خبرنگاران تا به امروز هیچ فردی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در کرمان فوت نکرده است

به گزارش مجله آراد، کرمان - خبرنگاران - رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سه بیمار سرپایی و بستری کوتاه مدت مشکوک به کرونا ویروس در این استان گزارش شده ، گفت: وجود بیماری در این افراد رد و مرخص شده اند و اکنون چهار مورد با شک ضعیف و به عنوان عفونت های شدید تنفسی در بیمارستان های کرمان بستری شده و تا به امروز هیچ فردی به دلیل ابتلا به این بیماری در کرمان فوت نکرده است.

خبرنگاران تا به امروز هیچ فردی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در کرمان فوت نکرده است

به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا رشیدی نژاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با موضوع کرونا ویروس جدید اضافه کرد: مورد مشکوک به کرونا ویروس در شهرهای دیگر استان کرمان تایید نشده فقط یک مورد مشکوک به این بیماری در شهرستان بم مشاهده شد که با توجه به تطبیق نداشتن علائم بالینی بیمار با علائم بیماری، این فرد نیز مرخص شده است.

وی تاکید نمود: چند مسافر نیز به عنوان موارد مشکوک تحت مراقبت هستند و تا به امروز موردی از ابتلا به بیماری در کرمان ثبت نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نمونه افراد مشکوک به آزمایشگاه ارسال شده اما شک ما در مورد ابتلای این افراد به کرونا ضعیف است و امیدواریم این افراد بزودی با صحت و سلامت مرخص شوند.

وی اضافه کرد: کرونا ویروس در 80 درصد موارد بیماری خفیف ایجاد می نماید و بدون مشکل است و در حدود 20 درصد مبتلایان شدید است که احتیاج به بستری دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: بر اساس رفتارهای ویروس در چین بیماری کرونا در حدود پنج درصد افراد شدیدتر و ممکن است فرد را دچار عارضه جدی کند و در نهایت ممکن است این ویروس در زیر 2 درصد موجب مرگ گردد.

نقش موثر آموزش های پیشگیرانه رسانه ها در مورد کنترل بیماری ها

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها با ارائه آموزش های پیشگیرانه به مردم نقش ارزنده ای در کنترل بیماری ها دارند تاکید نمود: رسانه ها طریقه شست و شوی دست ها و راههای پیشگیری از کرونا ویروس را به مردم آموزش دهند.

رشیدی نژاد کاهش دغدغه جامعه را در مورد انتشار ویروس کرونا یکی از دغدغه های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیان نمود و گفت: مسائل مطرح شده در رسانه به وسیله مسئولان دانشگاه با مستندات علمی و واقعی مطرح می گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: ویروس کرونای فعلی، جدید است و ممکن است رفتارهایی داشته باشد که تصمیمات حوزه سلامت را تغییر دهد لذا تغییر تصمیم مسئولان قابل انتظار است و نباید حمل بر کتمان کردن مسائل گردد و ممکن است رفتار و تظاهر بیماری و واگیری آن تغییر کند و بعضی تصممات به دلیل شرایط روز است.

وی توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی این اختیار را دارد بخشی از فعالیت های آموزشی را تعطیل کند اما در مورد تعطیلی سایر دستگاه ها نظر مشورتی می دهد.

رشیدی نژاد گفت: از دیروز مطالبات مردمی برای تعطیلی مدارس و دانشگاه بسیار زیاد بوده و بعضا والدین فرزندان خود را به مدرسه نفرستاده اند.

وی تاکید نمود: این بحث هم مطرح است که با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نگرانی ها را بیشتر کنیم لذا باید بر اساس منطق و تجارب سایر شهرها و کشورها تصمیم گیری کرد و اصحاب رسانه نیز در این زمینه می توانند یاری نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ویروس کرونا در کرمان خوب مدیریت و از ابتدا نشست ویدئو کنفرانس با وزارت بهداشت برگزار شده و بر اساس همان برنامه های دانشگاه چیدمان شد و قبل از این مهم نیز اصول ایمنی و مراقبت های بهداشتی را به کرات منتشر نموده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: کلیپ های خوبی در مورد کرونا ویروس در این دانشگاه تهیه و به وزارتخانه نیز ارسال شده است.

وی اضافه کرد: امکانات بیمارستانی فراهم و کمیته تخصصی متشکل از صاحب نظران این بخش در دانشگاه علوم پزکی کرمان تشکیل شده و این افراد روزانه بیمارستان ها و اماکن مختلف را از نظر وجود ویروس کرونا پایش می نمایند و از طرفی کرمان تجربه دیگری را نیز در زمینه کرونا ویروس طی سال های گذشته داشته است.

وی بیان نمود: افرادی که از خارج کشور وارد کشور می شوند قبل از ورود مورد پایش قرار می گیرند اما در زمینه افرادی که در داخل کشور به شهرهای مختلف تردد می نمایند چک کردن امکان پذیر نیست و ضرورت هم ندارد برای مسافران داخلی نمی توان گیت ورودی بگذاریم.

رشیدی نژاد گفت: در زمینه تجمعات تصمیمات خوبی گرفته شد و باید تجمعات غیرضروری کاهش پیدا کند و بعضی فعالیت داخل استانی نیز لغو شده است.

رصد داروخانه ها توسط بازرسان علوم پزشکی

وی به بازید از داروخانه ها توسط بازرسان اشاره نمود و اضافه کرد: با گران فروشی و احتکار در زمینه اقلامی مانند ماسک و ژل ضدعفونی نماینده در کرمان برخورد می گردد.

وی ادامه داد: هجوم مردم به داروخانه ها ذخایر داروخانه ها را کم می نماید به همین دلیل خرید ماسک جدید و فروش آن توسط داروخانه ها ممنوع شده و این مهم به وسیله حوزه بهداشتی انجام و به محض رسیدن محموله در مکان های مورد نظر توزیع می گردد.

رشیدی نژاد توضیح داد: ماسک برای افرادی مفید است که دچار بیماری شده اند و همچنین برای افرادی که از بیماران مراقبت نزدیک دارند.

وی توضیح داد: کرونا ویروس به وسیله هوا منتقل نمی گردد اما به وسیله ریز قطرات فرد آلوده در هوا منتقل می گردد.

وی ادامه داد: در دمای محیط سردتر بیماری های ویروسی افراد را دچار بیماری های حاد تنفسی می نماید و حدس بر این است با گرم شدن ها از سرایت این بیماری کاسته گردد.

رشیدی نژاد با بیان اینکه رفتار کرونا ویروس قابل پیش بینی نیست توضیح داد: حدس بر این است اکنون بیش از 30 کشور جهان گرفتار این ویروس شده و مخصوص منطقه و کشور خاصی نیست.

وی اضافه کرد: اشیای آلوده راه دیگر انتقال ویروس است و این ویروس بین 2 تا 9 روز می تواند زنده بماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: افرادی که به رونا مبتلا شده نسبت به این بیماری ایمن می شوند و دوره بیماری دوره کمون دارد و انتقالش در دوره خاص خودش است و فردی که یک دوره مبتلا شده نمی تواند در همه ادوار انتقال دهده باشد.

وی اضافه کرد: آزمایش افراد مشکوک به کرونا ویروس در کشور در دو مرکز انجام می گردد لذا با توجه به حجم نمونه ها و ظرفیت این مراکز پاسخ این آزمایشات 48 تا 72 ساعت طول می کشد.

اعلام تخلف اقلام بهداشتی به وسیله شماره های 124و 190

رشیدی نژاد تاکید نمود: افراد تخلفات در زمینه گران فروشی و احتکار اقلام بهداشتی و دارو را به وسیله شماره 124 و 190 اعلام نمایند.

وی با بیان اینکه امکان انجام تست و نیروی فنی مورد احتیاج برای انجام آزمایشات کرونا ویروس در استان کرمان وجود دارد توضیح داد: این مورد به وزارت بهداشت نیز اعلام شده اما اکنون امکان این مهم وجود ندارد.

مردم از خرید ماهی قرمز بپرهیزند

رشیدی نژاد با بیان اینکه نمی دانم انتقال ویروس به وسیله ماهی قرمز توجیه علمی دارد یا نه گفت: اما به صورت شخصی توصیه می کنم مردم از خرید ماهی قرمز خوداری نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به اینکه کارگران چینی دو دسته هستند گفت: دسته اول کارگرانی که اخیرا سابقه سفر به کشور چین را نداشته اند و دسته دوم گروهی که تازه آمده اند که باید تحت مراقبت قرار گیرند.

مردم از خرید پرنده ها خوداری نمایند

سید وحید احمدی طباطبایی همچنین توصیه کرد: مردم از خرید پرنده ها خودداری نمایند و بازار فروش حیوانات در خیابان امام بزودی تغییر مکان می دهد.

نوذر نخعی مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: استان کرمان با توجه به اینکه مورد ثابت شده کرونا ندارد شرایط زرد ندارد و به همین دلیل بر اساس تجارب کشور چین که 44 هزار نفر بیمار شدند و درصد بچه ها مبتلا اندک بود فرد زیر 22 ساله مورد بستری نداشته اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: طبق آخرین آمار 43 نفر مبتلا و 28 نفربستری و هشت مورد مرگ به دلیل ابتلا به کرونا در کشور اعلام شده است.

مرتضی هاشمیان اضافه کرد: کمیته دانشگاهی با حضور افراد دخیل شروع و برنامه عملیاتی نوشته شد و تمام حوزه های محیطی دانشگاه ها در آماده باش به سر می برند.

وی گفت: بعضی تخت ها در بیمارستان افضلی پور خالی و آماده شده و اماده پذیرش افراد مشکوک و تبدار است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 916

به "خبرنگاران تا به امروز هیچ فردی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در کرمان فوت نکرده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تا به امروز هیچ فردی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در کرمان فوت نکرده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید