ای آتروس اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با پیمایش 250 کیلومتری رونمایی شد

به گزارش مجله آراد، ای آتروس اولین اتوبوس برقی دارای نشان استاندارد ایران محصول شرکت ایران خودرو دیزل رونمایی شد. اما آیا این اتوبوس می تواند مشکل آلودگی هوا را حل نماید؟!

ای آتروس اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با پیمایش 250 کیلومتری رونمایی شد

نمای عقب

دیروز اول خرداد ماه در شرکت ایران خودرو دیزل با حضور ریاست سازمان ملی استاندارد ایران اولین نشان استاندارد ملی اتوبوس های الکتریکی به ای آتروس به صورت نمادین اهدا شد.

فیلم معرفی اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل
مشخصات فنی آی تروس ایران خودرو دیزل

ای آتروس اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل، برپایه پلتفرم اتوبوس آتروس طراحی شده است. ماکزیمم قدرت ای آتروس 350 کیلووات است. اما در حالت پیوسته، به 195 کیلووات معادل 261 اسب بخار می رسد. ای آتروس به 10 پک باتری 35 کیلووات ساعتی ولتاژ بالا که در مجموع 350 کیلووات ساعت ظرفیت ذخیره سازی را می سازد، مجهز است. شش پک از این باتری ها در سقف اتوبوس و 4 پک در عقب اتوبوس جایگذاری شده است. بعلاوه موتور الکتریکی ای آتروس قابلیت فراوری 3500 نیوتن متر گشتاور دارد و ساخت شرکت دانا است.

قابلیت شیب نوردی آی تروس

یوردخانی مدیر پروژه آی تروس در گفتگوی اختصاصی با بیت ران گفت: یکی از مهم ترین آیتم های مدنظر سازمان اتوبوس رانی به عنوان مشتری اصلی، قابلیت شیب نوردی است که در ای آتروس این عدد 20 درصد است. بعلاوه این اتوبوس، تست های شیب نوردی در ولنجک و جاده لشکرک و بعلاوه منطقه ها مدنظر شهرداری مشهد انجام شد و ای آتروس توانست با پیروزیت تست ها را پاس کند.

وی اضافه نمود: اما مهم ترین آیتم یک خودروی کار و تجاری الکتریکی مایلج یا همان مقدار پیمایش خودرو است. این آیتم در سه سطح زیر تعریف می گردد.

فضای راننده

  • Sort1: ترافیک شهری و کولر روشن در حالت فول لود ای آتروس
  • Sort2: ترافیک ملایم شهری با کولر روشن در حالت فول لود
  • Sort3: مسیر برون شهری با کولر روشن در حالت فول لود و سرعت مطمئنه

نمای پشتی ای آتروس

یوردخانی در تکمیل صحبت های خود اشاره نمود: ای آتروس در Sort1 می تواند 250 کیلومتر پیمایش داشته باشد. بعلاوه حداکثر سرعت خودرو 130 کیلومتر بوده که به 90 کیلومتر محدود شده است.

ظرفیت مسافرگیری آی تروس

ظرفیت مسافر اتوبوس الکتریکال ایران خودرو دیزل 35 نفر نشسته و 35 نفر ایستاده است که در تست ها تیم طراحی خودرو تجربه 100 نفر مسافر را دارد. بر اساس استانداردهای بین المللی، نمونه نخست 10 هزار کیلومتر تست شد و بعد از آن نمونه (Validation Plans (VP برای ادامه پروژه ساخته شد.

ای آتروس

این اتوبوس برقی، دو کولر به صورت هم زمان استفاده می نماید. این دو کولر علاوه بر قابلیت خنک کنندگی کابین، وظیفه خنک کنندگی باتری های مورد استفاده در خودرو را نیز بر عهده دارند.

با این اقدام ریسک گرم شدن باتری به علت خرابی کولر به حداقل می رسد و در صورت خرابی هریک از کولرها، کولر دوم به عنوان پشتیبان به مدار می آید و باتری های خودرو را خنک می نماید.

ای آتروس

آزمون ها و استانداردها

استانداردهای این اتوبوس بر اساس استانداردهای 85 گانه گروه M3 کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر ایستاده داشته باشند) بوده و تمامی استانداردهای 85 گانه ای که شامل این خودرو می گردد، پاس شده است. این استانداردها شامل موارد موجود در عکس می گردد.

استانداردهای 85 گانه اتوبوس

ای آتروس در آزمون پایداری از نمره قبولی که 28 درجه است، نمره بالاتری کسب کرد و توانسته تا 30 درجه نیز پایداری خود را حفظ کند.

در دیگر آزمون ها، ای آتروس در تست های مانند ترمز، آزمون سرعت، محدود کننده سرعت و سایر مواردی که مربوط به این گروه خودرویی است، پیروز بود و توانسته تایید سازمان استاندارد را اخذ کند.

تصاویر تست پایداری ای آتروس

هم چنین در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی طراحی شد که در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهد شد؛ شارژر 120 کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر 240 کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان فراوری انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه می گردد.

فضای داخل و آپشن ها

فضای داخلی ای آتروس مناسب است و مانند سایر اتوبوس های دیزلی مشابه، فضایی کافی در داخل کابین دارد. بعلاوه از امکانات جالب موجود در ای آتروس، وجود شارژر USB در میله های موجود در کابین است.

شارژر USB بر روی میله های کابین

یکی از ویژگی های جالب توجه اتوبوس برقی ای آتروس، قابلیت تبدیل شدن به یک خودروی متصل (Connect Car) است. این قابلیت با همکاری شرکت ایرانسل طراحی شد و در زمان فراوری انبوه، تمامی محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود. این سیستم اطلاعات بسیاری از جمله پارامترهای باتری و موتور، سرعت، پیمایش، خطاها و بسیاری اطلاعات مفید دیگر را ارائه می دهد.

کانکت کار ایرانسل

سهند پارس خودرو در خط فراوری دیده شد / تصاویر اختصاصی و آنالیز فنی

سایپا اطلس چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش

کوییک GX چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش کوییک GX

شاهین اتوماتیک چگونه است؟ + امکانات و شرایط فروش سایپا

منبع: بیت ران
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2371

به "ای آتروس اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با پیمایش 250 کیلومتری رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ای آتروس اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با پیمایش 250 کیلومتری رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید