دمنوش های مناسب بچه ها

به گزارش مجله آراد، تهران (پانا) - والدین می توانند به بچه ها به جای چای و قهوه، دمنوش و چای های گیاهی بدهند که فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. گرچه دمنوش هایی که در این مطلب آورده ایم برای سلامت بچه ها مفید است، اما مصرف زیاد آن برای بچه ها توصیه نمی گردد.

دمنوش های مناسب بچه ها

به گزارش تابناک باتو، بعضی از بچه ها به نوشیدن چای یا قهوه زمانی که والدینشان از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، علاقه نشان می دهند، اما چای یا قهوه به دلیل داشتن کافئین برای بچه ها مضر است و مسئله ای برای سلامتی آن ها ایجاد می نماید. والدین می توانند به این بچه ها به جای چای و قهوه، دمنوش و چای های گیاهی بدهند که فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. گرچه دمنوش هایی که در این نوشتار آورده ایم، برای سلامت بچه ها مفید است، اما مصرف زیاد آن برای بچه ها توصیه نمی گردد و در صورت بروز هر نوع مشکل، حساسیت و آلرژی در اثر مصرف این نوع نوشیدنی ها در کودک باید مصرف آن را قطع کنند.

نوشیدنی های غیر مفید برای بچه ها عبارتند از:

نوشابه

نوشابه یکی از نوشیدنی های مضر برای بچه ها است. این نوشیدنی حاوی قند فراوانی است که اگر کودک از آن استفاده کند، تمایل او برای مصرف شیر کاهش یافته و دچار اضافه وزن و سایر مسائل مثل پوسیدگی دندان ها می گردد. نوشابه ها علاوه بر قند و کالری، حاوی کافئین هستند که می تواند تاثیرات بدی بر بچه ها داشته باشد.

توصیه می گردد که بچه های پیش دبستانی بیش از 45 میلی لیتر کافئین در روز مصرف نکنند. این برابر با کافئین موجود در یک نوشابه 360 میلی لیتری و شکلات های شیری 45 گرمی است.

قهوه و چای

قهوه و چای به دلیل داشتن کافئین نوشیدنی مناسبی برای بچه ها نیست و سبب ایجاد اختلال در خواب، بی خوابی و تمرکز نداشتن، بیش فعالی، عصبی شدن و استرس، معده درد، سردرد و کاهش قدرت گیرایی کودک می گردد.

اگر به بچه ها در صبح یک فنجان چای شیرین شده با شکر همراه صبحانه می دهید، ممکن است کودک در سن رشد با گرفتن میزان بالایی از شکر در آغاز روز، در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرد.

آب میوه های تولید شده

آب میوه های موجود در بازار که از شکر مصنوعی و رنگ های غیر مجاز آماده شده اند، کودک را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهند.

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا که حاوی شکر و کافئین هستند، کالری زیادی دارند و برای سلامت بچه ها خطرناکند و مصرف آن ها باعث اختلال در خواب، بالا رفتن قند خون و خطر ابتلا به دیابت و چاقی می گردد.

به جای نوشیدنی های غیر مفید که برای بچه ها مضر است، به آنان دمنوش های گیاهی دهید که برای سلامتی مفید هستند.

دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه حاوی آنتی اکسیدان های حیاتی برای بدن کودک است و مسائل گوارشی، تنفسی، دردهای کولیک در روده بچه ها را برطرف می نماید. زمانی که کودکتان به این مسائل دچار شدند، یک بار در روز به آن ها دمنوش یا چای رازیانه دهید.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل برای بچه ها بسیار مفید است و سبب برطرف بدن دردهای ناشی از سرماخوردگی و آنفلواانزا، عملکرد هضم و جذب، فعالیت مناسب کبد و کیسه صفرا و از بین بردن مسائل تنفسی در آن ها می گردد.

مصرف زنجبیل همراه با چای سبز یا سیاه بسیار توصیه می گردد.

چای هِل

دمنوش هِل برترین نوشیدنی برای بچه ها دچار دل درد است، زیرا هل سبب تسهیل عملکرد دستگاه گوارش و دردهای معده می گردد بنابراین به بچه های که دچار دل درد هستند روزی یک مرتبه چای هل دهید.

چای بابونه

دمنوش بابونه از جمله نوشیدنی هایی می باشد که برای بدن کودک مفید است و مصرف محدود آن سبب برطرف مسائل گوارشی بچه ها می گردد، زیرا بابونه ضد دل درد، برطرف کننده مسائل گوارشی، تسکین دهنده دردهای بدن و از بین برنده گاز در روده هاست.

چای تمشک قرمز

از برترین دمنوش هایی که سرشار از مواد مغذی بوده و در سلامت کبد و کلیه نقش مهمی دارد، چای تمشک قرمز است که توصیه می گردد والدین این نوع دمنوش و یا چای را برای برطرف اینگونه از بیماری ها در هفته حداقل یکبار به کودک خود بدهند.

چای نعناع

یکی از نوشیدنی های یاری رسان که سبب برطرف دل درد و اسپاسم و گرفتگی های عضلات داخل شکمی هنگام ابتلای کودک به مسمومیت های گوارشی می گردد، دمنوش یا چای نعناع می باشد.

چای سبز

چای سبز حاوی کافئین زیادی است بنابراین مصرف بیش از حد آن برای بچه ها توصیه نمی گردد. بعلاوه بعضی بچه ها ممکن است با مصرف چای سبز دچار حساسیت و آلرژی شوند، بنابراین مصرف چای سبز برای بچه های که دچار آلرژی و حساسیت هستند، توصیه نمی گردد.

اگر فرزند شما بالای 12 سال سن داشت و دچار آلرژی به چای سبز نبود، می تواند یکبار در هفته چای سبز که غلظتی ملایم داشته باشد، بنوشد. چای سبز ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی دارد و تنظیم کننده عملکرد سیستم های بدنی است.

آب

آب برترین نوشیدنی برای بچه ها است و سبب تنظیم دمای بدن و آبرسانی سلول های بدن می گردد ومصرف آن سبب می گردد کودک دچار انواع عفونت های ادراری و یبوست نگردد.

شیر گاو

یکی از برترین و کامل ترین منابع کلسیم و ویتامین D شیر است که پروتئین های مفید نیز دارد. برای تامین کلسیم و ویتامین D مورد احتیاج بچه ها توصیه می گردد که آن ها روزانه نیم لیتر شیر مصرف کنند. بچه ها بالای دو سال بهتر است شیر کم چرب مصرف کنند.

باید بدانید بعضی از بچه ها به لاکتوز حساسیت دارند و بعد از خوردن محصولات لبنی دچار مشکل می شوند. این بچه ها بهتر است از شیرهای بدون لاکتوز استفاده کنند.

کفیر، دوغ و ماست

نوشیدنی های لبنی که از شیر تهیه می شوند و دارای مواد معدنی و ویتامین های فراوان هستند نیز برای کودک مفید هستند، اما به میزان خود شیر کلسیم ندارند.

نوشیدنی هایی مانند دوغ، کفیر، ماست که به وسیله باکتری های زنده تهیه می شوند، بدن کودک را در برابر باکتری های مضر محافظت می کنند.

شیر سویا، شیر بادام، شیر نارگیل

شیر سویا هیچ گونه چربی اشباع شده و کلسترول ندارد و در عوض مملو از اسیدچرب مفید امگا سه است. بعلاوه شیری که از بادام گرفته می گردد، دارای ویتامین و پروتئین است و برای کودک مفید می باشد. شیر نارگیل نیز دارای ویتامین و پروتئین است و جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار می رود.

آب سبزیجات

سبزیجات نیز برای کودک بسیار مفید هستند و مصرف روزی یک لیوان آب بعضی از سبزیجات مانند گوجه فرنگی و آب آووکادو برای بچه ها مانعی ندارد، اما آب سبزیجات دیگر را نباید بیشتر از نیم لیوان مصرف نمود، زیرا ممکن است بیشتر از حد احتیاج بدن کودک در خود سدیم داشته باشند.

لیموناد خانگی

لیمونادهای آماده و موجود در فروشگاه ها مملو از قند و شکر مصنوعی هستند، اما می توانید به جای آن ها خودتان در خانه آب لیموترش بگیرید و شربت آب لیمو برای فرزندتان درست کنید، تا ویتامین C زیادی به او برسانید.

آب میوه طبیعی

آب میوه هایی که از میوه های طبیعی تهیه می گردد و فاقد مواد شیرین کننده مصنوعی یا نگه دارنده های مضر هستند، به دلیل دارا بودن ویتامین های فراوان برای سلامتی بچه ها مفید هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2051

به "دمنوش های مناسب بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دمنوش های مناسب بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید