رئیسی که پایان دوره اش در فرانسه است، نماینده ایران با چه عنوانی؟

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران - گروه ورزش: سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) هفته آینده برگزارکننده اجلاس سالیانه و جهانی خود است که در محل مقر این سازمان در پاریس فرانسه برگزار می شود.

رئیسی که پایان دوره اش در فرانسه است، نماینده ایران با چه عنوانی؟

یونسکو در حوزه مبارزه با دوپینگ فعالیت های زیادی دارد که در کمیته ویژه آن پیگیری می شود. به همین منظور مسئولان یونسکو هر سال برای برگزاری اجلاس جهانی خود از نمایندگان کشورهای فعال در زمینه دوپینگ و مدیریت آنها هم دعوت می کند.

غلامرضا نوروزی به عنوان رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی نماینده ایران در اجلاس های اخیر یونسکو بوده است. وی طی سه سال گذشته در تمام نشست های سالیانه یونسکو شرکت داشته است. نوروزی امسال هم بنا به دعوتنامه ارسالی از سوی یونسکو به فرانسه سفر خواهد کرد اما تعیین نیست به چه عنوان و با چه مسئولیتی؟!

نماینده ای که نه رئیس است نه سرپرست

یونسکو در واقع از رئیس و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) کشورهای عضو خود دعوت می کند تا در اجلاس سالیانه این نهاد بین المللی شرکت داشته باشند. طبق آنچه در ورزش ایران هم عرف است، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به دلیل تخصصی بودن و مرتبط بودن کار، مسئولیت دبیرکلی نادو را هم عهده دار است. به همین دلیل است که غلامرضا نوروزی همچون سال های گذشته دعوتنامه حضور در اجلاس بزرگ پاریس را دریافت کرده با این تفاوت که حضورِ این دوره او ابهام برانگیز است.

دوره ریاست غلامرضا نوروزی در فدراسیون پزشکی ورزشی 6 آبان ماه (دوشنبه آینده) به انتها می رسد. او یک روز پیش از آن تهران را به مقصد پاریس ترک می کند و همزمان با انتها دوره ریاستش در این فدراسیون در اولین روز اجلاس یونسکو شرکت خواهد داشت.

طبیعی است که با اتمام دوره ریاست در فدراسیون پزشکی ورزشی، مسئولیت نوروزی در نادو ایران هم کان لم یکن خواهد بود مگر اینکه او از طرف وزارت ورزش مامور به ادامه مدیریت این دو نهاد به عنوان سرپرست شود که این کار هم انجام نشده است.

همراهی وزارت ورزش در سفرِ بی دلیل

دعوتنامه یونسکو برای حضور در اجلاس جهانی این سازمان، علاوه بر دبیرکل برای ریاست نادو ایران هم ارسال می شود. مسعود سلطانی فر وزیر ورزش رئیس نادو است اما قرار است معاون وی نماینده او و وزارت ورزش ایران در اجلاس یونسکو باشد.

محمدرضا داورزنی نماینده اعزامی وزارت ورزش است که یکشنبه آینده همراه با غلامرضا نوروزی به فرانسه سفر می کند. در واقع داورزنی که ادامه حضورش در معاونت توسعه ورزش قهرمانی وحرفه ای به خاطر کاندیدا شدن همزمان برای ریاست فدراسیون والیبال با نقدها زیادی روبرو شده، همسفر فردی می شود که دوره قانونی مدیریتش تمام شده - در جریان سفر - و در عمل مسئولیتی در ورزش ایران ندارد.

حال آنکه معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای مسئولیت رسیدگی به امور مجامع فدراسیون ها را بر عهده دارد اما این معاونت به جای تصمیم گیری در مورد فدراسیون پزشکی ورزشی و مدیریت آن، همراهی رئیسِ بدون مسئولیت را در برنامه قرار داده است.

از دست رفتن کرسی ایران تنها نتیجه حضور سالیانه در اجلاس یونسکو!

به گزارش خبرنگاران، قاعدتا حضور در هر اجلاس و گردهمایی آنهم به وسعت و بزرگی اجلاس یونسکو باید دستاوردی برای شرکت کنندگان در آن داشته باشد اما این دستاورد برای پزشکی ورزشی و به خصوص حوزه مبارزه با دوپینگ ایران چه بوده است جز از دست دادن کرسی بین المللی ایران؟

6 سال پیش (شهریورماه سال 92) زمانی که مرحوم لطفعلی پورکاظمی ریاست فدراسیون پزشکی ورزشی ایران را بر عهده داشت، ایران در یونسکو صاحب کرسی شد. آن زمان و در جریان اجلاس جهانی یونسکو در حوزه مبارزه با دوپینگ، با رای موافق 175 کشور عضو کنوانسیون بین المللی یونسکو - وادا، پورکاظمی به عنوان نایب رئیس یونسکو در حوزه مبارزه با دوپینگ انتخاب شد و تا زمان مدیریتش در فدراسیون پزشکی ورزشی و نادو ایران، این کرسی بین المللی را هم در اختیار داشت.

اینکه مرحوم پورکاظمی در چه شرایطی از فدراسیون پزشکی ورزشی و نادو کنار رفت، لزومی به یادآوری ندارد اما قابل ذکر است که بعد از او هیچ ایرانیِ دیگری نتوانست چنین کرسی مهمی را از آن خود و ورزش ایران کند.

علاوه بر این، سفر هر ساله نمایندگان ایران به پاریس و دیدار با نمایندگان دیگر کشورها همراه با مطلع شدن از فعالیت های یونسکو در حوزه مبارزه با دوپینگ چه دستاوردی برای ورزش ایران در این حوزه داشته است؟

ابهاماتی که در رابطه با دوپینگ ایران پابرجاست

دوره چهار ساله ریاست نوروزی در فدراسیون پزشکی ورزشی تا چند روز دیگر تمام می شود درحالیکه هنوز به ابهامات اخیر در رابطه با دوپینگ ورزشکاران وزنه برداری و تیراندازی پاسخ داده نشده است.

حدود یک ماه پیش اعلام دوپینگ 8 وزنه بردار در رقابت های داخلی حواشی زیادی پیرامون این رشته ایجاد کرد، به فاصله چند روز بعد هم اعلام شد که دو نفر از تیراندازان مرتکب دوپینگ شده اند.

در رابطه با این مسئله همچون بسیاری موارد مشابه اطلاع رسانی شفاف و به موقعی از طرف نادو و فدراسیون پزشکی ورزشی صورت نگرفت درحالیکه حتی در مورد تعداد دقیق وزنه برداران و تیراندازان که مرتکب دوپینگ شده بودند، ابهامات زیادی وجود داشت.

حتی خبرنگاران در چند مرحله پیگیر این موضوع از رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی بود اما به نتیجه رسید. حالا این فدراسیون در آستانه اتمام دوره ریاست خود است در حالیکه هنوز این ابهامات باقی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 593

به "رئیسی که پایان دوره اش در فرانسه است، نماینده ایران با چه عنوانی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیسی که پایان دوره اش در فرانسه است، نماینده ایران با چه عنوانی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید