راهکارهای درمان خانگی آفتاب سوختگی

به گزارش مجله آراد، راهکارهای درمان خانگی آفتاب سوختگی شامل شستشو با محلول آب و جوش شیرین، آب و سرکه و قرار دادن ژل آلوئه ورا، خیار، گوجه و ماست بر روی پوست است.

راهکارهای درمان خانگی آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی پوست بدن و دست و صورت به دلیل اشعههای ماورا بنفش خورشید بسیار زیانبار است. اشعه ماوراء بنفش خورشید از طریق افزایش رایکالهای آزاد در پوست میتواند باعث تخریب فیبروبلاستهای پوستی شده و موجب عوارضی همانند پیری زودرس، چین و چروک های پوستی، آفتاب سوختگی، تغییرات رنگدانهای پوست و حتی سرطانهای پوستی شود. بر اساس گزارشات منتشر شده از انجمن بین المللی طب سفر دنیا بعد از شرایط کاری برخی افراد که باعث ایجاد آفتاب سوختگی پوست صورت و بدن برای آنها میشود، بیشتر بیماریهای پوستی و به ویژه آفتاب سوختگی ناشی از سفر به منطقه ها مختلف است. بر اساس توصیه پزشکان، کلیه افرادی که قصد مسافرت دارند باید علاوه بر رعایت استفاده از ضد آفتاب مناسب، از اقدامات پیشگیرانه لازم و آشنایی با راههای درمان خانگی آفتاب سوختگی آگاهی داشته و هنگام روبرو شدن با این مسئله سریعا درمان را آغاز کنند.

عوارض آفتاب سوختگی

عوارض کوتاه مدت آفتاب سوختگی، به شکل تغییر رنگ پوست و سوختگیها، کاهش سطح ایمنی پوست و عود ضایعات نهفته پوستی نظیر هرپس (تبخال) میباشد، همچنین عوارض دراز مدت به شکل افزایش چین و چروک، پیری زودرس و سرطانهای پوستی است.

درمان خانگی آفتاب سوختگی

برای بهبود و درمان آفتاب سوختگی همانند شیوههایی که برای درمان خانگی سوختگیها ارائه گشت راهحال های مفیدی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • محلول آب و جوش شیرین

ناحیهای که دچار آفتاب سوختگی شده است را با آبی که به آن جوش شیرین آشپزی اضافه شده است، شستشو دهید. به این منظور یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک سطل آب ریخته و به آرامی ناحیه مورد نظر را شستشو دهید.

  • محلول آب و سرکه سفید

شستشوی محل سوختگی با آب حاوی سرکه سفید هم برای درمان آفتاب سوختگی مفید است. به این منظور یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را به یک سطل پر از آب اضافه کنید و از آن برای شستشو استفاده نمایید.

  • خیار

از دیگر راهکارهای درمان خانگی آفتاب سوختگی، قرار دادن برشهایی از خیار یا خیار رنده شده بر روی پوست است. میتوان خیارهای رنده شده را در یک پارچه مرطوب ریخت و اجازه داد کمی خنک شود و سپس به نام یک کمپرس سرد ردوی ناحیه آفتاب سوخته قرار داد، این کار خیلی آرامبخش بوده و علاوه بر درمان آفتاب سوختگی باعث شادابی و طراوت پوست هم میشود. همچنین میتوان آب یک عدد خیار درشت را با یک قاشق گلیسیرین و نصف قاشق گلاب مخلوط نموده و بر روی محل سوختگی قرار دهید. این مرهم اثر خوبی در بهبودی سوختگی دارد.

  • گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را برش زده یا رنده کنید، سپس به ناحیه سوخته بمالید. دقت کنید تا دانه های درون گوجه به طور مساوی بر روی پوستتان پخش شده باشد. صبر کنید تا خشک شود، سپس پوستتان را به آرامی با آب ولرم بشویید.

شیشه شیر چیکو با سر طبیعی سیلیکونی (تخفیف ویژه)

کیدز 24

خرید آنلاین

خرید بازی مجذوب کننده اوستا بنا (طبیعی و قابل شستشو)

کیدز 24

خرید آنلاین

پستانک ارتودنسی شفاف سایز 1 وی کر

کیدز 24

خرید آنلاین

غذای کودک حریره بادام ماجان - 135 گرم

کیدز 24

خرید آنلاین

  • ماست

قرار دادن ماست بر روی پوست آفتاب سوخته از دیگر شیوههای درمان خانگی افتاب سوختگی پوست است. کمی ماست خیلی سرد را به طور مساوی بر روی ناحیهای که آفتاب سوخته شده است بمالید، 5 تا 8 دقیقه صبر کنید، سپس پوستتان را با آب بشویید.

  • گل همیشه بهار

خیساندهای از گل همیشه بهار میتواند به نام یک مایع برای شستن پوست صورت زمانی که دچار افتاب سوختگی شده است، استفاده شود.

  • گرمک

پوست گرمک را جدا نموده و وروقه ورقه نمایید و سپس آن را بر روی چهره بمالید و بعد از 15 دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.

  • آلوئه ورا

عصاره و ژل آلوئه ورا هم برای درمان خانگی آفتاب سوختگی بسیار موثر است، قرار دادن ژل آلوئه ورا بر روی پوست، سطح پوست را بدود درد التیام خواهد بخشید.

توصیههایی برای پیشگیری از آفتاب سوختگی

  • بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر زمانی است که بیشترین تابش اشعه خورشید وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری و در امان ماندن از آفتاب سوختگی تا حد امکان از فعالیت در این ساعات خودداری کنید.
  • از پوشیدن لباسهایی به رنگ های روشن و سفید بپرهیزید، زیرا آفتاب را روی صورت تان منعکس می کنند.
  • استفاده از کرم های استاندارد ضد افتاب برای کاهش اثرات آفتاب سوختگی بسیار مفید است.
  • یکی از بهترین توصیهها برای پیشگیری از افتاب سوختگی که برای درمان آن هم مفید است، مالیدن روغن گردو به پوست بدن و صورت است.
منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1887

به "راهکارهای درمان خانگی آفتاب سوختگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای درمان خانگی آفتاب سوختگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید