شفاف سازی؛ گره بازگشت فراوری به روغن نباتی دنیا ، حنان: مردم چرا باید از موضوعات حقوقی میان شرکت ها آگاه باشند؟

به گزارش مجله آراد، فراوری به کارخانه روغن نباتی دنیا همچنان بازنگشته است و از طرف دیگر قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران حاضر نیست شرایط بدهی این شرکت را به صورت شفاف شرح دهد.

شفاف سازی؛ گره بازگشت فراوری به روغن نباتی دنیا ، حنان: مردم چرا باید از موضوعات حقوقی میان شرکت ها آگاه باشند؟

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، جرقه شروع برای کشف مسائل یک کارخانه یا صنعت عظیم در کشور، همان مسائل کارگری است. پس از آن است که متوجه تخلفات یا پنهان کاری های مسئولان می شویم. موضوعی که مسئولان گمان می نمایند به مردم ربطی ندارد، می تواند سرنخ اصلی حل یک معضل مالی در یک کارخانه فراوریی عظیم یا کوچک باشد.

مدتی است که در خبرنگاران گزارش هایی از مسائل کارخانه روغن نباتی دنیا منتشر و در آن مساله را از جهات مختلف آنالیز نموده ایم؛ اما در انتهای همه گزارش ها به سوالات بی جوابی رسیده ایم؛ سوالاتی از این قبیل که مقدار واقعی بدهی شرکت روغن نباتی دنیا به شرکت بازرگانی دولتی چه مقدار است؟ به نظر می رسد این مبلغ بیشتر از 32 میلیارد تومان است. البته این موضوع را هم با حساب سرانگشتی از تعاملات اخیر این دو شرکت دریافتیم.

شرکت بازرگانی دولتی برای وصول این مبلغ از کارخانه روغن نباتی دنیا روشی جالب در پیش گرفت. مدتی قبل قرار شد شرکت بازرگانی دولتی ایران طی 10 مرحله، 10 هزار تن روغن خام در اختیار روغن نباتی دنیا قرار دهد و در مجموع 50 میلیارد تومان هم از کارخانه بابت این مبالغ دریافت کند. در مرحله اول شرکت روغن نباتی دنیا 5 میلیارد تومان به حساب شرکت بازرگانی دولتی واریز نموده، اما میزان روغنی که دریافت نموده، 450 تن بوده است. در واقع این شرکت مبلغی حدود 3 میلیارد و 250 میلیون تومان از این مبلغ را به ازای بدهی خود برداشته است.

بیشتر بخوانید:

  • مشکل تامین روغن خام کارخانه روغن نباتی دنیا هنوز حل نشده / فراوری 60 تن روغن در هفته!
  • شرکت بازرگانی دولتی بدون توجه به طلب قبلی، مسائل کارخانه روغن دنیا را حل نماید
  • نمایندگان مجلس پیگیر حل مشکل کارخانه روغن نباتی دنیا باشند / گروکشی شرکت بازرگانی دولتی غیراخلاقی است
  • عدم شفافیت؛ اصلی ترین مشکل کارخانه روغن دنیا / مطالبه دانشجویان ورود دستگاه قضا

مبلغ این بدهی دقیقا معین نیست، اینکه واقعا از چه زمانی این مبلغ ایجاد شده هم آنقدر ها معلوم نیست. شاید اصلی ترین سوال این است که چرا شرکت بازرگانی دولتی ایران این شیوه را برای دریافت بدهی خود به کار گرفته است و چرا در همان زمان که روغن نباتی دنیا هنوز در اختیار بنیاد شهید بود، این بدهی را وصول نکرد؟

شفاف سازی نمی نمایند

اما حسن حنان، قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی ایران در تبادل نظر با خبرنگار ما معتقد است که این موضوع اختلافات بین دو شرکت با شخصیت حقوقی است. او معتقد است به همین دلیل خبرنگاران نباید به آن ورود نمایند.

او می گوید: این موضوعات بین شرکتی و بحث حقوقی است. موضوع اجتماعی نیست که شما درباره آن کار کنید. موضوعات حقوقی بین دو شرکت که در روزنامه ها مطرح نمی گردد.

حنان البته پس از آنکه شرح می دهیم موضوع بدهی این شرکت باعث تعطیلی کارخانه شده، می گوید: این کارخانه ورشکست شده است.

قائم مقام شرکت بازرگانی دولتی شرح می دهد: کسی که به دستگاه دولتی و بیت المال بدهکار است باید بدهی خود را پرداخت کند. می خواهید اصلا به کسانی که از دولت بدهکار هستند، جایزه هم بدهیم؟

مساله عدم شفاف سازی قرارداد شرکت روغن نباتی دنیا از یک سو و پاسخ ندادن مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران از مقدار بدهی این شرکت، دو سوال اصلی درباره شرایط کارخانه روغن نباتی دنیا است. اکنون سوالی که ذهن مخاطب را درگیر نموده این است که مگر چه امر پنهانی در این قرارداد ها وجود دارد که مردم نباید از آن آگاه شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1552

به "شفاف سازی؛ گره بازگشت فراوری به روغن نباتی دنیا ، حنان: مردم چرا باید از موضوعات حقوقی میان شرکت ها آگاه باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفاف سازی؛ گره بازگشت فراوری به روغن نباتی دنیا ، حنان: مردم چرا باید از موضوعات حقوقی میان شرکت ها آگاه باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید