دودستگی مردم ایتالیا در خصوص همه پرسی قانون اساسی

به گزارش مجله آراد، به گزارش خبرنگاران به نقل از راشاتودی، همه پرسی امروز در حالی برگزار می گردد که در روزهای گذشته دهها هزار نفر از مردم ایتالیا در اعتراض به همه پرسی در خصوص اصلاح قانون اساسی در رم پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.

دودستگی مردم ایتالیا در خصوص همه پرسی قانون اساسی

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

نتیجه همه پرسی امروز مهم ترین تغییر پس از انتها جنگ جهانی دوم در ایتالیا است و سیستم سیاسی این کشور را به طور کامل تغییر خواهد داد.

نظام سیاسی ایتالیا دو مجلسی است و هر دو مجلس این کشور قدرت برابر دارند. هدف این اصلاحات این است که مجلس سنا با 315 عضو را به شورای کوچکتری با نام مجلس منطقه ای تبدیل کند. مجلس جدید، 100 کرسی خواهد داشت که اعضای آن را 74 عضو شورای منطقه ای، 21 شهردار و 5 عضو معرفی شده توسط رئیس جمهور تشکیل خواهند داد.

این اصلاحات به مذاق لیگ شمال، حزب سیاسی فدرالیست و ناحیه گرای ایتالیا خوش نیامده و با آن مخالف هستند. چرا که یکی از اهداف آن این است که مناطق بیشتری تحت کنترل دولت مرکزی قرار بگیرند. بنابراین دولت های مناطق بیست گانه ایتالیا نیز باید قدرت خود را تقدیم به دولت مرکزی نمایند.

ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ شمال در این مورد گفت: این رفراندومی است که قدرت و آزادی نواحی را حتی با داشتن بهترین مدیریت از آنها می گیرد.

حزب فورزا ایتالیا (به معنای ایتالیای مترقی)، حزب راست میانه با رهبری سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق این کشور نیز با این اصلاحات مخالف است و آن را خطرناک می داند.

برلوسکونی می گوید: یک حقوقدان برجسته آلمانی گفته است که این یک کودتای نرم است. رنتسی (نخست وزیر) باید در خصوص این اصلاحاتی که فکر می کرد به نفعش است مراقب باشد زیرا هر کسی می تواند برنده باشد حتی گریلو (رهبر جنبش پنج ستاره).

رهبر جنبش پنج ستاره ایتالیا نیز با این اصلاحات مخالف است و آن را غیر دموکراتیک و نابود نماینده حقوق مردم می داند. بپه گریلو در خصوص این رفراندوم می گوید: با اعطای قدرت بیشتر، دولت هر کاری بخواهد می نماید. اگر بخواهد یک دکل نفتی یا نیروگاه سوختی و یا حتی نیروگاه هسته ای تاسیس کند به راحتی آن را انجام خواهد داد.

نتایج نظرسنجی ها حاکی از رای مخالف مردم به این اصلاحات است. متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا نیز که پیش از این سرنوشت سیاسی خود را در گرو این همه پرسی می دانست و بارها گفته بود که درصورت عدم پیروزی، قدرت را ترک خواهد نمود؛ نظر خود را تغییر داده است. او در اظهار نظر تازه ای گفت: بحث جدید این است که آیا می خواهید که قانون اساسی تغییر کند یا نه؟ اگر مردم بگویند که می خواهند نظام دو مجلسی را نگاه دارند. و می خواهند شورای ملی اقتصاد و کار و بزرگترین و پر خرج ترین مجلس جهان را نگاه دارند؛ ما به نظر مردم احترام می گذاریم. اما دیگر این همه پرسی بر من (سرنوشت سیاسی دولت) تاثیری نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 585

به "دودستگی مردم ایتالیا در خصوص همه پرسی قانون اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دودستگی مردم ایتالیا در خصوص همه پرسی قانون اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید