از روسیه چه سوغاتی بیاوریم؟

به گزارش مجله آراد، در سفر به روسیه حتما از تماشا جاذبه های فرهنگی، تاریخی، هنری و طبیعی آن متحیر می مانید. اما از اینها که بگذریم، دغدغه اصلی هر گردشگری خرید سوغات است.

از روسیه چه سوغاتی بیاوریم؟

اگر شما هم با این دغدغه دست به گریبان هستید، در این مقاله همراه ما شوید تا برترین و معروف ترین سوغات روسیه را به شما معرفی کنیم. سوغاتی های رنگارنگ و ریز و درشتی که حتی نگاه کردن به آنها حسابی دلتان را می برد.

قبل از هر چیزی گول محصولات تقلبی را نخورید!

قبل از معرفی سوغات روسیه ضروری است نکاتی را بدانید. در میان محصولات روسی محصولات تقلبی هم وجود دارد که با قیمت خیلی کمتری به فروش می رسند. پس حواس تان را حسابی جمع کنید تا سوغات تقلبی نخرید.

به یاد داشته باشید که برترین سوغات روسیه پارچه های کتان، صنایع دستی، شال های پشمی و بلوری جات هستند. در روسیه کتاب ها، دست نوشته هایی تاریخی و اشیاء گران بهای قدیمی هم یافت می شود. اگر عاشق لوازم کهن و با قدمت هستید، باید به دولت روسیه مالیات بپردازید و مجوز خرید این محصولات را بگیرید. احتمالا با خرید چنین محصولاتی هزینه سفر به روسیه شما، افزایش پیدا می نماید.

خب دیگر برویم و با نام سوغات روسیه آشنا شویم.

سینی ژوستوو

سینی ژوستوو به معنای واقعی هنر روسی را به تصویر کشیده است. یک سینی فلزی که در دل خود طرح ها و رنگ های خیره نماینده ای دارد. اولین بار این سینی در قرن نوزدهم و در روستای ژوستوو طراحی و فراوری شد. هنرمندان خوش ذوق، طرح های این سینی را با دست می کشند و با روغن سیاهدانه طرح های آن را براق و شفاف تر می نمایند که حسابی چشمتان را می گیرد.

ساز سنتی بالالایکا

این ساز روسی نوعی ساز سه تار است که یک بدنه عظیم سه گوش و یک دسته بلند دارد. البته سه تار روسی تفاوت هایی هم با سه تار ایرانی دارد. به اسم مثال هنگام نواختن باید همزمان از سه تار آن استفاده کرد. از موسیقی نواخته شده از این ساز صدایی با هارمونی لا و لالا شنیده می شود، از همین رو نام آن را بالالایکا گذاشته اند. این سوغات روسیه برای افرادی که عاشق سازهای سنتی هستند، گزینه فوق العاده خوبی است.

ظروف خولخوم

در روسیه ظرف های چوبی می سازند که زرین رنگ هستند. این ظرف ها را خولخوم می نامند. طرح ها و رنگ هایی که روی این ظرف ها به کار برده می شود، نمادی از فرهنگ روسیه هستند. برای ساخت این ظرف ها طراحان روی آنها را نقش می زنند و در کوره می گذارند. این ظرف ها به همین دلیل طلایی رنگ هستند. نماد طراحی شده روی این ظروف معمولا شاخه، دانه تمشک قرمز و گل است.

کلوچه سنتی شهر تولا

اگر در پی یک سوغاتی خوشمزه می شد، برترین گزینه کلوچه های شهر تولا هستند. مواد اصلی به کار برده شده در این کلوچه ها عسل، پودر دارچین، زنجبیل و شیر است که طعمی لذیذ و به یادماندنی دارد. قدمت این خوراکی خوشمزه به قرن هفدهم بر می شود. از نظر اغلی گردشگران برترین سوغات روسیه همین کلوچه ها هستند.

عروسک چبوراشکا (Cheburashka)

چبوراشکا در روسیه بیانگر یک شخصیت تأثیرگذار در داستان های بچگانه است. این عروسک بامزه ظاهری شبیه به میمون دارد که گوش های گرد و عظیمش توجه هرکسی را به خود جلب می نماید. عروسک چبوراشکا بامزه ترین سوغاتی است که می توانید برای نونهالان خود ببرید.

عروسک ماتروشکا (Matryoshka)

مجذوب کننده ترین سوغات روسیه همین عروسک ماتروشکا است. مردم روس به عروسک های ماتروشکا، بابوشکا هم می گویند. ماتروشکا در اصل از ترکیب دو لغت ماتریونا و ماتریوشا به معنی مادرعظیم پدید آمده است. این عروسک های چوبی بانمک، شکل و ساخت بسیار جالبی دارند. ممکن است در فیلم ها آنها را دیده باشید.

یک سری دختر بانمک و زیبا که در چند مقیاس متفاوت ساخته شده اند، به طوری که می توان هرکدام را در دل دیگری قرار داد. این عروسک های با نمک جزئی از فرهنگ روسیه هستند و امروزه جزو صنایع دستی این کشور هم تلقی می شوند.

خاویار روسیه

البته که ایران برترین خاویار دنیا را دارد، اما می توانید خاویار اعلایی هم در روسیه پیدا کنید. این خاویار متعلق به فیل ماهی سوروگا است. شما می توانید این خاویار را بسته به نوع، میزان و قیمت در سوپرمارکت های روسیه تهیه کنید.

محصولاتی از درخت توس

جعبه هایی با طرح های زیبا و شگفت انگیز یکی دیگر از سوغات روسیه است که می توانید برای عزیزان خود به یادگار ببرید.این جعبه ها از پوسته درخت توس ساخته می شوند و نقش و نگارهای زیبایی روی آنها حک می شود. در واقع طرح های روی این جعبه ها مشبک شکل هستند.

با انتخاب این جعبه ها به اسم سوغاتی با یک تیر دو نشان می زنید. چون هدیه ای را پیشکش می کنید که در عین زیبایی کاربردهای فراوانی هم دارد. گفتنی است که از پوسته این درخت محصولات دیگری مانند قاب عکس، سنجاق سر و … هم فراوری می شود که به اسم سوغاتی بسیار مناسب هستند.

سماور

سماور از دیرباز در سنت ایرانی صندلی ویژه ای داشته است. اما سوال اینجاست که چگونه به روسیه رسیده است؟ در واقع سماور از دوران امپراطوری روم به روسیه وارد شد. در پی آن به دستور پیتر یکم در شهر تولا سماورسازی شروع شد. پس از آن در قرن نوزدهم فردی به نام کاپیرزین کارگاهی در این زمینه تأسیس کرد. این سماورها را می توانید در انواع طرح ها، رنگ ها و میزان های متنوع بخرید و برای عزیزان خود به یادگار ببرید.

ظروف سفالی گژل (Gzhel)

ظروف سفالی گژل در سنت روسیه قدمتی 200 ساله دارند و در روستای گژل فراوری می شوند. ظروف سفالی به شکل ها و طرح های زیبایی موجود هستند. مشخصه اصلی این ظروف هم رنگ سفید و آبی آن است که بسیار خودنمایی می نماید.

والنکی (چکمه نمدی) (valenki)

این چکمه ها قدمت زیادی دارند، به طوری که 1500 سال پیش این چکمه ها برای راه رفتن در برف ساخته شدند و تا امروز در حجم گسترده ای فراوری و مصرف می شوند و یکی از پرطرفدارترین سوغات روسیه به حساب می آیند. در نوع سنتی از پشم خالص برای ساخت آنها استفاده می شود، در حالی که در کارخانه ها مواد دیگری هم به آن اضافه می نمایند.

با اینکه پا در این کفش ها به خوبی گرم می شود، اما ممکن است خیس شود. بنابراین باید هنگام استفاده از این والکنی ها کفش های لاستیکی به پا کنید. جالب است بدانید یک هنرمند با ذوق به نام لوشا یک والکنی به میزان یک میلی متر ساخته است که باید با ذره بین آن را ببینید. شما می توانید هنگام خرید والکنی به اسم سوغات روسیه از این چکمه های کوچک هم تماشا کنید.

تخم مرغ های فابرگ (faberzhe)

از نظر خیلی ها تخم مرغ های فابرگ زیباترین سوغات روسیه هستند. تخم مرغ های اصل بسیار گران هستند، به همین دلیل نمونه های مشابه و مقرون به صرفه قیمت آن هم فراوری می شود که از زیبایی چیزی کم ندارند. طرح های روی این تخم مرغ ها بسیار مجذوب کننده است، بنابراین می تواند سوغاتی خوبی برای عزیزان شما باشد.

کهربا (Amber)

کهربا یک سنگ طلایی و نارنجی باارزش است که در حقیقت شیره درختانی بوده که با قرارگیری در زیر آب ها، طی پنجاه سال به سنگ تبدیل شده است. اگر با دقت به این سنگ ها نگاه کنید، گونه های مختلفی از حشرات را درون آنها می بینید.

به عقیده مردم روسیه این سنگ می تواند انرژی انسان را بالا برده و فرکانس های منفی را از فرد دور کند. کهربا یکی از ناب ترین سوغات روسیه است که مثل آن در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود. کهربا در زیورآلاتی مثل انگشتر، گوشواره، گردنبند و … به کار می رود.

جالب است بدانید که در گذشته های دور برای شاه پروس یک اتاق ساخته بودند که در و دیوار آن از جنس کهربا و طلا بوده، اما در جنگ دنیای دوم چیزی از آن باقی نماند. تا پیش از این اتاق کهربا هشتمین صندلی را در فهرست عجایب عظیم دنیا داشت.

مرمر سبز

مرمر سبز هم یکی دیگر از سنگ های باارزش و گرانبهایی است که در روسیه یافت می شود. به مرمر سبز مالاکیت هم گفته می شود. مرمر سبز هم یکی از محشرترین سوغات روسیه است که در زیورآلات، جعبه های تزئینی و حتی دکمه های سر آستین به کار می رود. اگر می خواهید برای عزیزان خود یک سوغاتی جانانه ببرید، مرمر سبز را به داشته داشته باشید.

جعبه های لاکی پالخ و فیدوسکینو (Palekh Fedoskino)

این جعبه های خوش آب و رنگ و براق در روستای پالخ و فیدوسکینو ساخته می شود. این جعبه های کاغذی که با لاکی سیاه مقاوم شده اند، به منظور نگهداری زیورآلات بسیار مناسب هستند. معمولا طرح هایی که روی این جعبه ها حکاکی می شود، از افسانه های روسی حکایت دارد که بسیار زیبا و مجذوب کننده هستند.

روسری و شال های خوش آب و رنگ

دین مسیحیت در روسیه منجر به فراوری روسری شد. شال هم که کلمه ای پارسی است. روسیه مجموعه روسری هایی دارد که در میزان های عظیم فراوری می شود. این روسری های خوش آب و رنگ در خود طرح هایی از مشرق زمین دارند. در گذشته ساخت روسری جزئی از صنایع دستی به حساب می آمد؛ اما امروزه در کارخانه ها فراوری روسری را انجام می دهند. مشهورترین روسری ها برای برند پاولوفسکی است که در رنگ های تیره موجود هستند. پس یکی از سوغات روسیه که می تواند عزیزان شما را بسیار شاد کند، همین روسری های خوش آب و رنگ روسی است.

عطر کراسنایا ماسکوا (Krasnaya Moskva)

عطر کراسنایا ماسکوا را با نام مسکو قرمز هم می شناسند. می توانید این عطر را برای همسر، مادر و یا خواهر خود بخرید. این عطر خوشبو و مدهوش نماینده در سال 1913 به وسیله یک عطرساز فرانسوی با نام هنری بروکار فراوری شد. در آن موقع این عطر فقط برای مادر نیکولای یازده ساخته شده بود. در مواد این عطر عصاره گل های وحشی، گل یاسمن و رز و ترنج به کار برده می شود که رایحه فوق العاده دلچسبی دارد.

مراکز خرید سوغات در مسکو و سن پترزبورگ

خب حالا که با سوغات روسیه آشنا شدیم، وقت آن رسیده چندتا از مشهورترین مراکز خرید مسکو و سن پترزبورگ را هم برای خرید انواع سوغاتی بشناسیم.

خیابان پتروسکا (Petrovka Street)

خیابان پتروسکا یکی از برترین خیابان های مسکو است که می توانید سوغاتی های خود را از مغازه های آن بخرید. برای پیدا کردن این خیابان کافیست ضلع شمالی تالار تئاتر بلشوی را پیدا کنید. بوتیک ها و مراکز خرید فوق العاده ای در این خیابان هستند که با رفتن به آنها می توانید به برترین سوغات مسکو دسترسی پیدا کنید و حسابی دست پر برشد.

خیابان آربات (Arbat Street)

برای خرید اعلاترین سوغات روسیه باید به خیابان آربات بروید. شما می توانید در این خیابان زیبا قدم بزنید و مغازه های آن را از نظر بگذرانید. هرچه دلتان می خواهد را بخرید و برای نزدیکان خود سوغات ببرید. خیابان آربات راه ارتباطی میان میدان آرباتسکایا و میدان اسملنسکایا است.

بازار ایزمایلوو

اگر برای خرید سوغات در پی اشیای قیمتی و قدیمی، آثار هنری و دستی، کلاه های خزدار، صفحه های شطرنج، ظروف چوبی، سفالی و … می شد برترین گزینه برای شما بازار ایزمایلوو است. به جز مغازه ها دست فروشانی در این بازار به فروش صنایع دستی مشغول هستند که می توانید محصولاتشان را با 10 درصد تخفیف بخرید.

Pryalka Gallery

اگر در سن پترزبورگ هستید و در پی پوشاک و شال های ابریشمی می شد، برترین جا برای شما گالری پریالکا است. به جز شال و پوشاک می توانید جوراب های بلند و گرم، کلاه های زیبا، دستکش و کیف پول شیک برای سوغات بخرید.

Svetlanov sky

به شما اطمینان می دهیم که در این مرکز خرید می توانید برترین سوغات روسیه را پیدا کنید. لباس، زیورآلات، لوازم خانگی و اسباب بازی های زیبا و بانمک زیادی در این مرکز خرید به فروش می رسد.

در نهایت …

روسیه کشوری است که هر گردشگری را عاشق خود می نماید. پس اگر قرار است به این کشور زیبا و پهناور بروید حسابی وقت بگذارید و ابعاد و زوایا آن را بشد. برای خرید سوغاتی هم حسابی وقت بگذارید، چون سوغات روسیه آنقدر زیاد و متنوع است که از خرید کردن سیر نمی شوید.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1833

به "از روسیه چه سوغاتی بیاوریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "از روسیه چه سوغاتی بیاوریم؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از روسیه چه سوغاتی بیاوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید