامت مو ها مؤثر هستند.

مصرف مکمل های مناسب می تواند به بازگرداندن درخشندگی مو ها یاری کند. امگا 3 یکی از مکمل های مفید برای درمان خشکی مو به شمار می رود. امگا 3 اسیدچربی است که برای مرطوب نگه داشتن مو ها مفید است. اگر در روز، یک تا 3 کپسول 250میلی گرمی روغن بوراگ یا گل گاوزبان (borage oil)، روغن بذر کتان یا روغن گل مغربی (evening primrose oil) را مصرف کنید، می توانید امگا 3 مورداحتیاج بدنتان را تأمین کنید.

پروتئین های دریایی از نازک شدن موها جلوگیری می نمایند و باعث درخشانی موها می شوند. برای رسیدن به نتایجی مشابه بدون مصرف مکمل ها، می توانید میزان پروتئین های دریایی رژیم غذایی خود را افزایش دهید. برخی از منابع پروتئین های دریایی عبارت اند از:

  • ماهی سالمون؛
  • صدف خوراکی؛
  • ماهی خال مخالی؛
  • ماهی تن؛
  • ماهی ساردین.

همه این مواد خوراکی سرشار از پپتید ها و امگا 3 هستند و می توانند مو های شما را درخشان تر نمایند.

خرید پروتئین های دریایی با برترین قیمت بازار

برای مبارزه با استرس اکسیداتیو هم می توانید آنتی اکسیدان های بیشتری مصرف کنید. استرس اکسیداتیو باعث می گردد که موهایتان پیرتر به نظر برسند. برخی از موادغذایی سرشار از آنتی اکسیدان عبارت اند از:

  • گردو؛
  • لوبیاقرمز؛
  • بلوبِری؛
  • کلم بروکلی؛
  • گوجه فرنگی.

برای افزایش سلامت موها می توانید از چربی های سالمی مانند چربی های موجود در روغن کانولا بهره ببرید.

شامپو کثیفی و عرق را از مو ها پاک می نماید، ولی سبوم مو ها را هم از بین می برد. سبوم چربی طبیعی است که نگهداری مو ها را آسان تر می نماید و وقتی میزان مناسبی از آن روی مو ها باشد مو ها درخشان می شوند. البته سبوم بیش از حد هم باعث چرب شدن مو ها می گردد.

احتیاجی نیست که هر روز مو های خود را بشویید و سبوم آن را پاک کنید. می توانید یک روز در میان یا هفته ای دو بار موهایتان را بشویید تا مو های سالم تری داشته باشید. اگر نمی توانید موهایتان را یک روز در میان بشویید و هر روز باید آن ها را بشویید، دست کم از شامپوی مو های خشک یا حتی شامپوبچه بهره ببرید؛ زیرا این شامپو ها شوینده های ملایمی هستند که چربی طبیعی مو ها را کاملا از بین نمی برند. بعلاوه می توانید از شامپو های ملایم و بدون سولفات و شامپو های گیاهی بهره ببرید.

برای افزایش درخشندگی و نرمی مو ها هم می توانید از روغن های مو یا نرم نماینده های بدون احتیاج به آب کشی (leave-in conditioner) بهره ببرید.

اگر موهایتان پس از شستن، شنماینده و حالت دادن به آن ها سخت می گردد، شاید به این علت است که در طول فرایند خشک کردن، رطوبت زیادی را از دست می دهند. می توانید پس از شستن موها، به جای اینکه آن ها را در معرض هوا خشک کنید، موهایتان را با روسری یا حوله ای بپوشانید.

اگر با مو های خیس می خوابید، از روبالشی ابریشمی بهره ببرید تا مانع از نفوذ رطوبت مو ها به بالش گردد. البته خیس نگه داشتن مو ها برای مدت زمان طولانی مضر است. در مطالعه ای در سال 2011، آسیب مشاهده شده بر اثر خیس نگه داشتن طولانی مدت موها، با سشوارکشیدن مو ها برابر بود.

گاهی دوش گرفتن با آب ولرم یا سرد تأثیر زیادی در رفع کردن خشکی موی سر دارد. آب داغی که از آن برای آب کشی بدن خود زیر دوش استفاده می کنید، می تواند به موها آسیب برساند. دوش آب سرد مزایایی برای سلامتی دارد و رشد سریع تر موها نیز یکی از این مزایاست. پس از شستن موها با شامپو و استفاده از نرم نماینده، یک یا دو دقیقه موهای خود را زیر آبی با دمای پایین تر آبکش کنید تا به تار موهایتان جان دوباره ای بدهید و پوست سرتان را خنک کنید.

شاید سال ها استفاده از حرارت برای فرکردن، صاف کردن یا حجم دادن به موها، بخشی از برنامه روزانه تان بوده است. این عادت می تواند علت خشک شدن موی سر باشد. در مطالعه ای که بر روی ساقه موها پیش و پس از سشوارکشیدن انجام شد، آسیب قابل توجهی در موی شرکت نمایندگان موردپژوهش مشاهده شد. اگر می خواهید موهایتان را سشوار بکشید، سشوار را دست کم به میزان 15 سانتی متر از ساقه موها دور نگه دارید.

تخم مرغ و مایونز پروتئین بالایی دارند که به محکم کردن و تقویت موها و بازگرداندن رطوبت به موهای شنماینده و بسیار خشک یاری می نماید. به روش های زیر می توانید یکی از ترکیبات پروتئینی زیر را در خانه تهیه کنید:

  • یک سفیده تخم مرغ را با 2 قاشق غذاخوری آب ولرم مخلوط کنید؛
  • ترکیب به دست آمده را روی موها و پوست سر بمالید؛
  • با نوک انگشتان و با حرکات دَوَرانی چند دقیقه سرتان را ماساژ دهید؛
  • موها را با آب سرد آبکش کنید و سپس با شامپو بشویید.
  • 3 تخم مرغ را در کاسه ای باهم ترکیب کنید؛
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید؛
  • ترکیب به دست آمده را روی موها و پوست سر بمالید؛
  • سرتان را با پوششی پلاستیکی مانند کلاه دوش، حدود 30 دقیقه بپوشانید؛
  • موها را با آب سرد آبکش کنید و سپس با شامپو بشویید.
  • موها را با آب گرم مرطوب کنید و به آرامی لایه ضخیمی از مایونز را روی موها بمالید؛
  • موها و پوست سر را به آرامی ماساژ دهید و این کار را تا سرانجامی تارهای مو ادامه دهید؛
  • با پوششی پلاستیکی سرتان را 30 دقیقه تا 1 ساعت بپوشانید؛
  • موها را با آب سرد آبکش کنید و سپس با شامپو بشویید.

استفاده از روغن آرگان مراکشی از درمان های خانگی محبوب برای درمان خشکی مو به شمار می رود. درمورد میزان تأثیرگذاری این روغن چیزی نمی دانیم، ولی امتحان کردن آن ساده است. استفاده از چند قطره روغن آرگان روی سرانجامی موها، می تواند ظاهر بهتر و نرم تری به آن بدهد. سایر روغن های عصاره ای مانند روغن نعناع و روغن اسطوخودوس هم می توانند در توقف ریزش مو و جلوگیری از شکستن مو ها مؤثر باشند.

با ترکیب کردن روغن آرگان، روغن نعناع، روغن اسطوخودوس و روغن حاملی مانند روغن نارگیل اسپری درست کنید. این اسپری به راحتی قابل استفاده است و موجب می گردد که در طول زمان، خشکی مو های شما کاهش یابد.

پرتوهای ماورای بنفش فقط برای پوست مضر نیستند؛ به ساقه موها نیز آسیب می رسانند. اگر موهای خشکی دارید، زمان قرارگرفتن موهایتان را در معرض این پرتوها کاهش دهید. در فعالیت های روزانه خود، کلاه بگذارید و از قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب پرهیز کنید. اگر موهایتان بر اثر تابش پرتوهای ماورای بنفش آسیب دیده است، استفاده از میزانی ژل آلو ئه ورای خالص بر روی موها، می تواند در ترمیم آسیب ایجادشده مؤثر باشد.

روغن نارگیل نرم نماینده ای طبیعی است؛ یعنی شکاف هایی در رشته های مو را پر می نماید که در اثر آسیب دیدگی با حرارت یا آفتاب ایجاد می شوند. مطالعه ای در سال 2005، نشان داد که روغن نارگیل در نفوذ به فیبرهای مو بسیار خوب عمل می نماید. روغن نارگیل با نرم کردن تارهای مو ظاهر و شکل کلی موها را بهتر می نماید. برای نرم نمایندگی عمیق موهایتان می توانید یک بار در هفته، از روغن نارگیل گرم بهره ببرید.

  • در ابتدا، موهایتان باید خشک باشد و روغن نارگیل هم با دمای اتاق یکسان باشد.
  • پیش از استفاده از روغن نارگیل، میزانی از آن را بین کف دست ها بمالید. سرانجامی موها، تاج سر و ریشه موها را به روغن نارگیل آغشته کنید.
  • پس از آغشته کردن موها به روغن نارگیل (البته زیاده روی نکنید)، اجازه دهید که روغن حدود 20 دقیقه روی موهایتان بماند.
  • سپس موها را کاملا بشویید.

استفاده از روغن نارگیل روی موها اثری آرامش بخش و مرطوب نماینده دارد. برای تهیه این ماسک ساده، می توانید برگ های کاری و روغن نارگیل را به مدت 2 تا 3 دقیقه بجوشانید. سپس چند روز، آن را در جای خنکی قرار دهید. ترکیب برگ های کاری و روغن نارگیل را با نوک انگشتان به آرامی روی موها و پوست سر بمالید و سپس سرتان را با حوله ای گرم بپوشانید. پس از چند دقیقه موهایتان را بشویید.

استفاده از روغن های گرم (روغن هایی که هنگام استفاده، روی پوست احساس گرما یا حرارت ایجاد می نمایند) می تواند در درمان خشکی شدید مو مؤثر باشد. روغن زیتون یکی از محبوب ترین روغن ها برای درمان خشکی مو است. علاوه بر روغن زیتون، از روغن های زیر نیز می توانید نتایج خوبی بگیرید:

  • روغن نارگیل؛
  • روغن بادام؛
  • روغن کرچک؛
  • روغن جوجوبا؛
  • روغن ذرت.

تمام این روغن ها سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان ها هستند و به بسته شدن لایه بیرونی مو یا کوتیکول با رطوبت یاری می نمایند و درنتیجه آسیب واردشده به مو را ترمیم می نمایند. برای استفاده از این روش به ترتیب زیر عمل می کنیم:

  • حدود نصف پیمانه روغن را گرم کنید ولی به دمای جوش نرسد؛
  • چند دقیقه به آرامی روغن را روی موها ماساژ دهید؛
  • موها را با حوله ای گرم بپوشانید؛
  • اجازه دهید که روغن 30 تا 45 دقیقه یا تمام طول شب روی موهایتان بماند؛
  • پس از این زمان، موها را با شامپو بشویید و آب کشی کنید.

این درمان خانگی موجب تقویت و افزایش درخشش موهای خشک می گردد.

آب جو حاوی پروتئینی است که در ترمیم کوتیکول های مو مؤثر است و باعث صاف و درخشان شدن موها می گردد. موهایتان را طبق معمول با شامپو بشویید و میزانی ماءالشعیر کلاسیک روی آنها اسپری کنید. سپس اجازه دهید که موها به طور طبیعی خشک شوند. ماءالشعیر مانند نرم نماینده ای مؤثر عمل می نماید، بدون اینکه هیچ بویی روی موهایتان باقی بگذارد.

ژلاتین ساده منبع خوبی از پروتئین برای موهاست. ژلاتین تارهای مو را می پوشاند و آنها را مرطوب، صاف و براق می نماید. برای استفاده از ژلاتین روی موها به ترتیب زیر عمل کنید:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را با یک پیمانه آب گرم مخلوط کنید؛
  • ترکیب به دست آمده را 5 دقیقه کنار بگذارید تا ژلاتین تا حدی باز گردد؛
  • 1 قاشق چای خوری سرکه سیب و 6 قطره از یک روغن عصاره ای مانند روغن یاسمن، اسطوخودوس، مریم گلی یا رزماری را به ترکیب اضافه کنید و آن را هم بزنید؛
  • ترکیب به دست آمده را روی موهای تمیز بمالید؛
  • این ترکیب را 10 دقیقه روی موها نگه دارید و سپس موهایتان را با آب ولرم بشویید.

ترکیب ماست و روغن روش خانگی مؤثری برای درمان خشکی مو است.

برای تهیه ماسک ماست و روغن به ترتیب زیر عمل کنید:

  • نصف پیمانه ماست ساده را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 6 قطره از یک روغن عصاره ای مخلوط کنید؛
  • مواد را کاملا با هم ترکیب کنید؛
  • موهایتان را با شامپو بشویید و ترکیب به دست آمده را روی آنها بمالید؛
  • موها را با پلاستیک یا کلاه دوش بپوشانید و اجازه دهید که این ترکیب 15 تا 20 دقیقه روی موهایتان بماند؛
  • موها را با آب گرم کاملا آ بکش کنید.

آووکادو سرشار از ویتامین های A و E، چربی های اشباع شده و مواد معدنی است که همگی موهای آسیب دیده و خشک را تغذیه می نمایند و برای مرطوب کردن و تقویت آنها مفید هستند. برای تهیه خمیر این ماسک، آووکادوی رسیده ای را پوست بگیرید. سپس آن را همراه با یک تخم مرغ لِه کنید و ترکیب به دست آمده را 20 دقیقه روی موهای مرطوب قرار دهید. سپس موها را چند بار آب کشی کنید.

موز دارای پتاسیم زیادی است و درصد رطوبت بالایی دارد؛ این ویژگی ها موز را به ماده مناسبی برای درمان خشکی مو بدل نموده است. موز از موخوره (یکی از عوارض خشکی موی سر) جلوگیری می نماید، موها را نرم می نماید و حالت ارتجاعی موها را بهبود می دهد. برای بهره مندی از این خواص، یک موز را له کنید و آن را کاملا از ریشه تا سرانجام روی موها پخش کنید. بگذارید که موز 1 ساعت روی موهایتان بماند و سپس موها را با آب ولرم آب کشی کنید.

ایجاد برخی از تغییرات در سبک زندگی و انجام اقدامات پیشگیرانه، می تواند به کاهش خشکی موها یاری کند. برای این منظور:

  • هر بار که موها را می شویید، از نرم نماینده یا ماده ای برای مرطوب کردن موها بهره ببرید.
  • از شامپو و نرم نماینده ای بهره ببرید که برای نوع موی شما مناسب باشد.

نرم نماینده مناسب موهایتان را اینجا پیدا کنید

  • از محصولات حالت دهنده ای بهره ببرید که دارای مرطوب نماینده هستند.
  • از به کاربردن مواد شیمیایی برای حالت دادن و رنگ کردن موها پرهیز کنید.
  • هنگام خواب، سنجاق و گیره موهایتان را دربیاورید.
  • به طور هفتگی از ماسک مرطوب نماینده مو بهره ببرید.
  • به جای گیره و سایر ابزارهای تزیینی فلزی، از گیره ها و ابزارهای نرم و پارچه ای بهره ببرید.
  • آب فراوان بنوشید و رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید؛ زیرا تغذیه هر فرد اثر مستقیمی بر سلامت موهای او دارد.
  • با پوشیدن کلاه شنای ضدآب در زمان شناکردن در استخر یا دریا، از موهای خود در برابر آب کلردار یا شور محافظت کنید. بعلاوه می توانید پیش از رفتن به ساحل یا پس از شناکردن، موهای خود را با یک چهارم پیمانه سرکه سیب و سه چهارم پیمانه آب بشویید تا از آنها در برابر عناصر و مواد شیمیایی خشن و مضر محافظت کنید.
  • از محصولات موی فاقد الکل بهره ببرید، زیرا الکل موجب خشک شدن موها می گردد.
  • پس از شستن موها با شامپو، از یک نرم نماینده مرطوب نماینده بهره ببرید. نرم نماینده موجب می گردد که کوتیکول های مو صاف شوند و چربی طبیعی بیشتری را حفظ نمایند.
  • پوست سرتان را با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ماساژ دهید تا رطوبت کافی را به پوست سرتان برسانید.

پس از امتحان کردن این روش ها اگر موهایتان همچنان خشک و شنماینده هستند از آرایشگرتان درمورد یک روش نرم نمایندگی عمیق حرفه ای بپرسید. اگر خشکی موهایتان با خستگی، عدم تحمل سرما، ضعف یا ریزش مو همراه است، به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دچار یک مشکل سلامتی و بیماری نیستید.

به طورکلی در بیشتر موارد، خشکی مو مسئله نگران نماینده ای نیست. برای رفع شنمایندگی و خشکی مو می توانیم از روش هایی استفاده کنیم که در بالا گفته شد و با تغییرات ساده ای در سبک زندگی، این مشکل را رفع کنیم.

البته هیچ یک از روش های بالا درمان قطعی خشکی مو نیستند و ممکن است که پس از استفاده از این درمان های خانگی، خشکی مو ادامه پیدا کند. در این صورت، باید به پزشک مراجعه کنیم؛ زیرا پزشک می تواند در تشخیص علت خشکی موی سر و درمان خشکی مو به ما یاری کند.

ریزش مو و شنمایندگی موی طولانی مدت هم می توانند نشانه ای از مسائل سلامتی دیگری باشند. در صورت مشاهده هریک از علائم زیر، به متخصص پوست و مو مراجعه کنید:

  • ریزش دسته ای مو؛
  • مشاهده نقاط طاس یا الگوهایی از طاسی؛
  • شکستن موها هنگام شانه کردن.

منبع: دکتر سلام - چطور

منبع: فرادید
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2137

به "دلیل و درمان خشکی مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل و درمان خشکی مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید