خبرنگاران ایران در قبال آمریکا رویکرد اشتباهی نداشته که بخواهد بعد از انتخابات تغییر دهد

به گزارش مجله آراد، تهران- خبرنگاران- حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به شرایط آرای سرنوشت ساز انتخابات2020 اظهارداشت: ترامپ به نسبت بایدن شانس بسیار اندکی برای به دست آوردن آرای مردمی دارد که هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند. وی همچنین توضیح داد که ایران باید رویکرد ثابت خود را در قبال دولت بعدی آمریکا ادامه دهد.

خبرنگاران ایران در قبال آمریکا رویکرد اشتباهی نداشته که بخواهد بعد از انتخابات تغییر دهد

انتخابات آمریکا به روزهای معین نماینده و حساس خود رسیده است. این شرایط باعث شده کمپین انتخاباتی حزب جمهوری خواه و دموکرات فعالیت های خود را گسترش داده و کوشش نمایند آرای افراد مردد را به سمت خود جذب نمایند. با اینکه نظرسنجی ها از پیشتازی جو بایدن نامزد حزب دموکرات حکایت دارد اما اتفاقات انتخابات سال 2016 باعث شده با وجود این نظرسنجی ها، دموکرات ها و تحلیل گران دست به عصا حرکت نمایند. در انتخابات سال 2016 با این که هیلاری کلینتون جلوتر بود و توانست حدود سه میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ هم به دست آورد اما در آرای الکترال باخت و در نتیجه ترامپ ساکن کاخ سفید شد. در حال حاضر هم آرای مرددی هستند که می توانند سرنوشت انتخابات آمریکا را معین نمایند.

اینکه در نتیجه پیروزی، هر کدام از دو نامزد چه سیاستی در خصوص ایران پیش خواهند گرفت و تهران چه رویکردی باید اتخاذ کند از جمله پرسش هایی است که با حنیف غفاری کارشناس امور بین الملل مطرح کردیم.

ترامپ شانس اندکی برای پیروزی دارد

غفاری در پاسخ به این پرسش که تحلیل شما در خصوص نتیجه انتخابات سوم نوامبر برابر با 13 آبان چیست، گفت: در حال حاضر بیشتریت قریب به اتفاق اتاق های فکر آمریکا و موسسات نظرسنجی معتقدند که بایدن پیروز انتخابات خواهد شد. اما نباید فراموش کرد که در انتخابات 2016 هم بسیاری از این اتاق فکرها و موسسات نظرسنجی پیش بینی کردند که کلینتون پیروز می گردد اما شما دیدید که این اتفاق نیفتاد و ترامپ انتخاب را برد. به عبارت بهتر در انتخابات آمریکا پنج درصد آرای معین نماینده داریم که نتیجه انتخابات را این آرا معین می نمایند. در نظرسنجی های ایالتی چند روز اخیر هم مشاهده کردیم که هنوز هم شرایط این آرا معین نیست و شهروندان در نظرسنجی ها گزینه نمی دانم را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: در انتخابات 2016 بیشتر این شهروندان مردد که پنج درصد آرا را تشکیل می دهند به سمت ترامپ رفتند که باعث پیروزی او در انتخابات شد. در انتخابات سال جاری نسبت به انتخابات 2016 شانس ترامپ برای به دست آوردن این پنج درصد بسیار اندک است. دلیل این امر هم نارضایتی هایی است که از دولت او در جامعه آمریکا وجود دارد. اما به هرحال ما نمی توانیم شانس او را صفر در نظر بگیریم. بنابراین احتمال انتخاب ترامپ منتفی نیست. هر چند که کار بسیار سخت تری نسبت به بایدن دارد. چرا که باید در ایالت های مهمی چون کارولینای شمالی، فلوریدا و یکی دو ایالت برای پیروزی آرای الکترال را به دست بیاورد اما در حال حاضر شرایط مناسبی ندارد. حتی در بعضی ایالت ها که همواره هوادار جمهوری خواستار بودند مثل تگزاس و جورجیا هم شرایط متزلزلی دارد و با بایدن رقابت نزدیکی دارد.

بایدن رویکرد ترامپ در خصوص ایران را کنار خواهد گذاشت

وی در پاسخ به این پرسش که بایدن در صورت پیروزی چه سیاستی در خصوص ایران در پیش خواهند گرفت، هم بیان داشت: همانطور که بایدن اعلام نموده به جای فشار حدبیشتری که دولت ترامپ اعمال کرد و می خواهد در صورت پیروزی هم ادامه دهد بایدن می خواهد سیاست فشار هوشمندانه را در پیش بگیرد، یعنی اینکه عملا همان خواسته ها و مطالبات دولت ترامپ را در حوزه های مختلف از ایران دارد اما سعی می نماید این خواسته ها را در سازوکارهای متفاوت به پیش ببرد. سازوکارهایی مثل اتحاد با دیگر بازیگران و ائتلاف و روش هایی غیر از اقدمات ترامپ در کارزار فشار حدبیشتری اما فشار همچنان ادامه خواهد یافت و فقط روش ها تغییر خواهد نمود.

سیاست خارجی ایران نباید در نتیجه انتخابات آمریکا دستخوش تغییر گردد

غفاری در پاسخ به این سوال که ایران در صورت پیروزی بایدن چه سیاستی باید در پیش بگیرد، هم گفت: آن طور که مسلم است استراتژی ها و اصول سیاست خارجی ایران نباید با تغییر رئیس جمهور در آمریکا و در نتیجه انتخابات این کشور دستخوش تغییر گردد. کشوری مثل ایران نمی تواند سیاست خارجی خود را وابسته بر حضور یا عدم حضور بایدن کند و اصول و روینمودهای خود را با این تغییر و تحولات تنظیم کند که در اختیار مقامات ما هم نیست.

به نظر من حتی در صورت حضور بایدن در کاخ سفید اصرار بر استراتژی هایی که در حوزه سیاست خارجی ایران تثبیت شده باید در دستور کار مقامات کشور قرار گیرد. این رویکرد بهترین راه برای مواجهه با دولت بعدی آمریکا است. در این رویکرد فرقی نمی نماید بایدن پیروز گردد یا ترامپ انتخاب گردد بلکه جمهوری اسلامی بر اساس اصول ثابت خود حرکت می نماید. همچنین در رابطه با این کشور ایران رویکرد اشتباهی در پیش نگرفته که بخواهد اشتباه خود را اصلاح کند بلکه این دولت آمریکا است که باید از روینمودهای اشتباه خود دست برداشته و به سازوکارهای بین المللی احترام بگذارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1420

به "خبرنگاران ایران در قبال آمریکا رویکرد اشتباهی نداشته که بخواهد بعد از انتخابات تغییر دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایران در قبال آمریکا رویکرد اشتباهی نداشته که بخواهد بعد از انتخابات تغییر دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید