تقلاهای آمریکا علیه ایران چگونه به شکست منتهی می گردد؟

به گزارش مجله آراد، حقوقدان بین الملل معتقد است که کوشش های آمریکا علیه ایران برای احیای تحریم ها راه به جایی نخواهد برد.

تقلاهای آمریکا علیه ایران چگونه به شکست منتهی می گردد؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، داریوش اشرافی گفت: در سند برجام روش حل و فصل در مواد 36 و 37 پیش بینی شده که به موجب آن فرایندی تعریف شده تا چنانچه یکی از طرفین بر این باور باشد که طرف دیگر این موافقت نامه را نقض نموده برای حل و فصل این موارد طی گردد. اما قبل از پاسخ به پرسش باید این نکته را در نظر داشته باشیم که منطق سند در واقع دو طرف را پیش بینی نموده یک طرف ایران و طرف دیگر شش کشور آمریکا، روسیه، انگلستان، فرانسه، چین و آلمان یعنی از نظر حقوقی این سند توسط دو طرف امضا شده یک طرف ایران و یکطرف که مجموعا پنج بعلاوه یک نامیده می شوند. استفاده از مکانیسم ماشه مستلزم تحقق شرط خاصی نیست همین که یا ایران یا هرکدام از کشورهای شش گانه بر این باور باشد که سند توسط طرف دیگر نقض شده حق خواهد داشت تا درخواست تشکیل کمیسیون مشترک پیش بینی شده کند. اما موضوعی که اکنون محل مناقشه است این است که حقوق و اختیارات مندرج در برجام مختص اعضای این سند است و با توجه به اصل نسبی بودن معاهدات، کشورهای غیر عضو این سند نمی توانند از حقوق و اختیاراتی که برای اعضا پیش بینی شده استفاده نمایند. به همین خاطر چون آمریکا در 8 ماه مه 2018 از برجام خارج شده و تعهداتی را که بموجب این سند حقوقی بر عهده گرفته نه تنها ایفا ننموده بلکه این سند را نقض نموده، نمی تواند از قواعدی و مقرراتی که برای چگونگی حل و فصل اختلافات ناشی از اجرای برجام مطرح می گردد، استفاده کند.

وی اضافه نمود: در حالی که آمریکا از برجام خارج شده نمی تواند به مقررات آن استناد کند و مثلا از ایران درخواست معین نماینده برای تشکیل کمیسیون مشترک که گام اول حل و فصل اختلافات است،داشته باشد. اما به فرض طی این راستا و عدم قانع کردن آمریکا، گام دوم تشکیل ارجاع موضوع به وزرای خارجه طرفین است، که در صورت نتیجه بخش نبودن گام سوم درخواست تشکیل هیات مشورتی است که البته هر کدام از طرفین یک نماینده و شخص سوم فرد مستقل خواهد بود که البته معلوم نیست طرفین بتوانند روی معین شخص ثالث توافق نمایند. به همین دلیل است که می بینیم آمریکا راستا راحت و سهلی برای ارجاع موضوع به شورای امنیت ندارد. چنانچه این راستا تماما طی گردد، آن موقع هست که پرونده به شورای امنیت ارجاع می گردد و چنانچه شورای امنیت به تداوم برداشتن تحریم ها رای دهد لغو تحریم ها ادامه می یابد و چون آمریکا حق وتو دارد لذا در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت احتمالا آمریکا پیروز به پیشبرد نظریاتش خواهد شد.

مشروح این تبادل نظر را اینجا بخوانید.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1320

به "تقلاهای آمریکا علیه ایران چگونه به شکست منتهی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلاهای آمریکا علیه ایران چگونه به شکست منتهی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید