باورنکردنی است اما این نقاشی های مدرن متعلق به 38 هزار سال پیش هستند!

به گزارش مجله آراد، نقاشی 38 هزار ساله

به صورت معمول، انسان ها همه چیز را منحصر به زمانی می دانند که اجدادشان در ذات و فطرت خود در پی یک تکه گمشده از راحت طلبی و فرهنگ منسجم و بالنده گشتند. اختراع پول، یک جا نشینی، قانون گذاری، تدوین جوامع شهر و روستایی، اختراع زبان و خط و حتی نقاشی. اما می خواهیم نقاشی ای را به شما امروز معرفی کنیم که تمام این ها را زیر سوال می برد! دانشمندان در فرانسه تکه سنگی پیدا کردند که نقاطی بر روی آن نقاشی شده است که متعلق به 38 هزار سال پیش است و یک حیوان را به تصویر کشیده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر این نقاشی 38 هزار ساله را مورد بررسی قرار دهیم.

باورنکردنی است اما این نقاشی های مدرن متعلق به 38 هزار سال پیش هستند!

خبر پیدا شدن این نقاشی در زمان خودش سرصدای بسیار زیادی را به راه انداخت و بسیاری از علوم وقت زمانه را تحت تاثیر قرار داد. تقریبا در سر تیتر بیشتر خبرگزاری های مجازی و حقیقی این خبر منتشر شده بود که گروهی از دانشمندان به تازگی قطعه سنگی را در کشور فرانسه کشف کرده اند که حاوی حکاکی و نقوش متفاوتی بر روی خود است.

این حکاکی ها همگی به شکل نقطه ای هستند و به شکل و شمایل یک گاو وحشی و همچنین یک ماموت پشمالو می باشند و از همه عجیب تر این است که این اثر که بر روی سنگ نقش بسته است، متعلق به 38 هزار سال پیش است و این یعنی این که این نقاشی به دوره پارینه سنگی باز می گردد! در واقع چیزی که بسیار مایه تعجب همگان شده است این مسئله است که تاریخ و قدمت این نقاشی ها به زمانی باز می گردد که انسان ها هنوز هم خام خواری می کردند و حتی آتش را هم کشف نکرده بودند، چه برسد به این که بتوانند چنین نقاشی را بکشند!

بر طبق گزارش نشریه رسمی UPI، تمامی تکنیک نقاشی که در این دیوار کشیده های ما قبل تاریخ وجود دارد، دارای سبک نقطه نقطه است و در دوره پس از تاریخ و حتی بسیار بعدتر از آن از طریق ژرژ سورا، نقاش فرانسوی و بنیانگذار نو دریافتگری که به عنوان نئوامپرسیونیسم، و دیگر نقاش معروف و پیشرو اروپایی همچون ونسان ون گوگ که به عنوان نقاش پسا دریافتگر هلندی معروف شد و سبک جدیدی را آغاز در جهان ابداع نمود و البته هم محبوبیت بسیاری نیز به دست آورد، مربوط می باشد.

این تاریخچه ای که ما از سبک های نقاشی برای شما بیان نمودیم تنها گوشه ای از حضور این سبک در نقاشی نئو مدرن انسان هاست اما حال با کشف این قطعه سنگ حکاکی شده، باید گفت که ریشه این تکنیک نقاشی به 35 هزار سال پیش یعنی دوران پارینه سنگی باز می گردد.

در بررسی پیشینه این سبک نقاشی باید بگوییم که بیشتر تاریخ نگاران هنری در فرانسه و اروپا، منشا به وجود آمدن تکنیک های نقاشی با نقطه را مرتبط به دهه 1880 میلادی می دانستند اما بعدها با کشف 16 قطعه سنگ آهک حکاکی شده از دره وزرا در کشور فرانسه، فرضیه ای متفاوت تر از آن چه که می پنداشته اند در پیش روی آن ها قرار گرفته است آن ها حدس می زنند که این روش نخستین بار از طریق انسان های اولیه ای که در حدود 38 هزار سال پیش می زیسته اند، ابداع شده است!

یکی از بزرگ ترین انسان شناس های جهان از دانشگاه نیویورک، آقای راندال وایت در زمنیه کشف این قطعه سنگ نقاشی شده که در واقع نقاشی 38 هزار ساله است و متعلق به دره وزرا کشور فرانسه است می گوید که: ما کاملا با این تکنیک از طریق هنرمندان مدرن آشنایی داریم و اصلا انتظار این را نداشتیم که چنین چیزی را با این قدمت کشف کنیم و روزی با آن روبرو شویم.

اما به هر حال هم اکنون نیز تایید می کنیم و این نکته را یادآوری می کنیم که تصویر گری از فرهنگ انسان های نخستین و ماقبل تاریخی که در قاره اروپا می زیسته اند یعنی اوریگنیشن، به وجود آمده است. درباره این فرهنگ برایتان کمی توضیح می دهیم. فرهنگ اوریگنیشن یا اورین ییشن (Aurignacian) در واقع فرهنگی باستان شناسانه از دوره پارینه سنگی نوین است که در اروپا و جنوب غربی قاره آسیا یافت می شده است.

این فرهنگ برای دوره ای طولانی میان 45 هزار تا 35 هزار سال پیش که البته بر پایه تازه ترین زمان سنجی هایی که در آزمایشگاه کربنی شده است، وجود این سبک نقاشی و تصویرگری به بازه زمانی میان 47 هزار تا 41 هزار سال پیش نیز می رسد، وجود داشته است و مردم آن زمان با آن آشنا بوده اند. جالب است در این زمینه بدانید که نام اوریگنیشن برگرفته از نام شهرک اورینیاک (Aurignac) در منطقه اوت گارون در کشور فرانسه است.

با این که نتیجه قدمت سنجی این نقاشی سنگی باعث تعجب بسیاری از افراد در سرتاسر جهان و علی الخصوص کارشناسان هنری و تاریخ شناسان شده است اما به هر حال نشانه هایی حیرت انگیز دیگری از این فرهنگ در سالیان قبل به دست آمده بوده است. به طور مثال باید به یکی دیگر از قدیمی ترین آثار هنری ما قبل تاریخ به صورت فیگوراتیو با نام ونوس هول فلس اشاره کرد که آن هم از این فرهنگ به دست آمده است.

این تندیس ماقبل تاریخ در سال 2008 در غاری در منطقه شلکلینگن که در استان بادن وورتمبرگ آلمان پیدا شده است و از سر دیگر آثاری است که متعلق به آن دوران ها می باشد. اما اگر بخواهیم تا از نظر هنری و وجود آثار کشیدنی همچون نقاشی این مورد را بررسی نماییم، باید این نکته را بگوییم که باستان شناسان و تاریخ نگاران قبلا هم نقاشی هایی مشابه را که به شکل کرگدن هایی بر روی دیواره های غار شووه که در فرانسه قرار گرفته است، پیدا کرده اند. تصویر این کرگدن ها از طریق نقطه هایی نقاشی شده و سپس بر روی تکه سنگی حکاکی شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2104

به "باورنکردنی است اما این نقاشی های مدرن متعلق به 38 هزار سال پیش هستند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورنکردنی است اما این نقاشی های مدرن متعلق به 38 هزار سال پیش هستند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید