روش هایی برای رفع اختلالات گوارشی بعد از تعطیلات نوروز

به گزارش مجله آراد، یک مشاور تغذیه درباره علت اختلالات گوارشی بعد از تعطیلات نوروز و راهکارهای رفع آن توضیح داد.

روش هایی برای رفع اختلالات گوارشی بعد از تعطیلات نوروز

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: یکی از عوارضی که معمولا بعد از تعطیلات نوروز در افراد مشاهده می شود، یبوست و اختلالات گوارشی است و از جمله عوامل مهم در بروز این اختلالات گوارشی را می توان افراط در مصرف غذا، استفاده از غذا های چرب و سرخ کرده، کمبود مصرف فیبر در رژیم غذایی، مصرف ناکافی آب، بی تحرکی و ورزش نکردن دانست.

او افزود: البته عوامل دیگری مثل مصرف برخی دارو های ضد فشار یا کاهنده چربی خون، برخی بیماری ها مانند دیابت، تیروئید، استرس و فشار های روانی را هم در بروز اختلالات گوارشی دخیل دانست.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه درباره یبوست همه افراد باید به سه عامل مهم توجه کنند، بیان نمود: مصرف کافی آب، فیبر و انجام فعالیت بدنی جزو سه عامل مهم در پیشگیری از یبوست محسوب می شوند. بهترین منبع فیبر غلات و حبوبات کامل است همچنین سبزیجات و میوه ها دارای فیبر قابل توجهی هستند.

از جمله منابع فیبر می توان به نخود، لوبیا، عدس، سبوس گندم و جو، سبزیجات، میوه ها و نان سنگک اشاره کرد؛ در واقع مواد دارای فیبر باعث می شوند که حجم مدفوع افزایش و دفع آن از روده تسریع پیدا کند.

اولیایی درخصوص اهمیت مصرف آب در پیشگیری از یبوست بیان نمود: در صورتی که مواد غذایی حاوی فیبر زیاد مصرف شود، اما آب کافی نوشیده نشود تاثیر چندانی در درمان یبوست نخواهد داشت، پس توصیه می کنیم حداقل 6 تا 8 لیوان در روز آب بنوشید.

او افزود: فعالیت بدنی و تحرک از دیگر ملزومات درمان یبوست است؛ در واقع ورزش منظم و روزانه به بهبود کارایی روده بزرگ و رفع یبوست کمک می کند.

اولیایی شرح داد: باید به این نکته مهم توجه داشت که وابستگی و افراط در مصرف روغن کرچک یا دارو های گیاهی بدون توجه به درمان علت اصلی، بدن را وابسته می کند و بعد از مدتی روده ها تنبل خواهند شد. بنابراین حتما نسبت به رفع علت یبوست اقدام و در صورت تجویز پزشک از دارو های رفع یبوست یا گیاهی آن مصرف کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1687

به "روش هایی برای رفع اختلالات گوارشی بعد از تعطیلات نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش هایی برای رفع اختلالات گوارشی بعد از تعطیلات نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید