ظرفیت همدان برای ثبت ژئوپارک

به گزارش مجله آراد، استان همدان با داشتن مولفه های گوناگون زمین شناسی و طبیعی، ظرفیت ثبت ژئوپارک در منطقه را دارا است.

ظرفیت همدان برای ثبت ژئوپارک

مرضیه لک رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، در اجلاس دو روزه سفرای خارجی با رویکرد رویداد فراملی همدان 2018 که در همدان با حضور حدود 50 سفیر و نماینده خارجی برگزار گردید، گفت که این استان با داشتن پدیده های نادر زمین شناسی همانند غار علیصدر، ماگمای تشکیل دهنده دماوند و فروچاله ها، ظرفیت ثبت ژئوپارک را دارد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران با بیان اینکه ثبت ژئوپارک همدان تحت عنوان ژئوپارک اکباتان با جدیت دنبال می گردد، اضافه نمود:

پدیده هایی مانند شکستگی ها و گسل های الوند، ارزش ظرفیت های طبیعی این منطقه را دو چندان نموده است و باید ظرفیت هایی طبیعی همانند گنج نامه را به این مولفه ها نیز اضافه نمود.

لک تدبیر هوشمندانه برای ثبت ژئوپارک همدان را ضروری دانست و گفت که پدیده های زمین شناسی همدان در این چارچوب به صورت علمی شناسایی و آنالیز می گردد تا در جهت ثبت ژئوسایت های این استان مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستاوردهای ثبت جهانی ژئوپارک هایی همانند قشم در سال گذشته میلادی، یادآوری کرد:

ثبت ژئوپارک ها حرکتی در جهت گردشگری پایدار، توسعه مالی جوامع محلی با موضوع حفظ محیط زیست، ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و بانوان ارزیابی می گردد و نمونه های شاخص کسب این دستاوردها در جزیره قشم مشهود است.

لک با تبین تعاریف ژئوپارک، گفت:

سال گذشته میلادی 35 کشور پیروز به ثبت 127 محدوده ژئوپارک شدند و قرار است این مهم به 500 محدوده در امسال افزایش یابد.

ایشان سهم ایران از این رویداد را ثبت جهانی ژئوپارک قشم اعلام و بیان نمود که این در حالی است که ایران بهشت زمین شناسان است و باید در جهت شناسایی و ثبت ژئوپارک ها بیش از پیش کوشش کرد.

ژئوپارک طبق تعریف یونسکو، منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح تعیین شده و چندین پدیده شاخص زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته است.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد و استان همدان تمامی این مولفه ها را دارا است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2212

به "ظرفیت همدان برای ثبت ژئوپارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت همدان برای ثبت ژئوپارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید