معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی استان لرستان!

به گزارش مجله آراد، استان لرستان یکی از استان های جنوب غربی است که آداب و رسوم و سنت های خاص خود را دارد. این استان با این قدمت، دارای فرهنگ غذایی غنی و گسترده ایست که می تواند افراد با ذائقه های گوناگون را راضی نگه داشته و جوابگوی تمامی سلیقه ها باشد. غذاهای اصیل لرستان از خوشمزه ترین هاست که در سفر به این استان حتما تست کنید. چزنک رغو، کباب بروجرد، آش کلونک و... از غذاهای سنتی استان لرستان هستند و از طعم خوبشان غافل نشوید. در ادامه تعدادی از غذاهای محلی استان لرستان را به شما دوستان معرفی می کنیم. با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید...

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی استان لرستان!

چزنک رغو

چزنک رغو نوعی نان روغنی از غذاهای اصیل لرستان است که هواداران زیادی استان لرستان دارد. این نان از نان فطیر و نوعی روغن حیوانی با نام رغو تهیه می شود. پس از این که نان فطیر یا همان چزنک پخته شد، قبل از این که سرد شود، چند قاشق رغو روی آن می ریزند و به همراه شیره انگور، خرما یا خاک قند میل می نمایند. تهیه این نان برای لرستانی ها نشانه مهمان نوازی شان است، از این رو از مهمانان تازه وارد خود با این نان پذیرایی می نمایند.

کباب بروجرد

بروجرد یکی از شهرهایی است که امتیاز پخت برترین کباب های ایران را به خود اختصاص داده است. در این شهر انواع کباب های کوبیده، چنجه یا برگ تهیه می شود، اما منظور از کباب بروجرد، کباب کوبیده آن است. گوشت سردست گوسفندی را با پیاز، جوش شیرین، نمک و فلفل ورز داده و کبابی خوشمزه از آن تهیه می نمایند. استفاده از گوشت های باکیفیت و حضور کباب پزهای حرفه ای در این شهر باعث معروفیت کباب های بروجرد در کشور شده است. برترین کباب ها را می توانید از غذاخوری های معتبر بروجرد در کنار نان سنگک، سبزی خوردن و دوغ محلی نوش جان نمایید.

آش کلونک

آش کلونک یکی دیگر از غذاهای سنتی استان لرستان است که در شهرستان الیگودرز طبخ می شود. برای تهیه این آش از نوعی گیاه استفاده می شود که به صورت خودرو در فصل بهار در این شهر رشد می نماید. از این رو آش کلونک را فقط در فصل بهار تهیه می نمایند.

آش شله ماش

آش شله ماش یکی از انواع آش های خوشمزه ایرانی و غذاهای محلی استان لرستان است که در شهرستان درود استان لرستان تهیه می شود. در این آش نیز مانند دیگر آش های ایرانی از حبوبات استفاده می شود. برای طبخ این آش سنتی، لوبیا چیتی را از شب قبل خیس داده و برنج و عدس را نیز به مدت یک ساعت می خیسانند. سپس ماش را در ظرفی ریخته و به همراه آب گوشت می پزند. پس از نیم پز شدن ماش، عدس و برنج پخته شده را اضافه نموده و در مرحله بعدی لوبیای پخته شده را به غذا اضافه می نمایند. پیاز، کشک، زعفران و نعناع داغ به همراه نمک، فلفل و زردچوبه مواد دیگری است که برای طعم دادن و خوشمزه تر شدن این غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

آش گوشت خرم آباد

وقتی این غذا را ببینید از نام آن تعجب خواهید کرد زیرا این غذا هیچ شباهتی به آش ندارد. آش گوشت خرم آباد از غذاهای اصیل لرستان، که به آن زیربرنجی نیز گفته می شود، در واقع نوعی چلوگوشت است که معمولا در عروسی ها و عیدهای مختلف طبخ شده و درون مجمع سرو می شود. مجمع به سینی های بزرگی از جنس رویی یا استیل گفته می شود که افراد به دور آن جمع شده و غذای خود را می خوردند. برای تهیه این غذا گوشت گوسفند را به همراه پیاز فراوان، نمک و زردچوبه بر روی آتشی با شعله زیاد می پزند و برای چاشنی آن نیز از رب گوجه فرنگی استفاده می نمایند. سپس گوشت ها را در لای پلو درون مجمع می ریزند. برای گرم ماندن غذا نیز تکه ای نان بر روی آن قرار می دهند. معمولا هر 3 نفر به دور یک مجمع جمع می شوند.

شامی کوو

یکی از لذیذترین غذاهای استان لرستان نوعی شامی با نام شامی کوو است که مربوط به شهر خرم آباد می باشد. این شامی نیز همچون شامی های دیگر نقاط ایران از سیب زمینی، گوشت چرخ نموده، پیاز و ... تهیه شده و در روغن سرخ می شود. تفاوت آن فقط در سس آن است. سس شامی کوو از ترکیب رب انار، مغز گردو و سبزی های معطر درست می شود. شامی ها پس از سرخ شدن در سس قرار می گیرد.

دلمه برگ موی بروجرد

دلمه برگ موی بروجرد مانند دلمه های برگ موی سنتی دیگر نقاط ایران تهیه می شود. تنها تفاوت آن در استفاده از باقلا و ماست در کنار دیگر مواد دلمه است. بعلاوه استفاده از روغن حیوانی در دلمه بروجرد باعث خوش طعم تر شدن آن می شود.

خورشت کلیه ترش یا قلیه ترش

یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی استان لرستان در بین اهالی، خورشت کلیه ترش می باشد. این خورشت از ترکیب گوشت گوسفند و سیب زمینی تهیه شده و از رب انار، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه برای طعم دادن به آن استفاده می شود. برای طبخ این خورشت، ابتدا گوشت ها را خرد نموده و در مقداری آب می پزند. سیب زمینی ها را پس از پختن پوست نموده و رنده می نمایند. سپس سیب زمینی های رنده شده را به همراه دیگر مواد به گوشت پخته شده اضافه می نمایند. اگر دارای رژیم غذایی پرهیز از گوشت هستید، در این غذا می توانید مرغ را جایگزین نمایید.

سُغدو

سُغدو که به آن دلمه سیراب شیردان نیز گفته می شود، یک غذای دوست داشتنی برای علاقه مندان به کله پاچه است. این غذای سنتی از شکمبه گوسفند، برنج، آلوبخارا، گردو، روغن و ادویه جات تهیه می شود. برای درست کردن این دلمه تمامی مواد را باهم ترکیب نموده و داخل شکمبه می ریزند و با نخ و سوزن آن را می دوزند. سپس دلمه بر روی حرارت ملایم پخته می شود.

دنو رو یا آش دندونی

یکی از انواع آش ها و غذاهای محلی استان لرستان است که در زمان روییدن اولین دندان کودک پخته می شود. در این آش انواع حبوبات شامل لوبیا، نخود و عدس به همراه باقلا و گندم با میزان های مساوی ترکیب شده و پخته می شوند. لرستانی ها بر این اعتقادند که اگر این آش را به موقع درست ننمایند، کودکشان در بزرگسالی دچار دنوریچه یا همان دندان قروچه می گیرد.

این آش پس از پخته شدن در بین همسایه ها پخش می شود و در قبال آن هدیه ای دریافت می شود.

آش پُرشکَه

این آش خوشمزه معمولا در فصل های سرد سال طبخ شده و خاصیت درمانی نیز دارد. مواد اولیه این آش را عدس، سبزی بلمک، آرد گندم، کشک، نمک و ادویه جات تشکیل می دهند. آش پُرشکَه از از غذاهای سنتی استان لرستان برای درمان سرماخوردگی بسیار توصیه می شود.

آش ترخینه

آش ترخینه یکی از غذاهای اصیل لرستان و معروف ترین انواع آش های لرستانی است که توصیه می کنیم حتما در سفر خود به این استان امتحان کنید. در این آش از ترخینه یا کشگینه استفاده می شود که خواص بسیاری دارد. کشگینه ترکیبی از بلغور گندم، کشک و سبزی معطر کوهی است که در خواربارفروشی ها پیدا می شود. نخود، لوبیا، عدس، سبزی آش (جعفری، گشنیز، شوید، نعناع و تره)، پیاز داغ، نعناع داغ، نمک و زردچوبه از جمله مواد دیگری هستند که در این آش مورد استفاده قرار می گیرند.

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی از غذاهای سنتی استان لرستان مانند کوفته های سنتی دیگر تهیه می شود و فقط مواد آن کمی متفاوت می باشد. گوشت چرخ نموده بدون چربی، آرد نخودچی، شوید و پیاز مواد اولیه این کوفته خوشمزه را تشکیل می دهند و از پودر تخم گشنیز، زعفران، شکر، روغن مایع، نمک، فلفل و زردچوبه نیز برای طعم دادن به آن استفاده می شود.

آبگوشت دو گوله دودار

آبگوشت دو گوله دودار یا آبگوشت دوغ دار از غذاهای اصیل لرستان نوعی آبگوشت است که از ترکیب گوشت آبگوشتی، نخود، لوبیای سفید، بادمجان سرخ نموده، پیاز، سیر، نعناع خشک، کشک، نمک، زردچوبه و روغن مایع تهیه می شود. این آبگوشت غذای سنتی استان های اراک و لرستان می باشد و به آن آبگوشت کشک لری نیز گفته می شود.

آش پرتله

آش پرتله غذای ساده ایست که معمولا در مراسم های مذهبی این استان طبخ می شود. مواد اولیه این آش شامل شیر، گندم شیر و نمک می باشد. برای تهیه آش پرتله، گندم شیر را پس از کوبیدن ریز می نمایند و با مقداری آب بر روی اجاق قرار می دهند. در مرحله بعدی شیر را آرام آرام اضافه نموده و اجازه می دهند تا خوب لعاب بیندازد و جا بیفتد.

گوله ریزه

گوله ریزه یکی از غذاهای محلی استان لرستان، همان خورشت گوشت قلقلی است که در استان لرستان برنج خردشده، سیب زمینی و آرد گندم نیز به ترکیب آن اضافه شده است. گوشت چرخ نموده، رب گوجه فرنگی، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه مواد دیگر تشکیل دهنده این غذا هستند. درست کردن این غذای خوشمزه و خوش طعم بسیار ساده است و به زمان زیادی احتیاج ندارد.

خورشت سیب درختی

گوشت ران گوسفندی، سیب درختی، پیازداغ، سرکه، شیره انگور یا خرما، نشاسته ذرت و ادویه جات موادی هستند که در تهیه خورشت سیب درختی استفاده می شوند. گوشت را قطعه قطعه نموده و به همراه برگ بو، پیاز و آب می پزند. سیب ها را پوست نموده و به صورت حلقه ای برش می دهند و به همراه پیازداغ به گوشت پخته شده اضافه می نمایند. در مرحله بعدی شیره انگور یا خرما را اضافه نموده و در مرحله آخر نشاسته ذرت را اضافه می نمایند. این غذا یکی از غذاهای اصیل لرستان، به علت وجود سیب در آن بسیار آرام بخش بوده و برای افرادی که دارای ناراحتی های عصبی هستند توصیه می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2323

به "معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی استان لرستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی استان لرستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید