تکلیف 5100 خودروی دپو شده روشن شد؟

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران: بعد از اما و اگرهای بسیار در رابطه با معین شرایط و ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، با ارائه پیشنهاد وزیر اقتصاد به دولت برای معین تکلیف آنها در نهایت تصمیماتی در این رابطه اخذ شده که به زودی در دولت طرح و نهایی می گردد، این در حالی است که هیچ افزایشی در رابطه با حقوق گمرکی و سود بازرگانی در این رابطه تصویب نشده و به محض رای دولت ، ترخیص و یا هر گونه مصوبه ای در این باره در دستور کار قرار می گیرد.

تکلیف 5100 خودروی دپو شده روشن شد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، از چند سال اخیر خودروهای دپو شده در گمرک در مجموع حدود 12 هزار و 261 دستگاه بود که به دلایلی از جمله تغییر شرایط ارزی و همچنین ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو ترخیص آنها متوقف و در گمرکات، بنادر و مناطق دپو شد.

اما در نیمه دوم سال گذشته و با مصوبه هیات دولت در مهلت شش ماهه ای 7153 دستگاه از آنها ترخیص شد و 5108 دستگاه دیگر به دلیل خاتمه مهلت معین شده باقی ماند.

بعد از رایزنی هایی که در خصوص معین تکلیف این خودروها وجود داشت در نهایت چندی پیش دژپسند-وزیر اقتصاد -در بازدیدی که از گمرکات بوشهر داشت پیشنهاداتی را در خصوص معین تکلیف این خودروها به دولت ارائه کرد که اکنون آنالیز ها انجام و احتمالا در جلسات پیش روی دولت نهایی می شود.

در نهایت پیشنهادات وزیر تایید شد

اما مهرداد جمال ارونقی -معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران- در رابطه با آخرین شرایط تصمیم گیری در خصوص خودروهای مانده در گمرک، بنادر و مناطق آزاد و جزئیات آن شرحاتی به ایسنا ارائه نموده است.

ارونقی با اشاره به اینکه پیشنهادات وزیر اقتصاد در رابطه با معین تکلیف خودروهای دپو شده تنظیم و در اول دی ماه سال جاری به معاون اول رئیس جمهور ارائه شد، گفت: متعاقب آن دستگاه های مختلف با توجه به اینکه احساس می کردند باید این موضوع آنالیز و معین تکلیف شود درخواست تشکیل کمیته مشترک جهت رسیدگی به موضوع را مطرح کردند، از سوی دیگر همزمان و به موازات پیشنهاد ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد، دکتر روحانی نیز معاون مالی خود آقای نهاوندیان را مسئول آنالیز موضوع کردند تا با دعوت از دستگاه های مختلف این مساله مورد آنالیز قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به موضوع معین تکلیف خودروها با حضور دستگاه های ذی ربط منجر شد تا در جلسه ای به ریاست دکتر نهاوندیان، مساله مورد آنالیز قرار گیرد، اضافه نمود: بر این اساس همان پیشنهادهایی که از سوی وزیر اقتصاد به دولت ارائه شده بود و براساس همان بندها آنالیز ها انجام و دستگاه های مختلف اعم از وزارت کشور، بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک و وزارت اقتصاد آن را مورد رسیدگی قرار داده و در نهایت تصمیماتی در این رابطه اتخاذ شد که قرار است در دولت ارائه شود.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: احتمالا در یکی از جلسات نزدیک هیات دولت و به زودی این موضوع مطرح و معین تکلیف می شود.

بندهای مورد تصمیم گیری در خصوص خودروها

ارونقی به جزئیات مورد آنالیز در جلساتی که با معاون مالی رئیس جمهور برگزار شده، اشاره نمود و شرح داد: در خصوص اول مهلت ترخیص خودروها که در بند (3)مصوبه قبلی هیات دولت درخصوص خودروها مطرح بود، مورد توجه قرار گرفته که باید توسط دولت رسیدگی شود و احتمالاً اعطای مهلتی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: مورد دیگر مربوط به خودروهای بالای 2500 سی سی است که در دو گروه خودروهای منطقه آزاد اروند و همچنین خودروهای متعلق به جانبازان که به قبل از شهریور 1393 بر می شود و وارد گمرک شده است، اختصاص دارد.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: در بند دیگر موضوع چگونگی انجام تشریفات ترخیص خودروهایی که مراجع قضایی آنها را معین تکلیف نموده است، مورد آنالیز قرار گرفته است.

آیا خودروها تا خاتمه سال بدست صاحبان می رسند؟

ارونقی درباره اینکه آیا این احتمال وجود دارد که خودروها تا خاتمه سال در اختیار صاحبانشان قرار گیرند گفت: به طور صددرصد وقتی که در هیات وزیران مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری شود معین تکلیف خواهند شد،چراکه تمامی مسائل آماده است و در کمیسیون مالی بحث های کارشناسی اجرا شده و آماده تصمیم گیری است. از این رو با معین تکلیف به سرعت اجرایی و سازمان های مربوطه براساس آن اقدام می نمایند.

احتمال متروکه شدن چه خودروهایی وجود دارد؟

وی در خصوص اینکه آیا ممکن است بعضی خودروها متروکه اعلام شوند، گفت: در خصوص خودروهایی که مرجع قضایی در خصوص آنها تصمیم گیری می نماید گمرک و هر سازمان دیگری ملزم به اجرای دستور مرجع قضایی است و هرگونه اقدامی را وفق دستورات صادره انجام خواهیم داد، اما در رابطه با متروکه شدن اگر قانون آن را تکلیف کند نیز دستگاه های مربوطه مکلف به انجام آن هستند. این در حالی است که متروکه شدن عمدتاً شامل خودروهایی است که ثبت سفارش ندارند و یا به گمرک اظهار نشده اند، که این خودروها اغلب در مناطق آزاد و ویژه مالی و همچنین بنادر قرار دارند که در صورت تشخیص متروکه بودن به گمرک اعلام می شود.

هیچ مصوبه ای در خصوص دو برابر شدن حقوق گمرکی خودروها نداشتیم

اما موضوع دیگری که در رابطه با ترخیص خودروها مطرح شده به افزایش دو برابری حقوق گمرکی آنها برمی شود که این مقام مسئول به صراحت آن را تکذیب کرد و اضافه نمود: تا به امروز در جلسات و پیشنهادات مطرح شده از سوی وزارت اقتصاد و یا هر یک از مسئولان و جلساتی که متعاقب آن برگزار شده چنین موضوعی مطرح نبوده است و بحثی در خصوص افزایش حقوق گمرکی و یا دو برابر شدن سود بازرگانی خودروهای دپو شده وجود ندارد. هرچند که بعضی رسانه ها این موضوع را به نقل از منابع مطلع گمرک اعلام نموده اند اما چنین موضوعی درخصوص این خودروها صحت ندارد.

ارونقی یادآور شد: با توجه به پیگیری های انجام شده، گمرک سازمان مجری در این رابطه است و هرگونه تصمیم گیری که از سوی هیات وزیران انجام شود گمرک و سایر دستگاه ها آن را اجرایی خواهند کرد. این در حالی است که تا به امروز نیز تمامی دستگاه های مربوطه وظایف خود را انجام داده و کوتاهی نداشته اند و با همکاری ای که بین سازمان ها وجود داشته امیدواریم که این خودروها به زودی معین تکلیف و در اختیار صاحبانشان قرار گیرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 854

به "تکلیف 5100 خودروی دپو شده روشن شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف 5100 خودروی دپو شده روشن شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید