این بار سراغ مسجد و ساعتش را با هم گرفتند

به گزارش مجله آراد، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، این بار سراغ مسجد و ساعتش را با هم گرفتند.

این بار سراغ مسجد و ساعتش را با هم گرفتند

داستان چیست؟

هر چند در طول چند سال گذشته از شرایط تقریبا نابسامان مسجد مشیرالسلطنه حرف زده می شد و نشانه ها از بازسازی سرپایی مسجد بخصوص مناره ساعت آن حرف می زدند، اما مرور زمان و باران و باد نمونه بازسازی نادرست و شاید بتوان گفت اشتباه مناره ساعت را به مرور به رخ کشید، بگونه ای که معین شد برچسب آجر در اطراف ساعت چسبانده شده است.

شاید بدلیل همین بی توجهی ها نیز بوده که تا کنون حرف و حدیث ها از بازسازیهایی که در طول سالهای گذشته برای این بنای تاریخی اجرا شده، بیشتر به سمت مناره و ساعت مسجد است و نه بنای تاریخی آن.

خاتمه بعد از گذشت این مدت زمان، بنابر اعلام شهرداری منطقه 11 تهران، این بار بازسازی مسجد و ساعت تاریخی مشیرالسلطنه در کنار یکدیگر شروع می شوند و قرار است در چند مرحله بازسازی آن انجام گردد.

نصرالله آبادیان اعلام نمود: فاز اول بازسازی مسجد و ساعت تاریخی مشیرالسلطنه از ابنیه دوران قاجار تا یک ماه آینده از سوی اداره زیباسازی این منطقه شروع و در مدت سه ماه انجام می گردد. اولویت برنامه های اداره زیباسازی منطقه 11 حفظ و بازسازی بافت تاریخی با رویکرد نگهداری از اماکن واجد ارزش است که بر همین اساس، فاز اول پروژه بازسازی مسجد مشیر السلطنه از شهریور شروع می گردد.

به گفته او، در سال 98 طرح بازسازی این مسجد تاریخی با مشارکت و آنالیز استادان مجرب حوزه بازسازی ابنیه تاریخی و اداره زیباسازی منطقه 11 تهیه شده که پس از آنالیز های اولیه و تأیید نهایی اصلاح و بازسازی جداره ها و تعمیر ساعت شهری مناره مسجد انجام می گردد. بازسازی جداره اصلی مسجد شامل سیمان کاری، آجرکاری و حذف زوائد بصری، بازسازی کاشی سردر و پنجره ها و بازسازی سقاخانه قدیمی جلو در و در ادامه تعمیر و راه اندازی ساعت شهری مناره مسجد انجام می گردد.

آبادیان با اشاره به اینکه بازسازی مسجد مشیرالسلطنه در ادامه بازسازی های ابنیه و حفظ بافت تاریخی منطقه 11 است، تاکید نمود که بازسازی مسجد مشیرالسلطنه از اوایل شهریور شروع می گردد و پیش بینی ما برای خاتمه پروژه سه ماه خواهد بود.

مسجد مشیرالسلطنه در سال 1321 هجری قمری توسط مشیرالسلطنه بنا شد که وزیر خزانه مظفرالدین شاه قاجار و بعدا نخست وزیر دوره محمدعلی شاه قاجار بود و نام او در زیر ساعت مسجد حک شد . این بنای تاریخی اکنون از اماکن تاریخی و اولین ساعت های شهری در پایتخت بوده و به همین واسطه نیز مسجد و مدرسه علمیه مشیرالسلطنه یا مسجدالاقصی به مسجد ساعت نیز معروف است.

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1278

به "این بار سراغ مسجد و ساعتش را با هم گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بار سراغ مسجد و ساعتش را با هم گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید