خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی ، طعم هایی عجیب و تازه در آسیا

به گزارش مجله آراد، یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا که مورد توجه گردشگران زیادی از سراسر دنیا واقع شده است، مالزی است. این کشور در کنار جاذبه های توریستی و طبیعت زیبا و فوق العاده اش، دارای آداب و رسوم و فرهنگ های مختلفی بوده که برای گردشگران جذاب هستند. وجود اقوم مختلف در مالزی بر روی رژیم غذایی مردم این کشور نیز تاثیر گذاشته و تنوع گسترده ای از غذاها با عطرها و طعم های دلپذیر را به وجود آورده است. علاوه بر این مهاجران کشورهای دیگر نیز مزه ها و دستورات مختلف غذایی را به همراه خود آورده و کم کم وارد فرهنگ غذایی مالزی نموده اند. با این تنوعی که در رژیم غذایی مالزی دیده می گردد، خوردن خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی، یکی از جذاب ترین بخش های سفر به این کشور بوده که پیشنهاد می گردد حتما امتحان نمایید. اگر قرار باشد طعم غذاهای خیابانی را بچشید، بهتر است اطلاعاتی در خصوص آن داشته باشید تا بدانید معروف ترین غذاهای خیابانی مالزی از چه موادی تهیه شده و کدامیک با مزاج و ذائقه شما سازگاری بیشتری دارند.

خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی ، طعم هایی عجیب و تازه در آسیا

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

فرهنگ غذایی مالزی

مردم مالزی را اقوام مختلفی تشکیل می دهند که می توان آن ها به سه دسته مالایی، چینی و هندی تقسیم کرد. این تنوع قومی و قبیله ای بر روی فرهنگ غذایی این کشور نیز تاثیر داشته و خوراکی های متنوعی را وارد رژیم غذایی مردم مالزی نموده است. علاوه بر غذاها، این تنوع در شیوه خوردن و آداب غذایی آن ها نیز مشاهده می شود. مالزیایی ها از ادویه جات و چاشنی ها مختلفی در غذاهای خود استفاده می نمایند. از این رو، غذاهای این ناحیه معمولا دارای عطرهای و طعم های گوناگونی هستند، ضمن اینکه روش های پخت و پز غذاهای نیز متفاوت بوده و از هر دو شیوه سنتی و مدرن استفاده می شود. همانطور که در بالا اشاره شد، مالزیایی ها از مواد غذایی و چاشنی های مختلفی استفاده می نمایند که از بین آن ها می توان به فلفل و ادویه جاتی با طعم تند اشاره نمود. انواع فلفل های سبز و قرمز، زنجبیل، سیر، پیاز خشک شده از این دست طعم دهنده ها هستند که در اغلب غذاهای مالزیایی مورد استفاده قرار می گیرند. سس سویا نیز چاشنی پرطرفدار مالزیایی ها بوده که باعث خوش طعم شدن غذاها می شود. یکی از مهمترین مواد غذایی که صندلی خاصی در بسیاری از کشورهای آسیایی دارد، برنج است. برنج در مالزی نیز یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی محسوب می شود که در غذاهای متنوعی استفاده شده و به صورت های گوناگون سرو می شود. ناسی لماک و کایو دو نوع غذای برنجی پرطرفدار هستند که پیشنهاد می کنیم حتما در بین خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی امتحان نمایید. برای پخت برنج از روش های مختلفی استفاده می شود که محبوب ترین نوع آن، طبخ برنج با آب نارگیل است. مالزیایی ها از ناگیل در بسیاری از غذاهای خود استفاده می نمایند و تمام قسمت های آن را بکار می برند. به عنوان مثال از آب نارگیل برای تهیه سوپ استفاده می شود. علاوه بر این ها، مردم مالزی از بین میلیون ها گیاه خوراکی دیگری که در این منطقه وجود دارند، تعدادی را انتخاب نموده و در غذاهای خود مورد استفاده قرار می دهند. در ادامه با چند غذای خوشمزه مالزیایی آشنا می شوید. این غذاها در غذاخوری ها و غرفه های خیابانی این کشور در دسترس بوده و با قیمتی بسیار مناسب تر از رستوران ها به فروش می رسند. ما در اینجا علاوه بر عنوان کردن نام و محتویات هر غذا، بهترین مکان برای خوردن آن ها را نیز به شما معرفی می کنیم. پس اگر علاقمند به خوردن معروف ترین غذاهای خیابانی مالزی هستید، حتما ادامه مطلب را دنبال نمایید.

روتی کینای (roti canai)

روسی کینای چیزی شبیه به پنکیک بوده که معمولا در وعده غذایی صبحانه خورده می شود. روسی کینای لایه های نازکی از خمیر ماست که با روغن و مقدار کمی نسکافه مخلوط می شود. این غذا از جمله غذاهایی بوده که هم در غذاخوری های خیابانی مالزی و هم در رستوران های این کشور سرو می شود و طعم و کیفیت آن نیز چندان تفاوتی باهم ندارد. شما می توانید بسته به علاقه و هزینه ای که قصد دارید برای صرف صبحانه اختصاص دهید، مکان مورد نظر خود را انتخاب نمایید. اما اگر می خواهید روسی کینای را در غذاخوری های خیابانی امتحان کنید، پیشنهاد ما شهر جورج تاون (George Town) و پینانگ است.

آپام بالیک (Apom Balik)

آپام بالیک نوعی نان ماهیتابه ایست که داخل آن با موادی پر می شود. برای تهیه نان، آرد برنج، تخم مرغ، شکر، شیر نارگیل، جوش شیرین و آب را باهم ترکیب نموده و به صورت لایه های نازکی در آورده و در ماهیتابه می پزند. سپس داخل نان ها را با موادی چون کیک شکلاتی یا خامه پر می نمایند. آپام بالیک یا همان پنکیک مالایی، یکی از خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی بوده که به عنوان میان وعده مصرف می شود. برای خوردن خوشمزه ترین آپام بالیک ها می توانید به جورج تاون بروید.

دسر سرد چندول (chendol)

یکی از انواع دسرهای خیابانی که معمولا به عنوان پیش غذا خورده می شود، چندول یا سندول نام دارد. برای تهیه این غذا از شیره خرما، شیر نارگیل، لوبیا و گیاهان گرمسیری استفاده می شود. مالزیایی ها این دسر را در کاسه سرو نموده و به دو صورت می خوردند. بعضی از قاشق برای خوردن این غذا استفاده می نمایند و تعدادی نیز دسر را از کاسه سر می کشند. بهترین چندول را می توانید در جورج تاون، پینانگ، جاده پینانگ نوش جان کنید.

چی چئونگ (chee cheong)

چی چئونگ یکی از معروف ترین غذاهای خیابانی مالزی بوده که به دلیل مقوی بودن و نرم بودن آن، برای بیماران خصوصا در دوران نقاهت توصیه می شود. برای تهیه این غذا از رشته هایی از آرد برنج استفاده می شود که به صورت لوله ای در آمده و با موادی مانند گوشت، تکه های ماهی یا میگو پر می شوند. این رشته ها با سس فلفل قرمز و سیاه طعم دار شده و سپس بخارپز می شوند. بهترین نوع چی چئونگ را می توانید در پینگاگ نوش جان کنید.

کوی چیاپ (Koay Chiap)

سوپ، یکی از خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی بوده که می توان انواع و اقسام آن را در لیست غذاهای این کشور دید. سوپ های مالزیایی با مواد مختلفی تهیه می شوند و طعم های متفاوت و بی نظیری دارند. قطعا تصمیم در خصوص اینکه کدام یک از سوپ های موجود در منو را سفارش دهیم، کار آسانی نیست. پیشنهاد ما سوپ کوی چیاپ است که با گوشت اردک تهیه می شود. برای درست کردن این سوپ تمامی اعضای بدن یک اردک مانند بال، جگر، قلوه را مورد استفاده قرار می دهند. برنج یا نودل، کرفس چینی و تخم مرغ آب پز شده از جمله مواد دیگر تشکیل دهنده سوپ کوی چیاپ هستند. ترکیب این مواد در کنار سس سویا و ادویه جات مختلف، طعم بی نظیری را ایجاد می نماید که حتما باید آن را امتحان کنید.

آسام لاکسا (assam laksa)

یکی از موادی که مالزیایی ها در انواع سوپ و سالاد خود استفاده می نمایند، نودل است. نودل انواع و اقسام مختلفی داشته و غذاهای متنوع بسیاری نیز با آن تهیه می شود. آسام لکسا یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفداری است که در آن از نودل استفاده می شود. اگر می خواهید تصور بهتری از این غذا داشته باشید، بهتر است بگوییم که آسام لاسکا همان نودل برنج در سوپ ماهی است. برای تهیه آسام لکسا از موادی چون ماهی، نودل یا رشته فرنگی، تمبر هندی و فلفل سبز استفاده می شود. این نوع سوپ به دلیل وجود ماهی در آن، بسیار مغذی و پرانرژی بوده و هواداران بسیاری در مالزی دارد. با توجه به اینکه برای درست کردن این غذا از معمولا از ماهی تازه استفاده می شود، آسام لکسا را اغلب در مناطق و شهرهای ساحلی مالزی می بینید. برای چشیدن طعم یکی از معروف ترین غذاهای خیابانی مالزی، می توانید به تقاطع لبواچه (Gat Lebuh Acheh) و اسکله پنگکالان (Pengkalan) مراجعه نمایید. آنگاه یک غرفه غذاهای خیابانی را در این نقطه خواهید دید که بهترین سوپ های آسام لکسای مالزی را برای مشتریان خود سرو می نماید. این غرفه همه روزه از ساعت 2 تا 19 باز بوده و غذاهای خوشمزه ای را برای مشتریان خود آماده می نماید.

کوی تیو (Koay Teow Thng)

کوی تو، نوعی سوپ نودل است که از موادی چون نودل های پهن برنج، پیاز خرد شده، کاهو، تکه های گوشت ماهی و گوشت چرخ شده گاو یا خوک تهیه می شود. برای طعم دادن به این سوپ نیز از ادویه جات و چاشنی هایی چون فلفل قرمز و سیر استفاده می نمایند. این سوپ طعمی شیرین داشته و بسیار مقوی است. بهترین و خوشمزه ترین کوی تو را می توانید در پینانگ، جلان سلطان ازلان شاه نوش جان کنید.

سالاد روجاک (Rojak)

روجاک ترکیبی از انواع میوه، سبزیجات، میگو، ماهی سرخ شده بوده که بسته به نوع آن در این سالاد مورد استفاده قرار می گیرند. چاشنی این سالاد یک سس قهوه ای رنگ است که علاوه بر زیبایی، طعم فوق العاده ای نیز به غذا می دهد. این سس از ترکیب سس بادام زمینی با پودر میگو آماده می شود. مردم مالزی روجاک را به عنوان یک میان وعده یا شام سبک میل می نمایند یا به عنوان سالاد در کنار دیگر غذاهای خود قرار می دهند. روجاک را تقریبا می توان در تمامی غذاخوری های خیابانی مالزی پیدا کرد، اما بهترین آن در جورج تاون دیده می شود.

لوک لوک (Lok Lok)

اگر در حال قدم زدن در خیابان های مالزی دست فروشانی را دیدید که بر روی چرخ دستی های خود سیخ های کوچک و رنگی از انواع خوراکی ها را در کنار هم چیده اند، تعجب نکنید! لوک لوک یکی از خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی بوده که نه تنها در غذاخوری ها و غرفه های خیابانی، بلکه توسط دست فروشان نیز آماده و عرضه می شود. برای درست کردن لوک لوک از انواع سبزیجات، انواع گوشت، ماهی، میگو، قارچ، سیب زمینی، سویا استفاده می شود. مواد خوراکی به صورت تکه های کوچکی به سیخ کشیده شده و آب پز می شوند. شما می توانید از بین سیخ های رنگی متعددی که در مقابل شما چیده شده اند، چند عدد را انتخاب نمایید. سیخ های انتخابی شما در کنار هم در یک بشقاب قرار گرفته و برایتان سرو می شوند.

باتو ماونگ ساتای (Batu Maung Satay)

باتو ماونگ ساتای در واقع همان کباب چوبی است که از انواع گوشت ها مانند گوشت گاو یا خوک تهیه می شود. برای درست کردن این کباب، گوشت ها را تکه تکه نموده و در ترکیبی از پیاز، خیار، سس بادام زمینی و ادویه جات مختلف می خوابانند تا مزه دار شود. سپس آن ها در سیخ های کوچک چوبی کشیده و بر روی آتش کباب می نمایند. این نوع کباب در گذشته و به صورت اصیل و سنتی آن بر روی ساقه های بامبو کشیده شده که باعث می شد گوشت کمی طعم بامبو بگیرد. بهترین کباب ساتای را می توانید در جورج تاون نوش جان کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 399

به "خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی ، طعم هایی عجیب و تازه در آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین غذاهای خیابانی مالزی ، طعم هایی عجیب و تازه در آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید