در حذف مرحله غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی تجدیدنظر کنید

به گزارش مجله آراد، جمعی از داوطلبان المپیاد دانشجویی استان خوزستان در نامه ای خطاب به وزیر علوم نوشتند: با حذف مرحله غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی به هیچ روی نمی توان شیوه آزمون مرحله غیرمتمرکز را بازسازی کرد.

در حذف مرحله غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی تجدیدنظر کنید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، جمعی از داوطلبان المپیاد دانشجویی استان خوزستان و رتبه های برتر سنوات پیشین المپیاد دانشجویی در نامه ای خطاب به غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس شورای عالی المپیاد علمی دانشجویی نوشتند: با حذف مرحله غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی و تعبیه امکان شرکت در آزمون سراسری کارشناسی ارشد به هیچ روی نمی توان شیوه آزمون مرحله غیرمتمرکز را بازسازی کرد.

در این نامه آمده است:

با احترام به استحضار می رساند، اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص عدم برگزاری آزمون غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی به دلیل وجود پاره ای از مسائل در بعضی دانشگاه های مراکز مناطق ده گانه، و اعلام لزوم شرکت دانشجویان المپیادی در آزمون کارشناسی ارشد به جای آن، در این فرصت بسیار محدود به جامانده، که توسط بعضی دانشگاه ها منتشر شده و به صورت پیامکی نیز این خبر تلخ و اسفناک به اطلاع داوطلبین رسیده است، منجر به بروز شوک و ناراحتی بسیار به دانشجویان شد.

همانگونه که مستحضرید طبق موازین مصوب، این آزمون به دو روش غیرمتمرکز و متمرکز هر سال برگزار شده است و بیشتر قریب به اتفاق داوطلبین برگزیده مرحله نهایی و حائزین رتبه های برتر در رشته های مختلف (که در بین امضانمایندگان این نامه نیز هستند)، منتخبین همین مرحله غیرمتمرکز بوده اند. در روش غیرمتمرکز که سراسر دانشگاه های کشور به ده قطب تقسیم خواهند شد، دانشجویان بسته به رشته تحصیلی، طی یک الی دو روز در آزمونی تشریحی و تحلیلی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. نفرات برتر این آزمون که در هر قطب و در هر رشته 5 نفر می باشند (غیر از قطب 1 که تعداد نفرات برگزیده 10 نفرند) به مرحله نهایی المپیاد که هرساله در تهران برگزار خواهد شد راه می یابند (نزدیک به 80 درصد نفرات برگزیده جهت شرکت در آزمون مرحله نهایی)، و 15 نفر دیگر نیز به وسیله آزمون متمرکز به مرحله نهایی راه پیدا می نمایند، به این صورت که 15 نفر برتر آزمون کارشناسی ارشد که متقاضی شرکت در آزمون المپیاد میباشند برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب خواهند شد.

این در حالی است که با حذف مرحله غیرمتمرکز و تعبیه امکان شرکت در آزمون سراسری کارشناسی ارشد به هیچ روی نمی توان شیوه آزمون مرحله غیرمتمرکز را بازسازی کرد؛ زیرا اساس المپیاد دانشجویی مبتنی بر آزمونی تشریحی، مبنایی و تحلیلی است و با روش تستی کنکور ارشد بسیار فاصله دارد و پر واضح است، این معضل و تفاوت اساسی بین روش تستی و تشریحی درحدی نیست که بتوان در بازه زمانی یک ماه و چند هفته آن را برطرف نمود!

شایان توجه است که تعداد شرکت نمایندگان در آزمون غیرمتمرکز در هر رشته و در هر قطب علمی به طور میانگین حدود 30 الی 40 نفر است که سازمان سنجش می تواند با برنامه ریزی و حتی تقسیم وظایف با دانشگاه های مختلف نسبت به برگزاری آزمون اقدام نماید.

در خصوص تصمیم باید عنایت داشت که روش جایگزین اعلام شده از سوی سازمان، مستلزم شرکت داوطلبان آزمون مرحله غیرمتمرکز، در آزمون ارشد است و از منظر پروتکل های بهداشتی همان خطر حضور در محیط های عمومی را دربردارد و حتی به دلیل کثرت داوطلبین کنکور ارشد، شرکت داوطلبین مرحله غیرمتمرکز در این آزمون می تواند خطرناک تر هم باشد! این درحالی است که طبق دستور رئیس جمهور، مصوبات هیئت محترم دولت و ستاد مقابله با کرونا و مصاحبه اخیر حضرتعالی با خبرگزاری انتخاب، از 17 خرداد ماه مراکز آموزش عالی و خوابگاه های دانشجویی به منظور پیگیری امور آموزشی باز می شود. با این حال بنظر می رسد در برهه کنونی که با کوشش و همّت مدیران و عوامل سازمان سنجش آموزش کشور کلیه آزمون های سراسری در امسال برگزار می شود، آزمون مرحله غیرمتمرکز المپیاد نیز به روش مقتضی با رعایت تمام احتیاطات و تمهیدات لازم در فرصتی مناسب می تواند برگزار شود.

گفتنی است که در این خصوص پیگیری های بسیاری توسط دانشجویان سراسر کشور از سازمان سنجش به طرق مختلف از قبیل تماس تلفنی، ایمیل به واحد المپیاد سازمان و ثبت درخواست الکترونیکی انجام گرفته است و در نهایت نیز نامه های با درخواست تجدیدنظر در این تصمیم همراه با امضا دانشجویان و ارائه پیشنهادات متعدد در این زمینه به رئیس سازمان سنجش ارسال شده است، ولی متاسفانه اقدام موثری در این زمینه تا به امروز صورت نگرفتهاست. همینطور این موضوع توسط خبرگزاری های مختلف از قبیل خبرگزاری رکنا، خبرنامه دانشجویان ایران و خبرگزاری مهر نیز مورد بازتاب قرار گرفته است.

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری (یا رئیس محترم شورای عالی المپیاد)؛ در خصوص توالی این تصمیم سازمان باید گفت همانگونه که در بالا نیز ذکر شد این تصمیم منجر به تضییع حقوق و زحمات تمام دانشجویان المپیادی خواهدشد که خود را برای آزمون المپیاد غیرمتمرکز آماده نموده اند، زیرا آن ها ماه ها است که برای آزمونی تشریحی با ماهیتی کاملا تحلیلی واستدلالی و از همه مهمتر با منابعی متفاوت از آزمون کارشناسی ارشد آماده شدهاند، و امکان آمادگی و مطالعه دروس غیر از منابع المپیاد و تسلط بر آن ها در این مدت بسیار محدود با فرض کوشش شبانه روز هم بسیار سخت و سخت به نظر میرسد. همینطور اینکه این تصمیم در واقع و در عمل، مؤید حذف بسیاری از دانشجویان المپیادی از آزمون مرحله نهایی المپیاد است، زیرا باید در این مدت محدود با حجم بسیاری از منابع به جامانده در رقابتی نابرابر با دانشجویانی که مدت هاست خود را برای آزمون کارشناسی ارشد آماده نمودهاند به رقابت بپردازند و جز نفرات برتر این آزمون قرار گیرند تا بتوانند در مرحله نهایی حضور یابند که این امر بدون تردید دلسردی بسیاری از دانشجویان المپیادی از این رقابت را بهدنبال دارد. همینطور این تصمیم موجب کاهش شدید اعتبار آزمون المپیاد نزد دانشجویان در سال های آینده خواهد شد.

گفتنی است پیشنهادات اجرایی که به منظور ارزیابی کارشناسی و حل مشکل پیش رو تقدیم سازمان شده است به توضیح ذیل است:

1-پیشنهاد نخست، ناظر به برگزاری آزمون مرحله غیرمتمرکز در طی یک یا دو هفته با رعایت شرایط زیر است:

پخش کردن آزمون رشته های علمی در روز های مختلف به منظور کاهش تجمع انسانی، برگزاری آزمون در دانشگاه های متعدد که دارای فضای مناسب برای برگزاری آزمون و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند (همانند تصمیم اخیر دانشگاه های تهران، امیرکبیر و علم و صنعت و ... در خصوص امتحانات سرانجام ترم دانشجویان و وزارت آموزش و پرورش در خصوص برگزاری امتحانات دانشآموزان دبیرستانی با رعایت تمام احتیاطات لازم)، کاهش تعداد سوالات و وقت آزمون در رشته هایی که در دو روز آزمون می دادند و برگزاری آزمون علمی آن ها فقط در یک روز، که در این حالت نیازی به تدارک فضای اسکان هم وجود ندارد، به منظور اجتناب حدبیشتری از اقدامات غیرلازم، مسئولیت تهیه میان وعده با خود داوطلبین باشد، برگزاری آزمون در دانشگاه های مرکز استان در یک روز با طرح سوالات واحد در سراسر کشور که مشکل اسکان و تغذیه نیز مرتفع شود.

2- در فرض عدم همراهی با مورد نخست، پیشنهاد شده است که آزمون به صورت غیر حضوری برگزار شود که در این صورت تمامی خطرات ویروس کرونا و معضلات ناشی از آن مانند خوابگاه و غذا منتفی خواهد شد.

3- همینطور در صورت عدم امکان اجرای طرق مذکور، برگزاری آزمون المپیاد در سال 99 به صورت تک مرحله ای با حضور کلیه داوطلبین معرفی شده مرحله غیرمتمرکز و منتخبین مرحله متمرکز (آزمون سراسری) پیشنهاد شد که در این صورت نیز حق کسی ضایع نخواهد شد.

به نظر می رسد که با توجه به راه چاره های فوق، سازمان خواهد توانست با همت و حسن تدبیر نسبت به این موضوع تصمیمگیری نماید و مانع از زایل شدن زحمات بسیار دانشجویان برای این آزمون و تضییع حقوق آنان شود و بتوان به خوبی آزمون مورد نظر را برگزار و به اهداف مقرر دست یافت.

به همین خاطر ما تمامی دانشجویان از جنابعالی عاجزانه استدعا داریم که در راستای اجرای عدالت و حفظ اعتبار و صندلی وزین آزمون المپیاد دانشجویی در میان دانشجویان که همیشه توجه ویژه ای به آن داشته اند، این موضوع را از سوی مقامات مربوطه مورد پیگیری قرار دهید.

پیشاپیش از حسن توجه آن مقام محترم به منظور جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان کوشا و مستعد سراسر کشور کمال تشکر و قدردانی را داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1167

به "در حذف مرحله غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی تجدیدنظر کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حذف مرحله غیرمتمرکز المپیاد دانشجویی تجدیدنظر کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید