ارسال 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی پسته

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران/کرمان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان گفت: جشنواره ملی پسته سال جاری به صورت مجازی با فراخوان دریافت آثار در زمینه های مختلف فرهنگی، عکس، کلیپ و شعر برگزار و 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال که مورد داوری قرار گرفتند و به برگزیدگان جوایزی اهدا می گردد.

ارسال 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی پسته

به گزارش خبرنگاران، حسن حسینی عصر امروز 19 دی ماه در مراسم اختتامیه جشنواره ملی پسته، در تالار خیام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان اظهار کرد: رفسنجان نامش با پسته عجین شده و به عنوان یک میراث ناملموس مفتخر به ثبت ملی این محصول هستیم. اهالی رفسنجان در یک قرن پیش با فراوری پسته آغازگر یک حرکت فرهنگی نیز بودند که با بنیان گذاشتن بعضی آیین ها، نمادها، ارزش ها و رفتارها یک میراث فرهنگی ناملموس را خلق و در طول یک قرن گذشته بر تکامل و بنای آن کوشیدند.

وی اعلام کرد: این میراثی ناملموس به عنوان امانتی از گذشتگان در اختیار ماست و دربرگیرنده طیف وسیعی از آداب، رسوم، مهارت ها، دانش بومی بوده و ریشه در گروههای مختلف جامعه دارد و در کنار آن به مرور، نظام های نو کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، جوامع محلی را در قالب شرکای ملک، تلمبه ها و صحراها را به وجود آورد و همبستگی هایی را در جوامع شهری و روستایی رفسنجان سبب شد.

وی اضافه کرد: در نتیجه این توسعه کشت، به برکت محصول پسته آیین ها و رسومی چون وقف، نذر و یاری های خیرخواهانه، فعالیت های داوطلبانه، احداث بناهای عام المنفعه و… رونق گرفت و افکار مترقی بعضی شهروندان بهره های فراوانی نصیب دیار طلای سبز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رفسنجان از شوخی بعد از پسته ها که دربرگیرنده محصول پسته در زندگی اجتماعی مردم است سخن گفت و اضافه کرد: بعضی ارقام پسته برگرفته از نام فراوریکنندگان آن معروفیت ملی و بین المللی گرفتند ازجمله پسته اکبری و احمدآقایی. این موضوعات نشان از وجود پسته در ابعاد مختلف زندگی مردم رفسنجان است.

حسینی از فراوری مستند ره صدساله به همت اتاق بازرگانی رفسنجان در زمینه پسته اطلاع داد و گفت: در این مستند بزرگان مالی و اجتماعی رفسنجان در مورد تجارب یکصد سال کشت و فرآوری پسته سخن می گویند، پسته رفسنجان اکنون یک قرن از عمر خود را پشت سر گذاشته است که تجارب فراوانی از مردم را بر خود دیده است.

وی توضیح داد: میراث ناملموس پسته در گردشگری کشاورزی می تواند جذابیت داشته باشد و ایجاد اقامتگاه های گردشگران داخل باغات پسته در این زمینه مؤثر است و باید زیرساخت آن فراهم گردد. ایجاد تورهای آموزشی و انتقال تجارب کشاورزان در این زمینه موثر خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رفسنجان گفت: جشنواره ملی پسته سال جاری به صورت مجازی با فراخوان دریافت آثار در زمینه های مختلف فرهنگی، عکس، کلیپ و شعر برگزار و 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال که مورد داوری قرار گرفتند و به برگزیدگان جوایزی اهدا می گردد.

وی در انتها از فرمانداری رفسنجان، نماینده مردم رفسنجان در مجلس، مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، شهرداری و شورای شهر رفسنجان، دانشگاه ولی عصر، انجمن پسته ایران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان و شرکت پسته رفسنجان که از برگزاری این جشنواره ملی حمایت کردند قدردانی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2146

به "ارسال 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی پسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال 100 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی پسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید