سایپا لیدا سال آینده به بازار می آید ، Lida چه مشخصاتی دارد؟

به گزارش مجله آراد، سایپا لیدا محصول نو گروه خودروسازی سایپا است که سال آینده به بازار معرفی خواهد شد. محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا این خبر را در مصاحبه با یکی از رسانه های بلاروسی گفت. تیموری گفت که سایپا لیدا پس از آریا هیبریدی به بازار می آید.

سایپا لیدا سال آینده به بازار می آید ، Lida چه مشخصاتی دارد؟

محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا / عکس: Интернет-СМИ

بیت ران - محمد فتح اللهی: پس از افتتاح نخستین نمایندگی گروه خودروسازی سایپا در بلاروس، محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا با بسیاری از رسانه های بلاروسی مصاحبه کرد.

او در مصاحبه با یکی از رسانه های کشور بلاروس درباره موقعیت گروه خودروسازی سایپا گفت: گروه خودروسازی سایپا شامل شش زیر گروه صنعتی اصلی است. سه تای آنها خودروهای تجاری فراوری می نمایند که شامل کامیون با ظرفیت حمل 6 تا 44 تن، کامیون (با ظرفیت باربری 450 کیلوگرم)، اتوبوس و مینی بوس و تریلر می شوند. حجم فراوری خودروهای تجاری ما دو هزار دستگاه در سال است. خودروهای ارائه شده به بازار در سه کارخانه فراوری می شوند. سایپا شاهین و کوییک، در پارس خودرو، سهند (روی پلت فرم کیا پراید)، P90 ،L90 (روی پلت فرم لوگان)، به همراه ساینا هم در سایپا - سیتروئن فراوری می شوند. گروه خودروسازی سایپا بعلاوه دارای 80 کارخانه فراوری قطعات خودرو است. ما 600 شوروم در کشورمان داریم که خودروهای سایپا در آنجا به نمایش درمی آیند.

کارخانه های فراوری خودروهای سواری سایپا در مجموع چهارصد هزار خودرو در سال فراوری می نمایند. در مجموع 27 میلیون خودرو در ایران تردد می نمایند که 12 میلیون آن ساخت گروه سایپا است. 15 میلیون خودرو دیگر در سایر خودروسازی ها فراوری می شوند. به این ترتیب سهم سایپا در داخل کشور 42 درصد است. در ابتدای سال آینده، ما قصد داریم اولین خودرو آریا هیبریدی را به بازار ارائه می کنیم. تا سرانجام سال 2024 هم خودرو الکتریکی سایپا لیدا (به معنای دختر خورشید - از اساطیر شرقی) به بازار معرفی خواهد شد.

سایپا لیدا براساس کدام محصول به بازار می آید؟

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در واقع خبر مهم را در آخرین جمله مصاحبه خود با خبرگزاری بلاروسی اظهار داشت. او گفت که پس از شروع عرضه خودرو آریا هیبریدی به بازار خودرو کشور، سایپا لیدا به بازار خواهدآمد که خودرویی کاملاً برقی است.

اما سایپا لیدا که تا به امروز هیچ خبری از آن در رسانه های ایرانی نبود، چگونه خودرویی خواهد بود؟ برترین روش کسب اطلاعات درباره این خودرو برقی، پرسش از روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا بود.

اما روابط عمومی این گروه خودروسازی در پاسخ به بیت ران اظهار داشت که از این صحبت محمدعلی تیموری خبری ندارد و هیچ چیز درباره این خودرو نمی داند.

از این پاسخ دو نتیجه می توان گرفت. اول اینکه سایپا لیدا به عنوان یک خودرو برقی به هیچ عنوان وجود خارجی ندارد. یعنی صحبت های تیموری در بلاروس درباره این خودرو صرفاً یک وعده پوچ برای بازارگرمی بیشتر بود.

اما نتیجه دوم که محتمل به نظر می رسد این است که سایپا لیدا در واقع نمونه کاملاً برقی سایپا آریا خواهد بود. همانطور که می دانیم، این گروه خودروسازی از مدت ها پیش نمونه هایی از خودرو زدریو GX5 را به کشور وارد نموده بود.

رسانه بیت ران در بهمن ماه 1400 این خبر را منتشر کرد و معین شد که زدریو GX5 به هیچ عنوان در سایپا فراوری نخواهد شد. اما این گروه خودروسازی برنامه دارد تا از زیر ساخت برقی آن برای محصولات آینده این شرکت استفاده کند.

از آنجایی که ابعاد و اندازه های زدریو GX5 شباهت فراوانی به سایپا آریا دارد، می توان نتیجه گرفت که سایپا لیدا در واقع همان Aria است که با زیر ساخت برقی زدریو GX5 به بازار می آید.

این احتمال وجود دارد که برای تمایز این دو خودرو، سایپا احتمالاً نسخه برقی آریا (لیدا) را با بعضی جزئیات ظاهری و داخلی متفاوت به بازار معرفی کند.

معینات فنی سایپا لیدا برقی چیست؟

تنها خودرو برقی موجود در گروه خودروسازی سایپا، کراس اوور زدریو GX5 است. این کراس اوور با 88 اسب بخار قدرت و شتاب 3/9 ثانیه ای به ایران آمده است. البته این شتاب برای رسیدن به رقم 50 کیلومتر است!

کراس اوور کوچک زدریو GX5 با دو موتور الکتریکی در چین به فروش می رسد. موتور ضعیف تر تنها 87 اسب بخار قدرت دارد. گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم 180 نیوتن متر می رسد.

این موتور که 430 نام دارد، تمامی نیروی موتور را به وسیله گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل می نماید. زدریو GX5 با بهره گیری از این ویژگی قابلیت دست یابی به سرعت 140 کیلومتر در ساعت را دارد.

زدریو اظهار داشت که باتری های این مدل 46/4 کیلووات ساعتی هستند. پک باتری این نسخه در 7/5 ساعت از صفر به صد در صد ظرفیت خود می رسند. البته این خودرو ویژگی شارژ سریع را نیز دارد.

GX5 با استفاده از این قابلیت در 40 دقیقه می تواند باتری های خود را از 20 به 80 درصد ظرفیت برساند. تمام این ویژگی ها باعث می گردد که زدریو GX5 پیمایش 338 کیلومتری را با یکبار شارژ داشته باشد.

در نمونه قوی تر که 430P نام دارد، توان و گشتاور موتور قدری افزایش پیدا نموده است. قدرت خروجی موتور الکتریکی به 120 اسب بخار رسید و گشتاور آن رقم 280 نیوتن متری را نشان می دهد. حداکثر سرعت، اندازه پیمایش و زمان شارژ این نسخه با ورژن ضعیف تر کاملاً برابر است.

شاید این پرسش بوجود آید که مگر پیمایش این خودرو 338 کیلومتر نیست؟ پس چرا نام 430 را برای آن انتخاب نموده اند؟ در جواب باید عنوان نمود که زدریو باور دارد این خودرو در حالت کروز به پیمایش 430 کیلومتری می رسد. به همین علت این نام برای مدل های زدریو GX5 انتخاب شده است.

آیا سایپا لیدا در آینده فراوری خواهد شد؟

احتمال ورود به بازار سایپا لیدا به عنوان یک خودرو تمام برقی بسیار زیاد است. از آنجایی که گروه خودروسازی سایپا خودرو زدریو GX5 را نیز به عنوان یک کراس اوور برقی دراختیار دارد، می تواند با استفاده از زیر ساخت آن، آریا را تبدیل به لیدا کند!

اما این پروژه به عمر کاری تیموری در سمت مدیرعاملی سایپا نیز بستگی دارد. براساس شنیده ها، تیموری و عظیمی (مدیرعامل ایران خودرو) به زودی از سمت خود کنار خواهند رفت.

منابع مطلع اظهار داشتند که احتمالاً تیموری جای خود را به شیخ عطار می دهد. شیخ عطار مدیرعامل پیشین سایپا کاشان بود که چندی پیش عضو هیأت مدیره گروه خودروسازی سایپا نیز شد.

متأسفانه مدیران خودروسازان دولتی در فواصل زمانی بسیار کوتاه تغییر می نمایند. به طوری که سایپا در طول سه سال اخیر، دو مدیرعامل متفاوت داشت. این اتفاق در ایران خودرو هم رخ داد و این گروه صنعتی در سه سال گذشته، سه مدیرعامل مختلف به خود دید.

تیموری در مصاحبه با رسانه بلاروسی اظهار داشت که سایپا لیدا در سال 2024 به عنوان یک خودرو برقی به بازار می آید. اگر عمر مدیریتی او تا سال 2024 تداوم یابد، حتی برای ثبت یک دستاورد هم، شمایل اولیه سایپا لیدا را خواهیم دید. در غیر این صورت، لیدا حداقل تا مدتی نامعین در کنار شاهین، آریا، ساینا، کوییک و… قرار نخواهد گرفت.

ارز خودروسازان با فروش آجیل و خشکبار تأمین می گردد؟ / شرایط ارز در خودروسازی

قیمت پژو 207 اتوماتیک 6 سرعته ایران خودرو اعلام شد

لادا در ایران مونتاژ می گردد / روس ها به آمل می آیند

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! / بحران شروع شد

منبع: بیت ران
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2408

به "سایپا لیدا سال آینده به بازار می آید ، Lida چه مشخصاتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایپا لیدا سال آینده به بازار می آید ، Lida چه مشخصاتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید