امضای بیانیه ایران و چین برای حفاظت از میراث فرهنگی

به گزارش مجله آراد، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، امضای بیانیه ایران و چین برای حفاظت از میراث فرهنگی صورت گرفت.

امضای بیانیه ایران و چین برای حفاظت از میراث فرهنگی

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در راستای این همکاری که به امضای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین رسید، طرفین تصمیم دریافتد موضع خود را در چارچوب ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی هماهنگ نموده و تشکیل اتحادیه آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی را تسهیل و طرح پیشنهاد اجرای ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی را ارائه نمایند.

طرح پیشنهاد اجرای ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی و همچنین تشکیلات، اساسنامه و اختیارات اتحادیه آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی می تواند با مشورت کشورهای عضو اتحادیه نهایی گردد.

طرفهای امضانماینده، تبادل و همکاری بین کارشناسان و مدیران حرفه ای میراث فرهنگی دو کشور از جمله تبادل بازدیدها، برنامه های آموزشی مشترک و اشتراک اطلاعات را تشویق و حمایت خواهند کرد.

طرف های مبادله و همکاری در زمینه بازسازی بناها و محوطه ها، ارزیابی و نقشه برداری از اموال میراث فرهنگی، حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب و باستان شناسی مشترک را تشویق و حمایت خواهند کرد.

طرف های مبادله و همکاری در زمینه مدیریت، نمایشگاه و پژوهش های آکادمیک مجموعه های موزه ای را تشویق و حمایت خواهند کرد.

طرف های همکاری معرفی نامزدی های فراملی برای ثبت در فهرست میراث دنیای را تشویق و حمایت می نمایند و تجارب خود را در زمینه معرفی، حفاظت، مدیریت و نظارت بر اموال میراث دنیای به اشتراک می گذارند.

طرف های مبادله و همکاری جلوگیری از قاچاق غیرقانونی اموال فرهنگی را تشویق و پشتیبانی خواهند کرد و با هدف حفاظت از میراث فرهنگی بشریت، کوشش های مشترکی برای مبارزه با جرایم مرتبط با اموال فرهنگی، ایجاد شبکه هایی برای استرداد و بازگرداندن اموال فرهنگی و تسهیل اشتراک اشیای گمشده فرهنگی خود با روش های دیجیتالی بکار می گیرند.

در جریان امضای این بیانیه مشترک، چانگ هوا، سفیر چین در ایران که به شکل ویدئوکنفرانس در این مراسم حضور داشت، گفت: شواهد تاریخی و تمدنی می تواند به عنوان پل فرهنگی، کشورها و ملت ها را به هم وصل کند. ایران و چین دو تمدن باستانی هستند و میراث فرهنگی زیادی دارند. همچنین دو کشور در امور حفاظت از میراث فرهنگی دستاوردهای قابل توجه و تجربه های زیادی دارند.

به تایید او، این بیانیه به عنوان یکی از اقدامات مربوط به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و چین است.

سفیر چین در ایران همچنین گفت: همکاری دو کشور در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی باعث استحکام روابط می گردد. با امضای این بیانیه، مشارکت و گفتگو بین دو طرف وارد مرحله جدیدی می گردد. امیدواریم موفقیت های بیشتری در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی میان دو کشور حاصل گردد.

نمایش متقابل آثار موزه ای ایران و چین

همچنین محمد کشاورززاده، سفیر ایران در چین که به شکل ویدئوکنفرانس حضور داشت، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در امضای این سند حضور دارم، دو کشور به عنوان دو تمدن کهن در غرب و شرق آسیا از دوران باستان تا کنون روابط محبت آمیز ای داشته اند و دارند. این بیانیه می تواند محور اصلی برای همکاری ابتکار عمل آسیایی به منظور حفاظت از میراث فرهنگی باشد.

او پیرامون امضای بیانیه ایران و چین برای حفاظت از میراث فرهنگی اضافه نمود: نشانه های همکاری میان دو کشور در حال حاضر به عنوان میراث فرهنگی مشترک وجود دارد که از جمله آنها می توان به کاروانسرای جاده ابریشم در ایران اشاره نمود که در دوره صفویه ساخته شد.

کشاورززاده گفت: دو کشور ظرفیت های مشترک بسیاری در زمینه ارتقای همکاری در حوزه میراث فرهنگی دارند. امیدواریم بزودی یادداشت تفاهم نامه همکاری های طرفین در مورد میراث فرهنگی نیز به امضا برسد و پس از دوران کرونا شاهد افزایش همکاری های طرفین در این حوزه باشیم.

سفیر ایران در چین بیان نمود: دو کشور تجربیات و دانش مناسبی در زمینه بازسازی، باستان شناسی و حفاظت از آثار تاریخی دارند که این موضوع می تواند موجب غنای آن گردد.

او ادامه داد: سال 2019 دکتر مونسان برای شرکت در نشست تمدن های کهن به چین سفر کرد و تفاهم های خوبی بین دو کشور انجام شد که با شیوع کرونا معلق ماند. در همان سال آثار موزه ملی ایران در موزه ملی چین در شهر ممنوعه به نمایش درآمد که آغاز خوبی برای همکاری های موزه ای میان دو طرف بود.

کشاورززاده اظهار کرد: برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین نقطه عطفی در روابط دو کشور است که نشان از عزم رهبران دو کشور برای توسعه روابط فارغ از شرایط داخلی و بین المللی است. این قرارداد می تواند زمینه ای برای توسعه روابط دو کشور در زمینه میراث فرهنگی باشد.

سفیر ایران در چین اضافه نمود: امیدواریم در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و چین شاهد رویدادهای فرهنگی مشترک میان دو کشور باشیم، به همین منظور برنامه های متنوعی مانند برگزاری نمایشگاه اختصاصی آثار موزه ای به شکل متقابل در نظر گرفته ایم. هم اکنون ارتباطات و همکاری های علمی و دانشگاهی خوبی میان دو کشور در حوزه باستان شناسی وجود دارد. امیدواریم بزودی شاهد امضای تفاهم نامه همکاری در این زمینه میان موزه ملی ایران و دانشگاه پکن باشیم.

انتظارات ایران پس از امضای این بیانیه مشترک

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز بیان نمود: تاریخ گواه بر این مدعاست که روابط دو کشور ایران و چین به دلیل سابقه تاریخی و فرهنگی مشترکشان در برابر تغییرات در شرایط بین المللی نیز ثبات داشته و دو کشور همواره در تقویت حاکمیت ملی، عزت ملی و حفاظت از راستا توسعه خود از یکدیگر حمایت نموده اند و خوشبختانه به دلیل اینکه میراث فرهنگی بهترین راه برای این تحقیق فرهنگی میان دو کشور است در واقع این ارتباط مستحکم تا به امروز ادامه داشته است.

طالبیان اضافه نمود: با در نظر دریافت این روابط مشترک و دیرینه فرهنگی بین دو کشور و با توجه به این که هر دو کشور از تمدن های عظیم آسیایی محسوب می شوند، از گنجینه ارزشمندی از اموال میراث فرهنگی برخوردار هستند.

معاون میراث فرهنگی گفت: طرح حفاظت از میراث فرهنگی آسیا، پیشنهاد بسیار جالبی برای بیان کردن این دو کشور به عنوان نمایندگان حفاظت از این میراث ارزشمند فرهنگی در تمام آسیاست. این امر موجب افزایش اعتماد به نفس و وحدت کشورهای آسیایی در معرفی و حفاظت از میراث فرهنگی با ارزش این کشورها می گردد و می تواند وحدت و تعامل بیشتری را در جهت تبادل اطلاعات و تجربیات در امر حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی نیز در برگیرد و از سوی دیگر موجب رونق و توسعه صنعت گردشگری در کشورهای آسیایی گردد.

او یادآور شد: در زمینه های مختلف با چین همکاری های مختلفی داشتیم، مثل ارتباطی که موزه ملی ایران با موزه های ملی و موزه های چین داشته و نمایشگاه های متنوعی در سالهای مختلف برگزار نموده است.

طالبیان اضافه نمود: امیدواریم با این ابتکار عمل و همکاری مداوم بین دو کشور، گام موثری در راستای تعمیق روابط دوجانبه و تقویت همکاری های مشترک فرهنگی، حفاظت از میراث فرهنگی و گسترش توسعه پایدار بین دو کشور برداشته گردد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: زمینه های فعالیت های مشترک فرهنگی با برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزشی بین کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی دو کشور در زمینه حفاظت و بازسازی آثار فرهنگی و تاریخی دو کشور باید تقویت گردد و فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه میراث ملموس و ناملموس و دستیابی به منافع متقابل در اختیار هر دو کشور قرار گیرد.

او افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از پشتیبانی و همکاری متقابل دو کشور و دیگر کشورهای آسیایی در زمینه معرفی نامزدهای میراث فرهنگی در فهرست میراث دنیای یونسکو استقبال می نماید.

طالبیان گفت: برگزاری نمایشگاه های موزه ای و فراهم کردن زیرساخت لازم برای نشست های تخصصی در زمینه حفاظت و بازسازی از اشیای فرهنگی و تاریخی، همکاری در انتقال تجربیات متقابل در زمینه باستان شناسی زیر آب و برگزاری نمایشگاهی از اشیای فرهنگی و تاریخی حاصل از کاوش در راستا جاده ابریشم می تواند از دیگر فعالیت های فرهنگی برای گسترش روابط بین دو کشور و دیگر کشورهای آسیایی محسوب گردد.

چین صندوق حفاظت از میراث آسیا را راه اندازی می نماید

رئیس میراث فرهنگی چین گفت: خوشحالم بیانیه مشترک سازمان ملی میراث فرهنگی جمهوری خلق چین و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری در ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی به امضا رسید. در پانزدهم ماه می 2019 رئیس جمهور چین در تهران در مراسم افتتاحیه همایش تمدن های آسیا، موضوع همکاری در ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی را بیان کرد تا تمدن ها به نسل جدید منتقل گردد.

او اضافه نمود: این طرح بر انتقال فرهنگی تأکید می نماید و حمایت از میراث فرهنگی آسیا را نشان می دهد. قاره آسیا مهد تمدن بشری است. میراث رنگارنگ، گنجینه های ارزشمند مردم آسیا و عناصر انسانی هستند که هویت ما را تثبیت می نمایند.

رئیس میراث فرهنگی چین ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا حفاظت از میراث فرهنگی و توسعه پایدار با چالش هایی روبه رو شد، در این چالش ها فرصت های جدید و چشم انداز مشترک دیده می گردد. امروزه دنیا چندقطبی شده و فرهنگ ها متنوع است. میراث فرهنگی پلی است که مردم و ملت ها را به هم وصل می نماید.

لی چون اضافه نمود: در ماه اکتبر سال جاری نشست حفاظت از میراث فرهنگی در پکن برگزار می گردد و قرار است اتحادیه و صندوق حفاظت از میراث آسیا ایجاد گردد.

رئیس میراث فرهنگی چین بیان نمود: این بیانیه اولین سند دوجانبه است که به امضا رسیده و نشان می دهد این همکاری دوجانبه به مرحله جدید رسیده است. تا به امروز 10 کشور آسیایی شامل ایران، پاکستان، لبنان، سوریه، افغانستان، آذربایجان و... به ابتکار عمل آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی واکنش مثبت نشان داده اند. امیدواریم با این بیانیه فرایند حفاظت از میراث فرهنگی آسیا تسریع گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1779

به "امضای بیانیه ایران و چین برای حفاظت از میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای بیانیه ایران و چین برای حفاظت از میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید